کمپوست چیست؟

کمپوست چیست

آیا میدانید کمپوست چیست؟ (Compost) یک روش عالی برای جلوگیری از اتلاف مواد غذایی و کمک به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای کمپوست است. اما تولید این ماده آلی می‌تواند یک کار دلهره آور به نظر برسد.

كمپوست كردن آنقدر هم كه تصور می‌کنید سخت و طاقت فرسا نیست. هر کسی می‌تواند در هر مکانی کمپوست تهیه کند، به شرطی که اصول این فرآیند کاملاً طبیعی را درک کند. در این مقاله یاد می‎‌گیرید که چگونه این کود رابه عمل آورید، چرا کمپوست برای محیط زیست مفید است؟ و چگونه می‌تواند برای شما کارساز باشد؟ باد داشته باشید ما اینجا هستیم، کارشناسای سبزآفرین میتوانند در تمامی مراحل مشاوره و راهنمایی کنند.

کمپوست چیست؟

کمپوست به سادگی یک ماده آلی تجزیه شده است. یک شاخه گیاه و یک پوست موز می‌توانند یک ماده آلی باشند. هنگامی که دسته ای از این مواد را با هم در یک دسته مواد مخلوط می‌کنید، آنها به طور طبیعی به کود مغذی تبدیل می‌شوند که به رشد گیاهان کمک می‌کنند.

مدت زمان تخمینی مطالعه: ۱۳ دقیقه

چه موادی قابلیت کمپوست شدن دارند؟

کمپوست از چه موادی درست میشه
از چه موادی می‌توانیم کمپوست تهیه کنیم

تقریباً هر چیزی که از زمین بیرون رشد می‌کند می‌تواند به پسماندهای آلی تجزیه شده تبدیل شود. پوست خیار، هسته‌های سیب، پوست هویج، پوست طالبی، هسته های آووکادو، کدو تنبل از قبل مانده، ضایعات سبزیجات یا میوه. همچنین شما می‌توانید نان کهنه، غلات و ماکارونی رو هم به پسماندهای آلی تجزیه شده تبدیل کنید.

چه چیز دیگه ای را می‌شود به این مخلوط اضافه کرد؟ فیلترهای قهوه، برگ های چای، گیاهان، ادویه ها و پوسته های آجیل و تخم مرغ همه مواد قابل قبولی هستند. همچنین می‌توانید گل های از شاخه بریده شده یا گیاهانی رو به شرطی که بیماری نداشته باشد، دراین ترکیب قرار بدهید.

اما لیستی نیز طولانی از مواردی که نمی‌توانید کمپوست کنید وجود دارد و بیشتر آنها مربوط به محصولات حیوانی هستند. استفاده از گوشت، ماهی، کره، ماست، پنیر، شیر یا چربی حیوانی مجاز نیست. همچنین دور نگه داشتن هر چیز روغنی یک قاعده مهم. همچنین مدفوع حیوان خانگی خود را نیز در مخلوط  مواد آلی قرار ندهید، زیرا بیماری را به این ماده آلی وارد می‌کند که آن رو غیر قابل استفاده می‌کند.

مزایای کمپوست چیست؟

از جمله فواید این ماده آلی این هستش که برای محیط زیست مفیده. بزرگترین دلیل تهیه کمپوست این هستش که سازگار با محیط زیست است. مزایای دیگه شامل موارد زیر هستند:

مزایای کمپوست چیست
فواید و مزایای کمپوست چیست

مؤثر برای کاهش گرمایش زمین

چرا باید نگران میزان زباله های جامد در محل های دفن زباله باشین؟ نه تنها حمل و نقل زباله ها به محل های دفن زباله برای سال ها فضای زیادی رو پر میکنه، بلکه محل های دفن زباله متان زیادی رو هم تولید میکنن، این یک گاز گلخانه ای هستش که بیست برابر نسبت به دی اکسید کربن در به دام انداختن گرما در جو مؤثره. متان میتونه تا ۱۵ سال در جو باقی بمونه و به همین ترتیب، پیامدهای جدی در رابطه با گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی داره.

بهبود ساختار خاک و احتباس آب

این ساختار و بافت خاک رو بهبود میبخشه و به خاک اجازه میده تا مواد مغذی، آب و هوا بیشتری رو در خود نگه داره، که برابره با گیاهان سالم و مثمر ثمر. احتباس آب گیاهان رو به رشد سیستم های ریشه ای بزرگ تر ترغیب میکنه که به نوبه خود از فرسایش و روان شدن آب که آلاینده ها را به مجاری آبرسانی میبره، محافظت میکنه.

کود طبیعی و آلی

اصلاح باغ با کمپوست مزیت دیگه ای هم داره. از آنجا که این کود از مواد آلی تشکیل شده، با گذشت زمان تجزیه میشه. این امر نیاز به مواد شیمیایی و کودهای مصنوعی رو کاهش میده.

هزینه کم برای تولید

کاهش نیاز به خرید مواد افزودنی مصنوعی، هزینه ها رو به طرز چشمگیری کاهش میده. کمپوست برای هر کسی که یک تکه زمین داشته باشه رایگان هستش. این به این معنیه که پرورش میوه و سبزیجات ارگانیک، باعث صرفه جویی قابل توجهی در خرید اون ها از سوپرمارکت میشه.

هرکسی میتونه کمپوست تهیه کنه

آیا میدونین زباله های حیاط و پسماندهای مواد غذایی حدود ۲۷ درصد از زباله های جامد رو تشکیل میدن؟ این رقم کاملاً حیرت آوره، خصوصاً وقتی در نظر بگیرین که تقریباً همه افراد میتونن کمپوست درست کنن. حتی مردمی که در شهر زندگی میکنن هم میتونن تو ساخت این کود آلی شرکت کنن و در واقع  برخی از اون ها حتی ممکنه سازندگان بهتری نسبت به صاحبان خانه های روستایی باشن. اگه فضایی حیاط مانند در خانه خود ندارین، اکنون میتونین در داخل منزل هم  این ماده آلی رو تهیه کنین.

معایب کمپوست

در زیر به معایب استفاده از این ماده آلی اشاره میکنیم:

معایب کمپوست چیست
کمپوست چه معایبی دارد

آیا کمپوست بوی بدی داره؟

یک توده کمپوست میتونه بوی نامطبوعی ایجاد کنه و به اندازه کافی بوی تند و زننده ای برای جلب حیوانات و همچنین موش ها و سایر آفات داشته باشه. با هم زدن مرتب توده و با دفن ضایعات مواد غذایی در وسط توده، میتونین این عیب کمپوست رو به حداقل برسونین. یک توده از مواد آلی که به طور نامناسب پردازش شده – به ویژه موردی که شامل کود مرغ یا سایر مواد زائد حیوانی هستش – همچنین میتونه عامل بیماری زای خطرناکی باشه.

منظره بدی داره

ایجاد منظره ای زیبا کار بسیار سختی هستش. بعضی اوقات، همسایگان هم ممکنه معترض بشن. شما همیشه میتونین یک سطل مرتب کمپوست رو از بیرون خریداری کنین و اون رو در گوشه ای بزارین، اما حتی یک توده از مواد آلی کوچک هم مقدار مشخصی از فضای شما رو اشغال میکنه.

نیاز به زمان و انرژی زیادی داره

كمپوست كردن به معني حمل خرده های پسماند، برگ ها و ساير مواد قابل تبدیل به توده هستش. وقتی کمپوست تمام شد، اون رو در باغچه یا روی سطح خاک پخش کنین و سپس دوباره کار رو از ابتدا شروع کنین. شما نمیتونین این ماده آلی رو رها کنین و هر روز یا حداقل چند بار در هفته اون رو زیرو رو کنین. بسته به نوع کمپوست، ممکنه لازم باشه که اون رو با چنگال یا بیل باغچه به صورت دستی بچرخونین. این کار بسیار سخت و یکی از مهمترین معایب این ماده آلی هستش.

یک کود کامل نیست!

هیچ بحثی وجود نداره که پسماندهای آلی تجزیه شده  برای خاک مفید هستش و نیاز به کودهای شیمیایی رو کاهش میده. با این حال، بیشتر باغداران میدونن که این ماده آلی، در بهترین حالت، مکمل کودهای معمولیه و تعادل مواد مغذی به مواد تشکیل دهنده بستگی داره. به عنوان مثال، پسماندهای آلی تجزیه شده بر پایه کود مرغ تمایل داره که مقدار زیادی فسفر داشته باشه. همچنین، کمپوستی که به درستی مدیریت نشه، میتونه مقدار قابل توجهی از مواد مغذی رو از دست بده چون این مواد در اثر باران از بین میره یا در جو پخش میشه.

ممکنه بیش از انتظار شما طول بکشه

هر بار که مواد بیشتری به کمپوست اضافه میکنین، روند ساخت این کود بسیار بیشتر طول میکشه و در نهایت پروژه دیرتر به پایان میرسه. برخی از باغبان ها ترجیح میدن که از دو سطل استفاده کنن تا یکی پس از پایان کار دیگری عمل تجزیه رو انجام بده. آب و هوا همچنین میتونه یک عامل تأخیر باشه. در طول زمستان روند ساخت این کود کمی کند میشه مگه اینکه یک سطل عایق بندی شده داشته باشین، بنابراین این ماده آلی اساساً تا بهار در اون قرار میگیره.

انواع کود کمپوست

انواع کود کمپوست
انواع کود کمپوست و تفاوت آن ها

دو نوع پسماندهای آلی تجزیه شده  اعم از سرد و گرم وجود داره. کمپوست سرد به سادگی جمع آوری زباله های حیاط یا بیرون آوردن مواد آلی موجود در سطل زباله (مانند پوست میوه و سبزیجات، پوسته تخم مرغ و غیره) و سپس ترکیب آنها در یک توده یا سطل آشغاله. در طی یک سال یا بیشتر، مواد تجزیه میشن.

کمپوست گرم شما را ملزم میکنه که نقش فعال‌تری داشته باشین. در طی یک تا سه ماه در هوای گرم میتونین یه کمپوست گرم داشته باشین. چهار ماده اعم از نیتروژن، کربن، هوا و آب برای پخت سریع کمپوست گرم مورد نیازه. این اقلام با هم میکروارگانیسم ها رو تغذیه مییکنن که روند تجزیه رو تسریع میبخشه. در بهار یا پاییز میتونین فرآیند تولید این ماده آلی رو شروع کنین.

ورمی کمپوست با کمک کرم ها ساخته میشه. وقتی این کرم ها ضایعات غذایی شما رو بخورن، مدفوه خودشون رو آزاد میکنن که سرشار از نیتروژنه. برای این کار باید از کرم های قرمز استفاده کنین.

کمپوست چگونه میتونه بر محیط تأثیر بزاره؟

وقتی مواد غذایی تو سطل زباله شما به محل دفن زباله میره، یک گاز گلخانه ای به نام متان که به تغییرات آب و هوا کمک میکنه. كمپوست كردن راهی برای به حداقل رسوندن میزان انتشار گاز متان هستش. از اونجا که کمپوست به عنوان کود استفاده میشه، نیاز به استفاده از گزینه های شیمیایی رو کاهش میده. كمپوست همچنین قادره ۹۹٫۶ درصد از ترکیبات آلی فرار ( (VOC را از هوا بگیره و از بین ببره. این بخارها و گازها میتونن تأثیرات مضری بر سلامتی افراد داشته باشن، از تهوع گرفته تا سوزش گلو.

مطالعات بیشتر نشون میدن که این ماده آلی میتونه به تجزیه کربن کمک کنه. هنگامی که روی خاک قرار میگیره، این ماده آلی به طور بالقوه به عنوان جاذب کربن عمل میکنه و عنصر موجود در خاک رو به دام میندازه. اگه کربن در زمین باشه، در جو قرار نمیگیره، جایی که میتونه برای کره زمین مضر باشه.

چگونه کمپوست تهیه میشه؟

كمپوست كردن شامل جمع آوری تو حجم زیاده، در يک توده انبوه يا اصلاً داخل یه سطل کوچیک. به جای اینکه در طول هفته پسماندهای خانگی خودتون رو بیرون بریزین، میتونین اون ها رو تو توده مواد آلی خود استفاده کنین. بقیه قوانین به محل نگهداری این ماده آلی بستگی دارن، در خانه یا بیرون!

نحوه شروع تهیه کمپوست در بیرون از خانه

فرض میکنیم که شما تو فضایی بیرون از خونه میخوایین تهیه کنین. ابتدا یک مکان رو برای انباشت این ماده آلی خود تعیین کنین. برخی از مردم انبوهی از مواد رو روی زمین نگهداری میکنن، در حالی که دیگران وسایل خود را در یک سطل بزرگ میریزن. سطل برای مبتدیان اغلب راحت تر هستش. سپس پسماندها رو داخلش بریزید و تا چند هفته بزاین به همون حالت بمونه.

نحوه تهیه کمپوست تو یک آپارتمان

نحوه تهیه کمپوست
نحوه تهیه کمپوست در آپارتمان

حال فرض کنین که در طبقه چهارم یک آپارتمان و بدون فضای سبز زندگی میکنین. هنوز هم میتونین کمپوست درست کنین  و در واقع، حتی ممکنه از تهیه اون تو حیاط خلوت، کمتر کار داشته باشین.

اکنون بسیاری از شهرها کمپوستهای جمع آوری شده رو تو بازارهای کشاورزان ارائه میدن. به راحتی ضایعات خود را در ظرفی روی میز آشپزخانه یا در فریزر خود ذخیره کنین. سپس، در روز جمع آوری، اون ها رو به بازار بیارین و در ظرف مشترک بریزین. بعضی از شهرها هم کمپوست خود را از طریق زباله و خدمات بازیافت، اغلب تو سلط جمع میکنن.

این سیستم برای داخل خانه طراحی شده، اما اغلب افراد از تهیه اون پرهیز میکنن چون کرم در اون وجود داره. اما اگر به فواید اون فکر کنین این کار برای شما راحت تر خواهد شد. فقط کافیه پسماندهای خانگی، خرده های کاغذ و روزنامه و سایر مواد قابل تجزیه رو با هم ترکیب کنین و درون سطل بریزین و درب اون رو بزارین، حال بعد از چند روز خواهین دید که این ماده آلی عالی شما آمادس.

آیا کمپوست میتونه بد بشه؟

کمپوست واقعاً بد نیستش، اما ممکنه خیلی خشک، خیلی مرطوب یا خیلی کهنه بشه. اگه خیلی خشکه، برای بهبود رطوبت، کمی آب به اون اضافه کنین. اگه خیلی مرطوب هستش، همه مواد رو برگردونده و مخلوط کرده و مواد آلی خشکی مانند خاک اره رو به اون اضافه کنین تا مقداری مایع اضافی جذب بشه. وقتی این ماده آلی خیلی کهنه و قدیمی هستش، در کل بد نیست و فقط برخی مواد مغذی اون از دست رفته. میتونین با افزودن اون به یک دسته جدید کمپوست، این مشکل رو برطرف کنین.

توالت کمپوست ساز چیست؟

توالت کمپوست ساز یه روش کاملاً متفاوته، اگرچه هنوز هم از همان فرآیند بیولوژیکی یکسان استفاده میکنن. اساساً این روش فضولات انسانی (که بعضا گونه ای کود نامیده میشن) رو به پسماندهای آلی تجزیه شده تبدیل میکنن. اما کمی پیچیده تر از اون چیزی که فکر میکنین هستش!

برای شروع، توالت های کمپوست معمولاً بدون آب هستن و هیچ ارتباطی به مخزن سپتیک تانک ندارن. وقتی کاربران این توالت رو شستشو میدن، محتویات داخل محفظه های زیر صندلی توالت بیرون میریزن. بسته به مدل، ممکنه مناطق جداگانه ای برای ادرار و مدفوع وجود داشته باشه. اولی تبخیر میشه، در حالی که دومی به خاکی تبدیل میشه که برای استفاده کاملاً بی خطر هستش. توالت های کمپوست به نظر نمیرسه که متفاوت از توالت های استاندارد باشن، اون ها فقط ممکنه چند قطعه اضافی تر داشته باشن.

کلام آخر

مطمئناً، ممکنه نکات منفی در مورد این ماده آلی وجود داشته باشه، اما در بیشتر این موارد، این مشکلات بسیار ناچیز هستن و ارزش کمپوست سازی رو دارن. كمپوست كردن ممكنه برای آينده كره زمين ارزش زیادی داشته باشه، بنابراین پیشنهاد میشه که همه افراد در ساخت این ماده آلی یاری برسانن. به ویژه آنهایی که باغچه دارن و به طور مداوم باغبانی میکنن.البته باید بدونین که کود ارگانیک بهترین نوع کود هست و برای آشنایی با این نوع کود مقاله دیگه ما رو در سبزآفرین بخونین.

الان فرصت مطالعه ندارید؟ دانلود کن و بعدا مطالعه کن

پرسش و پاسخ

کمپوست چیست؟

کمپوست یک ماده آلی تجزیه شده است. یک شاخه گیاه و یک پوست موز می‌توانند یک ماده آلی باشند. هنگامی که دسته ای از این مواد رو با هم در یک دسته مواد مخلوط می‌کنید، آنها به طور طبیعی به کود مغذی تبدیل می‌شوند که به رشد گیاهان کمک می‌کنند.
انواع کود کمپوست

مزایای کمپوست چیست؟

از مزایای کمپوست برای کاهش گرمایش زمین مناسب است و همچنین باعث بهبود ساختار خاک و احتباس آب می‌شود و از طرفی هزینه کمی برای تولید آن صرف می شود و توسط هر شخصی قابل انجام است.

معایب کمپوست چیست؟

کمپوست ها معمولا بدبو هستن و منظره بدی دارن همچنین نیاز به زمان و انرژی زیادی داره و با لین حال یک کود کامل محسوب نمی‌شوند

1 thoughts on “کمپوست چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]