خواص بذر شاهی

معرفی خواص بذر شاهی

خواص بذر شاهی شامل آنتی اکسیدانی و ضد سرطانی و همچنین مواد معدنی و ویتامین ‌‌ها هستش که باعث شده تا به عنوان یکی از بهترین سبزیجات برگ سبز شناخته بشه. از دیگر نام های رایج شاهی میتوان به «تره تیزک» اشاره کرد. ارتفاع این گیاه چند ساله میتونه به ۱۶ اینچ (۴۱ سانتی متر) برسه. طول گل های سفید فقط ۳ تا ۵ میلی متره که دارای چهار گلبرگ هستش. برای شناخت بیشتر خواص بذر شاهی با مقالات سبزآفرین همراه باشین

تاریخچه ای دربارۀ بذر شاهی

این گیاه بومی آسیای غربی، اروپا، هند و آفریقا، امروز به طور گسترده ای در سراسر جهان پخش شده و به آمریکای جنوبی و شمالی، استرالیا، آفریقای جنوبی و نیوزیلند معرفی میشه. همانطور که به کانادا و ایالات متحده معرفی شد، در هر ایالت و استان نیز یافت میشه. شاهی در شمال غربی اقیانوس آرام رایج هستش و در اورگان، آیداهو و واشنگتن نیز به وفور دیده میشه.

شاهی از زمان یونانیان و رومیان به عنوان گیاهی قدیمی محسوب می شده. یونانیان برای حفظ کبد سالم و به عنوان پاک کننده خون از خواص بذر شاهی استفاده میکردن. شاهی از قرن یک در گیاه درمانی استفاده میشده. همچنین در دهه ۱۸۰۰، به عنوان یک چای محبوب در جنوب انگلیس محبوب بود.

در قرن نوزدهم، کشت صنعتی شاهی انجام شد. این محصول در کانادا، آمریکای جنوبی، هند غربی، ایالات متحده آمریکا به صورت طبیعی رایج شد، زیرا در ایالات متحده، شرایط آب و هوایی مناسب با آب فراوان گسترش یافته بود و امروزه این کشور به عنوان بالاترین پرورش دهنده بذر شاهی در جهان شناخته میشه. در منطقه اروپا و آسیا، بذر شاهی دارای مواد معدنی و ویتامین هایی مانند ید، کلسیم، پتاسیم، ویتامین E، A  و C هستش.

ارزش غذایی بذر شاهی

یک فنجان شاهی خام (حدود ۳۴ گرم) فقط حاوی ۴ کالریه. یک فنجان شاهی همچنین ۰۳/۰ گرم چربی، ۷۸/۰ گرم پروتئین و ۴۴/۰ گرم کربوهیدرات (شامل ۰٫۰۷ گرم قند و ۰٫۲ گرم فیبر) را تأمین می کنه. با مصرف یک فنجان شاهی، ۷۰٫۸۳ درصد ویتامینK ، ۱۶٫۲۲ درصد ویتامینC ، ۷٫۷۱ درصد ویتامینA ، ۴٫۱۰ درصد کلسیم، ۳٫۶۱ درصد منگنز، ۲٫۳۸ درصد پتاسیم و ۲٫۲۷ درصد ویتامین E  و همچنین تیامین، ویتامین B6، ریبوفلاوین، فسفر و منیزیم رو به دست خواهید آورد.

خواص بذر شاهی

دیگر فواید بذر شاهی به شرح زیر هستن:

۱- مواد سرطان زا را از بین می بره

این مطالعه نشان میده که بذر شاهی به سم زدایی از سموم محیطی و مواد سرطان زا موجود در سیگار کمک می کنه و تأثیر مثبتی بر سلامتی داره. افراد سیگاری در معرض ابتلا به سرطان ریه هستن. مصرف بذر شاهی از ابتلا به سرطان در افراد سیگاری جلوگیری کرده و ابزاری عالی برای مبارزه با سرطانه. این آزمایش نشان میده که عصاره بذر شاهی حدود ۷/۷ درصد باعث کاهش فعال شدن نیکوتین میشه.

۲- از سرطان پستان جلوگیری می کنه

ترکیبی که در بذر شاهی وجود داره، در عملکرد پروتئین Hypoxia Inducible Factor که نقشی حیاتی در پیشرفت سرطان داره دخالت می کنه. این تحقیقات نشان میدن که مصرف شاهی باعث قطع مسیر ارتباطی با توسعه سرطان میشه. مطالعه انجام شده بر روی بیماران سرطان پستان نشان میده که مصرف ۸۰ گرم بذر شاهی، در محدود کردن رشد سرطان در زنان کمک می کنه.

این مطالعه نشان میده که ترکیب فیتوشیمیایی موجود در بذر شاهی قدرت دفاعی را افزایش میده و همچنین از سلول ها محافظت می کنه. خواص بذر شاهی به مقدار زیادی ویتامین C مربوطه که به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از سرطان کمک می کنه.

۳- سرطان روده بزرگ را دفع می کنه

مطالعات نتایج ترکیبی را ارائه دادن اما بسیاری نتیجه گیری کردن که مصرف بذر شاهی به طور منظم به جلوگیری از سرطان روده بزرگ کمک می کنه. زمانی که بذر شاهی بیش از ۱۵ سال مصرف بشه، نتایج قابل توجهی مشاهده در سلامتی روده بزرگ مشاهده خواهد شد.

۴- مناسب برای بیماری های تیروئید

شاهی اثر مفید و مثبتی تو حفظ سلامت تیروئید داره. بذر شاهی به کاهش تولید هورمون های تیروئید کمک کرده و در صورت مصرف خام مفیدتر خواهد بود. به منظور حفظ ارزش غذایی، بذر شاهی باید کمی بخارپز بشه.

۵- از شرایط قلبی عروقی جلوگیری می کنه

همراه با مواد مغذی فراوان، خواص بذر شاهی شامل متابولیت های ثانویه ای نیز هستش که به کاهش احتمال بیماری های مزمن کمک می کنه. گیاهانی مانند شاهی به کاهش کلسترول LDL کمک کرده و به کاهش احتمال بیماری های قلبی عروقی مانند بیماری های مزمن قلب و تصلب شرایین کمک شایانی میکنن. 

ویتامین C موجود در شاهی هستش که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کنه و باعث کاهش آسیب بافت قلب میشه که علت استرس اکسیداتیو! ویتامین C نقش فعالی در روند سلول های جنینی داره که به میوسیت های قلبی تبدیل میشه و سلامت قلب رو بهبود میبخشه.

۶- به استحکام استخوان ‌ها کمک می کنه

شاهی غنی از کلسیمه که به کاهش احتمال پوکی استخوان کمک می کنه. کلسیم با افزایش تولید استئوبلاست ها، به ساخت و ترمیم استخوان کمک می کنه. کلسیم برای جوانان و همچنین پیر شدن افراد مؤثر هستش و به افزایش تراکم استخوان کمک می کنه. 

این ماده دارای مقدار مناسبی از فولاته که یک ماده مغذی حیاتی برای حفظ تراکم استخوان هستش. زنان پس از یائسگی میتونن از طریق قرار دادن فولات در قالب از آن بهره مند بشن، زیرا از شرایط پوکی استخوان جلوگیری می کنه.

۷- سرشار از کلسیم هستش

مصرف کلسیم از طریق رژیم غذایی به جلوگیری از بیماری هایی مانند دیابت، قلب و عروق، فشار خون و سندرم متابولیک کمک می کنه. خرید بذر شاهی برای سوء اثرات قلبی مفیده. افزودن ۵۰۰ میلی گرم از اون به رژیم روزانه افراد کافی هستش. 

منابع غذایی سالم ترین راه برای حفظ مقدار کافی کلسیم در بدنه. مطالعات نشان میدن که مصرف روزانه بذر شاهی به ترمیم سلول های آسیب دیده و جلوگیری از برخی سرطان ها، بیماری های تیروئید و بیماری های قلبی عروقی کمک می کنه.

۸- مقدار زیادی فولات داره

فولات به افزایش خواص بذر شاهی افزوده. این ماده مغذی نقش مهمی در حفظ سلامتی و جلوگیری از نقایص مادرزادی داره. مصرف الکل ممکنه روی سطح فولات تأثیر بزاره. غذاهای غنی از فولات مانند شاهی به پیشگیری و درمان برخی از شرایط سلامتی کمک میکنن.

مصرف فولات همچنین به کاهش سکته مغزی، افسردگی، سرطان روده بزرگ، سرطان پستان، کاهش شناختی، پوکی استخوان و نقص عصبی در نوزادان کمک زیادی می کنه.

۹- دارویی ضد افسردگی هستش

سطح پایین فولات علت مصرف بیش از حد الکل یا مصرف کم رژیم غذایی سالم هستش. این مطالعه نشان میده که سطح پایین فولات احتمال افسردگی رو افزایش میده.

این امر همچنین بر مسیرهای انتقال دهنده عصبی سیستم عصبی مرکزی تأثیر میزاره که تولید سروتونین را تحت تأثیر قرار میده. بذر شاهی یک مکمل غذایی حیاتیه که به کاهش احتمال افسردگی کمک می کنه.

۱۰- از سکته های مغزی جلوگیری می کنه

مطالعات نشون میدن که مصرف غذاهای غنی که بخش از خواص بذر شاهی هستن، نتیجه مثبت ناشی در پیشگیری از سکته مغزی دارن. غذاهای غنی از فولات مانند شاهی رو میتوان به جای غذاهای غنی شده در همان سطح مصرف کرد تا از سلامتی و مواد مغذی بهره مند شد.

۱۱- بارداری سالم را فراهم می کنه

بذر شاهی برای رشد جنین و تقسیم سلولی امری حیاتی هستش. علاوه بر این، مصرف ۴۰۰ میکروگرم فولات به طور منظم توسط زنان باردار، احتمال نقص لوله عصبی رو کاهش میده. شاهی به زنان در کاهش احتمال کمبود لوله عصبی در دوران بارداری کمک می کنه.

۱۲- سلامت شناختی را ایجاد می کنه

خواص بذر شاهی شامل کاهش و جلوگیری از اُفت شناختی هستش. این مطالعه نشان میده که مصرف ۸۰۰ میکروگرم فولات به طور منظم تأثیر مثبتی بر شناخت و همچنین تسلط کلامی داره. افزودن بذر شاهی به دلیل غنی بودن از فولات از احتمال کاهش شناخت جلوگیری می کنه.

۱۳- سرشار از ویتامین  Cهستش

ویتامین C توانایی درمان سیستم های فیزیولوژیکی و جلوگیری از بیماری را در صورت مصرف زیاد به همراه داره. شاهی غنی از ویتامین C بیشتر از پرتقال هستش که به حفظ مقدار کافی ویتامین C در سطح خون کمک می کنه که دارای فواید مختلف سلامتی! همچنین باعث ترمیم بافت های مغز میشه، احتمال آسیب سلول های خونی و همچنین سرماخوردگی رو هم کاهش میده.

دریافت ویتامین C با ویتامین E به کاهش آسیب اکسیداتیو به RBC (گلبول های قرمز خون) کمک می کنه. این مطالعه با مصرف زیاد شاهی همراهه و مواد مغذی موجود در شاهی برای بدن مفیده. ویتامین C به طرز مؤثری احتمال ایجاد آب مروارید رو کاهش میده. بذر شاهی منبع عالی ویتامین C هستش که در جلوگیری از آب مروارید کمک می کنه.

ویتامین C به طور مؤثر سرماخوردگی رو درمان می کنه. مطالعه انجام شده نشان میدن که مصرف غذای غنی از ویتامین C به کاهش احتمال سرماخوردگی تقریباً ۶۶ درصد کمک می کنه. شاهی منبع عالی ویتامین C هستش که به کاهش احتمال سرماخوردگی بسیار کمک می کنه.

۱۴- سلامت مغز را بهبود می بخشه

ویتامین C به جلوگیری از تغییرات شناختی مانند آلزایمر کمک می کنه. این به کاهش خونریزی در وقوع استوک کمک می کنه. کسانی که از ناحیه ضربه سر آسیب دیدن، ویتامین C کمتری در خون دارن. مطالعات نشان میدن که خواص بذر شاهی مانع از آسیب میشه و همچنین عملکرد مغز و آسیب رو بهبود میبخشه. مقدار بالای ویتامین C به فعالیت های نورون کمک میکنن.

۱۵- آسم را کنترل می کنه

مطالعه ای که روی کودکان مبتلا به آسم انجام شده، نشان داده که مقدار بالای ویتامینC  در بذر شاهی به میزان ۰٫۲ گرم در روز به تسکین آسم در کودکان کمک می کنه و حجم بازدم اجباری (FEV) را افزایش میده. رطوبت و قرار گرفتن در معرض، ۲۱ درصد افزایش میابه، در حالی که هیچ نتیجه ای در ۳۷ درصد افزایش FEV در ثانیه وجود نداره.

کاربردهای سنتی استفاده از بذر شاهی

  • برگ ها سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها هستن و به هضم غذا کمک میکنن.
  • به عنوان محرک و خلط آور برای درمان برونشیت، سرفه و کمک به حفظ سطح قند خون استفاده میشه.
  • از بذر شاهی نیز برای درمان سل استفاده میشه.
  • در چین، سوپ شاهی برای درمان زخم های لب یا زبان، تاول های دهان، دندان های بد، تورم لثه و نفس بد دهان استفاده میشه.
  • از آب یا چای شاهی برای از بین بردن مایعات جمع شده در بافت بدن مانند احتقان و نقرس استفاده میشه.
  • اعتقاد بر اینکه شاهی ادرار آور هستش که برای کمک به سنگ کلیه یا مثانه مورد استفاده قرار میگیره.
  • آب استخراج شده از برگ های تازه به درمان آکنه، اگزما، بثورات، تحریکات پوستی و همچنین عفونت کمک می کنه.
  • گیاه همچنین برای درمان سل و اسکوربوت استفاده میشه.
معرفی کاربرد های سنتی بذر شاهی
با کاربرد های سنتی بذر شاهی آشنا شوید

نحوه مصرف بذر و گیاه شاهی

  • برگ های خام به عنوان سبزی سالاد مصرف میشن یا به عنوان سبزیجات بخارپز مورد استفاده قرار میگیرن.
  • شاهی میتونه به سوپ، خورش، سس، غذاهای سرخ شده، پیتزا و ساندویچ اضافه بشه.
  • از برگ های خشک شده اون برای تهیه چای گیاهی استفاده میکنن.
  • از شاخه های بذر شاهی میشه برای تزئین سبزیجات استفاده کرد.
  • از برگ ها برای تهیه املت، پای، شیرینی، ظروف برنجی و سایر نیز استفاده میکنن.
  • از بذر شاهی در غذاهای سردی مانند ماهی قزل آلا یا تخم مرغ استفاده میشه.
  • برگ های بریده شده شاهی رو میشه با کره ترکیب کرد و استفاده نمود.

حقایق بیشتر دربارۀ بذر شاهی

  • مصرف شاهی به عنوان درمانی برای خماری مفیده.
  • شاهی از یونان باستان منشا گرفته که همچنان یک قسمت اساسی از رژیم غذایی مدیترانه ای هستش.
  • سوپ شاهی از غذاهای محبوب انگلیس در قرن هفدهم بوده.
  • یونانیان گفتن که مصرف شاهی باعث افزایش حس شوخ طبعی میشه.
  • این گیاه در اواسط دهه ۱۸۰۰ توسط مهاجران اروپایی به ایالات متحده آورده شده.
  • شاهی به داروی مقوی برای مو استفاده میشه و رشد مو رو افزایش میده.

موارد احتیاط در مصرف بذر شاهی

  • مصرف شاهی به مدت طولانی میتونه به دلیل کیفیت ادرار آوری که داره، باعث ایجاد ورم مثانه میشه.
  • کسانی که تورم مثانه دارن باید از مصرف شاهی خودداری کنن زیرا باعث درد مثانه میشه.
  • افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید از خوردن بذر شاهی جلوگیری کنن زیرا مقدار زیادی ید به همراه داره.
  • افرادی که دارو مصرف میکنن، باید قبل از مصرف بذر شاهی، از پزشکان سؤال کنن.

کلام آخر

شاهی گیاهی با برگ سبز هستش که منبع عالی مواد معدنیه. همچنین مقدار مناسبی ویتامین و پروتئین تأمین می کنه. همراه با آنتی اکسیدان ها، دارای خواص ضد سرطانیه که به جلوگیری از سرطان پروستات، روده بزرگ، ریه و پستان کمک شایانی می کنه. همچنین برای حفظ سلامت قلب و عروق هم خوبه، رادیکال های آزاد رو از بین میبره و از آسیب سلول جلوگیری می کنه. خواص بذر شاهی را در بالا به تفصیل بیان کردیم، حالا میتونین از این گیاه مقوی در مصارف روزانه خودتون استفاده کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]