گیاهان آپارتمانی مقاوم

گیاه مقاوم در آپارتمان

ساکنان آپارتمان ها میدونن که هر گیاه خانگی نمیتونه در خانه رشد کنه! گیاهان آپارتمانی باید به اندازه کافی مقاوم باشن تا در برابر نور کم و رطوبت زنده بمونن، اما در عین حال به یک فضای مناسب برای رشد نیاز دارن. در این مقاله به چند نوع از گیاهان آپارتمانی مقاوم که میتونن فضای زندگی شما رو زیبا کرده و به تصفیه هوا و نشاط روحی شما نیز کمک کنن میکنیم؛ با مقالات سبز آفرین همراه باشین.

۲۲ تا از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی مقاوم

در زیر به ۲۲ گیاه مقاوم آپارتمانی اشاره میکنیم:

20 گیاه مقاوم محبوب
۲۰ گیاه مقاوم محبوب برای آپارتمان

۱- بگونیا رکس (Rex Begonia)

رنگ های چشمگیر گیاه بگونیا رکس ممکنه طرز فکر شما درباره گیاهان خانگی رو تغییر بده. رنگ بنفش و سبز دودی روی شاخ و برگ ها با هم ترکیب میشن که بعضی اوقات بیشتر شبیه به پنجره های شیشه رنگی هستن تا برگ ها. برگ های چروک مانند، مویی شکل و پرز دار، رویه گیاه رو تشکیل میدن. بگونیا رکس در همه چیز اعتدال رو دوست داره، نور، آب و کود.

گیاه بگونیا رکس

۲- ارکیده شاپرکی (Moth Orchid)

ارکیده های عجیب و غریب در همه جا ظاهر میشن، اما در آپارتمان ها چطور؟ شاید مناسب ترین گیاه آپارتمانی مقاوم، ارکیده شاپرکی با تنوع رنگی وسیعش باشه. بزرگ ترین تفاوت مراقبت از ارکیده و سایر گیاهان خانگی این هستش که ارکیده در خاک رشد نمیکنه، بلکه در عوض به مخلوط چسبناکی احتیاج داره که به رسیدن هوا به ریشه کمک میکنه.

ارکیده های شاپرکی مانند دمای مشابه برای انسان ها، بالای ۶۰ درجه فارنهایت رو تحمل میکنن، اما پایین آوردن ترموستات در شب نه تنها باعث صرفه جویی در مصرف انرژی میشه، بلکه به ایجاد شکوفه در اون ها هم کمک میکنه. یک سینی پر از شن و آب به رطوبت اون ها کمک شایانی میکنه و یک پنجره جنوبی یا شرقی ارکیده شما رو خراب خواهد کرد.

گیاه ارکیده شاپرکی
نحوه نگهداری گیاه ارکیده شاپرکی

۳- فیلودندرون (Philodendron)

فیلودندرون ارزان و به طور گسترده قابل دسترس هستش و یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم هستش. برگ های سبز بزرگ و قلبی شکل آزادانه از لبه یک سبد آویزان میغلتن، اما میتونین ترجیح بدین که اون ها رو به صورت عمودی آویزون کنین. گیاه فیلودندرون مناسب برای ساکنین آپارتمان هستش که وقت کافی برای رسیدگی به گیاهان خود را ندارن. آبیاری هفتگی و نور غیرمستقیم تمام اون چیزی هستش که شما برای رشد سالیانه اون احتیاج دارین.

گیاه فیلودندرون
آموزش گیاه فیلودندرون

۴- گیاه تار عنکبوتی (Spider Plant)

گاهی اوقات یک گیاه آپارتمانی یادآور چیزی هستش که ما از بچگی در خونه هامون داشتیم. گیاه تار عنکبوتی از نمونه های محبوب گیاهان آپارتمانی در دهه ۱۹۷۰ بوده  و شما میتونین امروزه اون حال و هوای یکپارچه رو به آپارتمان خود بیارین، چون ویژگی های منحصر به فرد اون هنوز هم حائز اهمیته، به آب زیادی احتیاج نداره، با انواع شرایط نوری (از جمله نور مصنوعی) سازگاری داره و میتونه برای تزئین فضاهای گوشه ای تو خانه استفاده بشه. برای نشون دادن جلوه کامل این گیاه، میتونین از آویز های مکرومه هم استفاده کنین.

۵- گیاه یشم (Jade Plant)

برگ های گوشتی گیاه یشم روی ساقه های نیمه چوبی به وفور رشد میکنن که در صورت تمایل میتونین اون ها رو به سبک بونسای هم پرورش بدین. میتونین این گیاه رو با قرار دادن در مقابل نور شدید، رشد بدین و فقط در هنگام خشک شدن خاک، اون رو آبیاری کنین.

اگه از سالم بودن گیاه یشم خود اطمینان ندارین، برگ ها رو بررسی کنین، برگ های خاکستری نشان دهنده کمبود نور خورشید و برگ های چروک شده نشان دهنده کمبود آب هستش. اگه اوضاع به خوبی پیش بره، برگ های قرمز رنگ به این معنی هستن که گیاه شما تصویر درخشانی از سلامتی رو داره.

گیاه مقاوم  یشم مناسب آپارتمان
گیاه مقاوم یشم مناسب آپارتمان

۶- فیکوس لیراتا (Fiddle Leaf Fig)

یک اشتباه رایج در تزئین فضاهای کوچک آپارتمانی، پر کردن اون ها با چیزهای کوچک هستش. یک گیاه بزرگ خانگی مانند فیکوس لیراتا تو یک آپارتمان پر از نور میتونه بسیار فوق‌العاده جلوه کنه. فیکوس لیراتا از گیاهان آپارتمانی مقاوم هستش. این گیاه اساساً به عنوان دوست آپارتمانی شناخته میشه، شما همیشه اون رو میبینین و با اون خوب هستین.

برگ های بزرگ اون به اتاق نشیمن یا اتاق خواب آپارتمان ها فضایی درام بخشیدن، اما برای اینکه حالت نوک تیزی داشته باشن به مراقبت منظم نیاز دارن. فقط به اندازه کافی به اون ها آب بدین تا خاک مانند یک اسفنج پاره شده احساس بشه. اگه آکواریوم دارین و میتونین هر هفته از آب اون برای آبیاری فیکوس لیراتا خود استفاده کنین، درواقع به گیاه خود یک ماده مغذی تقویتی رو میدین که شرایط رشد بهتر اون رو فراهم میکنه.

فیکوس لیراتا
پرورش فیکوس لیراتا

۷- گیاه هوازی (Air Plant)

اگه تو آپارتمان زندگی میکنین حتماً گیاه هوازی رو امتحان کنین. به عنوان یک گیاه خانگی مقاوم، میتونین از این گیاهان تو گلدان های غیرمعمول، از جمله گلدان های شیشه ای و چوبی ایستاده نیز استفاده کنین. گیاه هوازی رو در گوشه تاریک آپارتمان خود رها نکنین. این هنوز یک موجود زنده هستش و به نور فیلتر شده و آبیاری هفتگی احتیاج داره.

گیاه هوازی
معرفی گیاه هوازی

۸- گیاه پاپیتال (English Ivy)

گیاه پاپیتال یک گیاه سخت و مقاوم هستش. اون ها طیف وسیعی از دمای داخل خانه، شرایط کم یا زیاد نور و خاک های مرطوب یا خشک رو تحمل میکنن. این گیاه با برگ های سبز تیره و دندانه دار خود در محیط آپارتمان بسیار جذاب هستش. همچنین میتونه بسیاری از این گیاهان رو با تنوع رنگی سفید یا زرد، برگ های پرزدار یا موج دار یا به شکل پاکوتاه متناسب با نیازهای خود پیدا کنین.

گیاه پاپیتال مناسب آپارتمان
گیاه پاپیتال گیاهی در آپارتمان

۹- سرخس لانه پرنده (Bird’s Nest Fern)

یک گیاه سرخس لانه پرنده باعث تقویت روحیه افراد ساکن در آپارتمان میشه، اما بسیاری از سرخس ها به رطوبت بالایی احتیاج دارن که به سختی میشه این فضا رو تو خانه ایجاد کرد. اما این موضوع در مورد سرخس لانه پرنده که در شرایط کم نور و رطوبت متوسط ​​زنده میمونه، صدق نمیکنه. برگ های چرم مانند سرخس آشیانه پرنده، بسیار زیبا به نظر میرسن. سرخس لانه پرنده از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم هستش که به یک مخلوط گلدان بزرگ احتیاج داره که امکان گردش هوا در اطراف ریشه ها رو براش فراهم کنه.

سرخس لانه پرنده
معرفی گیاه سرخس لانه پرنده

۱۰- زامیوکالکاس (ZZ Plant)

گیاه زامیوکالکاس بومی آفریقا هستش و رشد کندی داره و در زیر نورهای فلورسنت معمول در بسیاری از آشپزخانه های آپارتمانی بسیار خوب عمل میکنه. اگرچه این گیاهان طیف گسترده ای از شرایط رطوبت رو تجربه میکنن، اما اون ها ترجیح میدن که تو مناطق خشک زندگی کنن.

زامیوکالکاس
معرفی زامیوکالکاس

۱۱- کاکتوس کریسمس (Christmas Cactus)

کاکتوس کریسمس که اسمش به دلیل زمان شکوفاییش تو زمستان نامگذاری شده، از دیگر گونه های کاکتوس متفاوت هستش، چون آفتاب کامل یا شرایط خشک رو دوست نداره. این گیاهان در جنگل های بارانی رشد میکنن، بنابراین شرایط نور مناسب و رطوبت ترکیب خوبی رو برای رشد اون ها فراهم میکنه. یک حمام پوشیده شده از بخار با منبع نور طبیعی، نقطه شیرین زندگی کاکتوس کریسمس هستش.

۱۲- ساکولنت ها (Succulents)

چه کسی گیاهان ساکولنت رو دوست نداره؟ در طی چند سال گذشته، شاهد رونق محبوبیت این گیاه بودیم که احتمالاً علتش میتونه به خاطر زیبایی ظاهری و مراقبت کم اون باشه (تقریباً غیر قابل تخریب هستن). تنها چیزی که این گیاهان برای ادامه کار به اون نیاز دارن، این هستش که ماهی یکبار کمی نور خورشید و آب دریافت کنن.

۱۳- بامبو (Bamboo)

بامبو برای زنده موندن فقط به آب و سایه احتیاج داره و علاوه بر ظاهر زیبا، بامبو به منظور ایجاد یک فضای مثبت تو زندگی نیز نقش زیادی رو ایفا میکنه. این یک نمونه زنده از عناصر فنگ شویی آب، چوب و خاک محسوب میشه و مطابق با روش های فنگ شویی، اگه بامبو خود را در گلدان به طور صحیحی قرار بدین، میتونه آتش و فلز رو معرفی کنه تا تعادل پنج عنصر رو کامل کنه.

۱۴- آلوئه ورا (Aloe Vera)

آلوئه ورا یک گیاه درمانی و از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم هستش. این گیاه سوختگی ها یا سایر تحریکات پوستی رو تسکین میدن و همچنین هوا رو تصفیه میکنن و یک گیاه عالی برای آشپزخانه هستن. نور آفتاب روشن و غیرمستقیم و دمای متوسط ​​رو دوست دارن. حداقل مراقبت لازم رو دارن و فقط هر سه هفته یکبار به آبیاری احتیاج دارن و تکثیر گیاه آلوئه ورا نیز به آشانی انجام میشه.

۱۵- گیاه مارانتا (Maranta Leuconeura)

گیاه مارانتا بیشتر به دلیل داشتن الگوی زیبای راه راه قرمزش مشهور هستش. این طراحی منحصر به فرد اون رو به گزینه ای معمول برای دکوراسیون منزل تبدیل کرده. این گیاه نیاز به نور خورشید غیر مستقیم داره و مرتباً باید آبیاری بشه و تو محیط های مرطوب بهتر رشد میکنه. اگه در خانه رطوبت زیادی وجود نداره، سعی کنین این گیاه آپارتمانی رو در حمام خود قرار بدین.

گیاه مارانتا
گیاه مارانتا یک گیاه مقاوم

۱۶- برگ عبایی (Aspidistra Elatior)

گیاه برگ عبایی که به اون گیاه چدنی هم میگن، یک گیاه آپارتمانی مقاوم هستش که بهترین عملکرد رو در سایه کامل داره. این گیاه به دلیل دوام زیادش شهرت داره و علی رغم غفلت، زنده خواهد ماند. این گیاه برای پر کردن گوشه های تاریک خانه شما مناسب هستش.

گیاه برگ عبایی میتونه در دمایی بین ۴۵ درجه و ۸۵ درجه فارنهایت رشد کنه و فقط به یک آبیاری سبک نیاز داره. اطمینان حاصل کنین که در فاصله بین دو آبیاری خاک کاملاً خشک بشه، چون این گیاه در صورت آبیاری زیاد مستعد پوسیدگی ریشه هستش.

گیاه عبایی مقاوم
گیاه عبایی مقاوم در آپارتمان

۱۷- بنفشه آفریقایی  (Saintpaulia)

گیاه بنفشه آفریقایی به هر اتاقی رنگی ویژه میبخشه. در دمای معمولی اتاق زنده میمونه و رشد میکنه و به عنوان یکی از انواع گیاهان آپارتمانی مقاوم شناخته میشه. آبیاری اون یک بار در هفته مفید خواهد بود.

۱۸- مارانتا یا کالاتیا گورخری (Aphelandra Squarrosa)

اگه میخوایین فضای گرمسیری رو به آپارتمان خود اضافه کنین، گیاه کالاتیا گورخری پاسخ شماست. این گیاه گرمسیری منحصر به فرد از کشور برزیل منشأ گرفته و به راحتی با برگ های راه راه سفید و شکوفه زرد رنگش شناخته میشه. این گیاه بیشتر در برابر نور مستقیم خورشید در زیر نور فیلتر شده و درخشان رشد میکنه. باید هر چند روز یکبار آبیاری بشه و دماهای گرم تر رو هم ترجیح میده. گرم و مرطوب نگه داشتن این گیاه باعث ترغیب اون برای رشد میشه.

۱۹- نخل راپیس (Rhapis Excelsa)

اگرچه ممکنه به فکر قرار دادن یک گیاه در حمام خود نباشین، اما گیاه نخل راپیس در واقع به کاهش سطح آمونیاک، که تو بسیاری از محصولات تمیز کننده حمام وجود داره، کمک میکنه. اون ها همچنین رطوبت هوا رو دوست دارن و میتونن این رطوبت رو در حمام یا دستشویی شما بدست بیارن.

در حالی که اون ها رشد کندی دارن، اما قدشون میتونه به ۱۴ فوت برسه، بنابراین مطمئن بشین که اغلب اون ها رو هرس میکنین. همچنین برای خرید به عنوان یک گیاه آپارتمانی شاید کمی گران باشن، بنابراین بهتره که بذرها را خریداری کنین و مراحل رشد رو از ابتدا شروع کنین.

نخل راپیس یک گیاه مقاوم
نخل راپیس یک گیاه مقاوم برای آپارتمان

۲۰- دراسنا پرچمی (Dracaena Draco)

گیاه دراسنا پرچمی با رشدش تا هشت فوت بهترین عملکرد رو در آپارتمان با سقف های بلند داره. اگه تو یک منطقه گرم و زمستان های معتدل میکنین، این گیاه در فضای بیرونی و داخلی بسیار خوشحال هستش و اگه یک بالکن یا پاسیو دارین، بزارین تا مقداری از وقت خود را صرف تهیه هوای تازه کنه. با ترجیح مخلوطی از آفتاب و سایه، این گیاه در نور روشن اما غیر مستقیم با آبیاری فقط پس از خشک شدن لایه بالایی خاک، بهترین عملکرد رو خواهد داشت.

۲۱- آگلونما پیکتوم (Aglaonema)

گیاه آگلونما پیکتوم، گیاهی هستش که همیشه از شرایط مرطوب خوشش میاد. مناسب برای قرار گرفتن در هر اتاق هستش، اما اگه فضای خشک تری رو دارین، گاهی اوقات برگ ها رو غبارپاشی کنین تا از قهوه ای شدن اون ها جلوگیری بشه. در حالی که این گیاه با پاکسازی مواد شیمیایی منتشر شده توسط شوینده ها و برخی از مواد آرایشی خاص کیفیت هوا رو بهبود میبخشه، اما در عین حال میتونه یک گیاه سمی برای حیوانات خانگی باشه.

۲۲- سرخس بوستون  (Nephrolepis Exaltata)

سرخس بوستون یکی از گیاهان آپارتمانی مقاوم هستش و به عنوان یک مرطوب کننده طبیعی عمل میکنه. در نور خورشید فیلتر شده و شرایط مرطوب بهترین شرایط برای رشد رو داره. سرخس رطوبت هوا رو آزاد میکنه که باعث از بین رفتن آلاینده های هوا شده و هوای تمیز داخل خانه شما رو تأمین میکنه.

انواع گیاهان مقاوم برای آپارتمان
انواع گیاهان مقاوم محبوب برای آپارتمان

کلام آخر

اسطوخودوس، نعناع، آویشن یا پونه کوهی، همه گیاهان آپارتمانی مقاوم دیگری هستن که میتونن فضای منزل را زینت ببخشن.. بوی مطبوع اون ها ممکنه که شما رو گرسنه کنن، اما اگه خودتان اون ها رو رشد بدین، هرگز از این محصولات محبوب در آشپزی بی بهره نخواهید بود. به هر روی، اگر به گیاهان با مقاومت کم نیاز دارین، هر یک از موارد بیان شده در بالا میتونن انتخاب عالی باشن.همچنین شما میتونین برای خرید کود ارگانیک به محصولات سبزآفرین مراجعه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]