خواص بذر شوید

خواص بذر شوید

خواص بذر شوید نشون میده که این دانه های گیاهی سرشار از مواد مغذی و ترکیباتیه که برای بیشتر بیماری ها و مشکلات سلامتی مفیده. همچنین ممکنه باعث تسکین اختلالات قاعدگی و تقویت سیستم ایمنی بدن بشه. از آنجا که شوید یک ماده ضد التهابی هستش، ترکیبات اون می تونه از آرتروز و سایر بیماری های التهابی محافظت کنه. ما در بالا تنها چندتا از خواص بذر شوید رو بیان کردیم، اما دیگر فواید را در ادامه به تفصیل ذکر می‌کنیم؛ با مقالات سبزآفرین همراه باشین.

بذر شوید چیست؟

بذر شوید (Dill Seed) صدها ساله که برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار می گیره. جدا از اینکه عطر و طعم قوی، ملایم و اشتها آوری داره، دارای خواص دارویی فراوانی هم هست. این خواص از ترکیبات خاصی به نام مونوترپن ها و همچنین فلاونوئیدها، مواد معدنی و اسیدهای آمینه حاصل می شه. بذر شوید می تونه یک گیاه چند ساله یا یک ساله باشه، بستگی به این داره که در کجای دنیا کشت می شه. می تونه به عنوان یک طعم دهنده برای تعدادی از غذاهای مختلف استفاده بشه اما می تونه به عنوان یک ماده اصلی نیز به کار بره. 

تاریخچه بذر شوید

بذر شوید بومی جنوب روسیه، غرب آفریقا و منطقه مدیترانه هستش. برای هزاران سال به دلیل خواص آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار گرفته. از شوید هم در کتاب مقدس و هم در نوشته های مصر باستان ذکر شده. این گیاه در فرهنگ های یونان و روم باستان محبوب بوده، جایی که اون رو نشانه ثروت میدونستن و به دلیل بسیاری از خواص درمانی مورد احترام قرار می گرفته. 

بقراط، پدر دارو، از بذر شوید برای دستورالعمل تمیز کردن دهان استفاده میکرده. سربازان باستان برای کمک به بهبودی، دانه های سوخته شوید رو به زخم های خود میمالیدن. از خواص درمانی بذر شوید در طول تاریخ بسیار نام برده شده. امروزه بذر شوید یکی از گیاهان مشهور در غذاهای اسکاندیناوی، اروپای مرکزی، آفریقای شمالی و فدراسیون روسیه هستش.

تاریخچه بذر شوید
معرفی تاریخچه بذر شوید

حقایق تغذیه ای در مورد بذر شوید

خواص بذر شوید برای سلامتی از ترکیبات آلی، ویتامین ها و مواد معدنی اون حاصل می شه. این ها شامل مونوترپن های قدرتمندی مانند لیمونن، کارون و آنتوفوران و همچنین فلاونوئیدهایی مانند ویسینین و کامفرول هستن. طبق بانک اطلاعات ملی مواد مغذی USDA، بذر شوید مملوء ویتامین A و C و همچنین مقدار کمی از فولات، آهن و منگنزه هستنش.

خواص بذر شوید

بیایین در زیر درباره مزایای بالقوه بذر شوید صحبت کنیم:

به بی خوابی کمک کنه

روغن های اساسی موجود در گیاهان، دارای خواص عجیب و غریبی هستن. در نظر گرفته می شه که اون ها دارای خواص دارویی باستانی، همزمان تحریک کننده، آرام بخش و خواب آوری میباشن. روغن های اساسی موجود در شوید نیز از این قاعده مستثنی نیستن. فلاوونوئیدها و کمپلکس ویتامین B موجود در روغن های اساسی ترشح آنزیم ها و هورمون های خاصی را که اثرات آرامبخش و خواب آوری دارن رو فعال میکنن، در نتیجه به برخی از افراد کمک میکنن که خواب خوبی داشته باشن.

خواص بذر شوید - کمک به بی خوابی
یکی از خواص بذر شوید کمک به بی خوابی است

سلامت استخوان را حفظ می کنه

محتوای کلسیم موجود در بذر شوید به این معنیه که مقدار کافی کلسیم در بدن رو تامین می کنه. بذر شوید به نوبه خود عنصری مهم برای محافظت از افراد در برابر از دست دادن تراکم مواد معدنی استخوان هستش. پوکی استخوان سالانه میلیون ها نفر را تحت تأثیر قرار میده و کلسیم به همراه سایر مواد معدنی ضروری، یک عنصر اصلی در رشد و نمو استخوان ها و ترمیم استخوان های آسیب دیده محسوب میشن.

بذر شوید دیابت را کنترل می کنه

از مدت ها قبل بذر شوید با دیابت و مدیریت سطح انسولین در ارتباط بوده. علی رغم این واقعیت که تحقیقات تا حدودی در این زمینه محدود شدن، به ویژه در مورد افراد انسانی، مطالعات نشان دادن که ممکنه به کاهش نوسانات لیپیدهای سرم و سطح انسولین در دیابت ناشی از کورتیکواستروئید کمک کنه. یک مطالعه منتشر شده تو ژورنال Phytotherapy Research  بیان کرده که موش های آزمایشگاهی که دیابت نوع ۲ ناشی از کورتیکواستروئید داشتن، هنگامی که به اون ها ۲۲ روز عصاره شوید داده شده، میزان گلوکز و انسولین سرم رو تو خودشون کاهش دادن.

از گاز اضافی جلوگیری می کنه

خواص بذر شوید یک عامل تسکین دهنده برای جلوگیری از وضعیت شرم آور گاز معده هستش. تجربه آن در جمع نه تنها یک وضعیت ناراحت کننده ای هستش، بلکه در صورت ادامه تجمع گاز، در صورت فشار بر اندام های ظریف حفره قفسه سینه، در واقع می تونه وضعیت خطرناکی رو ایجاد کنه. یک عامل تسکین دهنده، گاز رو از طریق دستگاه گوارش به سمت پایین منتقل می کنه و اجازه میده بدن آن را به روشی ایمن ترک کنه.

مصونیت را تقویت می کنه

شوید از مدت ها قبل با فعالیت ضد میکروبی معروف بوده. بنابراین، استفاده مکرر از این گیاه در وعده های غذایی، ممکنه به کاهش بروز تعدادی از عفونت های میکروبی در سراسر بدن و همچنین عفونت هایی که منجر به زخم های باز یا بریدگی های کوچک در پوست میشن، کمک کنه.

سکسکه رو آرام می کنه

سکسکه به دلایل مختلفی اتفاق میفته اما در درجه اول به دلیل گاز گیر افتاده و حرکت مکرر آن به سمت بالا از طریق لوله غذا رخ میده. دلیل دوم به دلیل آلرژی های خاص، حساسیت بیش از حد، بیش فعالی و سوء عملکرد عصبی هستش. خواص بذر شوید می تونه در این شرایط کمک کنه. این ماده به عنوان داروی مسکن، به دفع گازها کمک می کنه و همچنین باعث کاهش تشکیل گاز می شه. در حالی که تصور می شه که بذر شوید به عنوان دارویی آرامبخش برای آلرژی، بیش فعالی یا اختلالات عصبی، به آرام شدن سکسکه کمک می کنه.

اسهال رو کاهش میده

اسهال عمدتا توسط دو چیز ایجاد می شه، یکی سوء هاضمه و دیگری عملکرد میکروبی. از نظر سوء هاضمه، شوید می تونه کاملاً مفید باشه، زیرا خواص هضم بسیار خوبی داره. ثانیا، این گیاه به دلیل وجود مونوترپن ها و فلاونوئیدهای موجود در روغن های اساسی آن که دارای خاصیت میکروب کش یا باکتری کش هستش، می تونه کمک کننده باشه. اون ها می تونن با مهار عفونت های میکروبی که سعی در حمله به بدن دارن، به اسهال کمک کنن.

خواص بذر شوید - تسکین درد آرتروز
یکی از خواص بذر شوید تسکین درد آرتروز است

بذر شوید درد آرتروز رو تسکین میده

خواص بذر شوید نشون میده که از مدت ها قبل به عنوان یک گیاه ضد التهابی شناخته میشده، به این معنی که به کاهش التهاب و دردهای مربوط به بیماری هایی مانند آرتریت روماتوئید و نقرس کمک می کنه. دقیقاً به همین دلیل از زمان های بسیار قدیم شوید مورد استفاده همگان قرار میگرفته.

بذر شوید قاعدگی رو تحریک می کنه

فلاونوئیدهای موجود در روغن ضروری بذر شوید تحریک کننده و دارای خاصیت ادرار آوری هستش که در طب عامیانه تصور می شه که ترشح برخی هورمون هایی که به حفظ چرخه قاعدگی مناسب در زنان کمک میکنن رو تحریک می کنه.

اختلالات تنفسی رو درمان می کنه

كامپفرول و سایر اجزای خاص فلاونوئیدها و مونوترپن ها در روغن های اساسی شوید، ماهیت ضد احتقان و ضد هیستامین دارن. تصور می شه که اون ها به تراکم و گرفتگی در ناشی از آلرژی یا سرفه به خاطر خاصیت آنتی هیستامین بودنشون، کمک میکنن.

برای بهداشت دهان مفیده

دانه ها و برگ های شوید مانند خوشبو کننده های خوب دهان و نفس عمل میکنن. جدا از آن، روغن های اساسی موجود در اون ماهیت میکروب کش، آنتی اکسیدان و ضد عفونی کننده دارن. به دلیل این خواص، اون ها به کاهش عفونت های میکروبی دهان کمک میکنن و آنتی اکسیدان های موجود در اون ها، آسیب ناشی از رادیکال های آزاد به لثه ها و دندان ها را نیز به حداقل میرسونن.

هضم غذا رو تقویت می کنه

خواص بذر شوید اشتهای شما رو تحریک می کنه. بنابراین به طور گسترده ای در تهیه وعده های غذایی استفاده می شه. شوید دارای روغن های اساسی هستش که می تونه باعث ایجاد صفرا و مایعات گوارشی بشه. این روغن ها با سهولت در عبور از حرکات روده، حرکت پریستالتیک روده رو تحریک میکنن و یبوست رو برطرف می کنن. 

خواص بذر شوید - تقویت هضم غذا
کمک به هضم بهتر غذا یکی از خواص بذر شوید است

طب سنتی چینی و همچنین رومیان و یونانیان باستان حداقل هزار سال از گیاه شوید برای رفع اختلالات گوارشی استفاده میکردن. خوردن غذاهای پخته شده با شوید، می تونه از یبوست جلوگیری کنه. یبوست مزمن عامل اصلی در ایجاد بسیاری از بیماری های پیش التهابی روده بزرگ و روده از جمله IBS و سرطان روده بزرگ هستش.

اسهال خونی رو درمان می کنه

در حالی که اسهال خونی هنوز از نظر فنی نوعی اسهال محسوب می شه اما در واقع یک سندرم بسیار پیچیده ای هستش که قسمت بزرگی از دستگاه گوارش رو مشکل میندازه و معمولاً با از دست دادن خون همراهه. این می تونه از طریق استفراغ یا اسهال باشه اما علت اصلی اسهال خونی اغلب انگل یا میکروب هستش. خواص بذر شوید می تونه به از بین بردن این انگل ها کمک کنه و از قبل دارای خواص ضد میکروبی هستش و در بعضی از فرهنگ ها اون رو به یک داروی جایگزین عالی تبدیل کردن.

برای درمان افسردگی مفیده

افسردگی به ویژه در میان بزرگسالان یک مشکل بزرگی هستش. شوید می تونه به رفع افسردگی کمک کنه. شوید دارای ویژگی های ضد افسردگی و ضد درد هستش. فلاونوئیدها و پلی فنول موجود در شوید، یک اثر آرامش بخشی رو ارائه میده. به همین ترتیب تولید دوپامین، سروتونین و سایر اندورفین ها رو تحریک می کنه. این هورمون ها مسئول تأمین احساس رضایت و خوشبختی ما هستن، اساساً سرخوشی. عصاره شوید اثر ضد افسردگی و ضد درد مشابه سرترالین و ترامادول رو از خود نشان داده، اما مهمتر از همه پتانسیل اعتیاد آور یا خطر عوارض جانبی مرتبط با این داروهای تجویز شده رو نداره.

سطح کلسترول سالم را بهبود میده

خواص بذر شوید به کاهش دادن سطح کلستروکمک می کنه. این مطالعه اثر عصاره شوید و همچنین قرص شوید رو بر مشخصات لیپیدی، بیان ژن، آنزیم های کبد و فعالیت آنزیمی تعیین می کنه که در همسترهایی که کلسترول بالا داشتن، مثبت بوده. با دوز منظم شوید به اشکال مختلف، آنزیم های کبدی، گلوکز خون و مشخصات چربی در گروه های تحت درمان کاهش میابن.

خواص بذر شوید - بهبود سطح کلسترول
یکی از خواص بذر شوید بهبود سطح کلسترول است

صرع رو درمان می کنه

صرع نوعی اختلال عصبی هستش که با تشنج های اپیزودیک و غیر قابل پیش بینی دیده می شه. بسیاری از داروها برای کاهش علائمی مانند تشنج در دسترس هستن، اما داروها عوارض جانبی مختلفی رو ایجاد میکنن. قرن ها از این گیاه برای درمان صرع استفاده میشده. عصاره آبی برگ شوید برای اثرات آن در درمان صرع و تشنج بررسی گردیده. 

ارزیابی های بسیاری نشان داده که خواص بذر شوید به دلیل فعالیت های عمیق ضد تشنج، شهرت پزشکی زیادی داره و یک گزینه مؤثر برای درمان صرع هستش. این مطالعه، اثرات ضد تشنجی عصاره هیدروالکلی دانه شوید بر تشنج ناشی از پننتن تترازول را در موش های نر تعیین کرده. مطالعات بیشتر برای روشن کردن میزان درگیری انتقال دهنده عصبی احتمالی که واسطه مکانیسم های عملکردی عصاره کامل هستش، امری ضروریه.

رادیکال های آزاد رو خنثی می کنه

اثرات مونوترپن شوید به مولکول های آنتی اکسیدان کمک می کنه تا به مولکول های اکسید شده متصل بشن که میتونن به بدن آسیب برسونن. این مطالعه این اثرات رو تأیید کرده و خواص آنتی اکسیدانی قابل مقایسه با آلفا توکوفرول، اسید اسکوربیک و کوئرستین رو نشان داده. از این رو شوید خواص ضد درد و ضد التهابی رو ارائه میده و با آسیب رادیکال های آزاد مقابله می کنه. شوید همچنین به عنوان یک جاذب رادیکال سوپراکسید عمل می کنه.

باروری را تقویت می کنه

مطالعه نشان میدن که بذر شوید باعث تغییراتی در سیستم تولید مثل زنان شده و باعث ناباروری می شود. این مطالعه تغییرات تخمک را دلیل ناباروری بررسی کرده. در نتیجه به این نتیجه رسدن که عصاره آبی دانه شوید در دوزهای بالا و دوز کم باعث افزایش مدت چرخه و غلظت پروژسترون شده و باعث ناباروری می شه، بدون اینکه هیچ عارضه جانبی معنی داری بر رشد تخمک ها از جمله تغییرات شیمیایی و ساختاری داشته باشه. خواص بذر شوید به عنوان یک عصاره گیاهی، دارای خاصیت پیشگیری از بارداری هستش.

فعالیت ضد انقباضی داره

ژیاردیا لامبلیا انگلی روده ای برای انسان هستش که در سراسر جهان شناخته شدس. مترونیدازول دارویی است که معمولاً برای درمان ژیاردیازیس در انسان استفاده می شه. گمان میره که گیاهانی مانند شوید اثر ضد ژیاردی داشته باشن كه به عنوان یک ادویه غذایی و یک ماده دارویی در عراق كشت میشن. 

سندرم متابولیک را بهبوده میده

مجموعه ای از ناهنجاری های متابولیکی که به عنوان سندرم متابولیک شناخته میشن، به یک مشکل عمومی و بالینی تبدیل شدن. آزمایش بالینی انجام شده بر روی بیماران مبتلا به سندرم متابولیک به مدت ۱۲ هفته پس از درمان با عصاره شوید، اثر مفید کاهش TG از ابتدا را نشان داده. درمان شوید با بهبود قابل توجهی در سندرم متابولیک که مربوط به مارکرهای مربوط به گروه کنترل هستش، روبرو بوده. برای اثبات اثر تجویز طولانی مدت عصاره شوید برای رفع اجزای سندرم متابولیک، هنوز به مطالعات گسترده تری نیازه.

سایر مزایای شوید
معرفی سایر مزایای شوید

سایر مزایای بذر شوید

خواص بذر شویدبه عنوان یک ماده شل کننده شناخته شده هستش و باعث افزایش قدرت و دفع ادرار می شه و در دفع سموم، نمک های اضافی و آب از بدن کمک می کنه. به علاوه، این یک ماده تسکین دهندس (به حذف گازهای اضافی کمک می کنه)، ضد اسپاسم هستش (از گرفتگی عضلات جلوگیری می کنه) و یک ماده ضد نفخه. همچنین ممکنه دارای پتانسیل ضد سرطانی باشه اما برای بررسی این ادعا، به مطالعات بیشتری نیاز هستش.

کاربردهای سنتی بذر شوید

  • برای درمان جوش، سردرد، زردی، مشکلات معده، کم اشتهایی، مشکلات کبدی، حالت تهوع و سایر بیماری های سلامتی استفاده می شه.
  • از بذرهای شوید برای تهیه چای گیاهی استفاده میکنن.
  • در هند، سایر سبزیجات و برگ شوید به عنوان همراه غذاها سرو میشن.
  • از این گیاه برای درمان نفخ شکم در کودکان استفاده می شه.
  • اسانس استخراج شده از دانه باعث تسکین گرفتگی و اسپاسم روده هستش و به تسکین قولنج نیز کمک می کنه.
  • برای بهبود بوی بد دهان بذر شوید رو بجوین.
  • بذر شوید باعث تسکین دردهای پریودی می شه.
  • شوید کمک می کنه تا جریان شیر در مادران شیرده تقویت پیدا کنه.
  • معده رو آرام می کنه و بی خوابی رو برطرف مینمایه.
  • از بذرها برای تسکین درد و نفخ معده بعد از غذا استفاده می شه.
  • اسانس لازم برای تسکین گرفتگی و اسپاسم روده رو فراهم می کنه.
  • برای تقویت شیردهی در مادران شیرده چای شوید مصرف کنین.
  • برای مشکلات گوارشی مانند نفخ شکم، کاهش اشتها، شکایت از کیسه صفرا، مشکلات کبدی، اختلالات دستگاه ادراری، مشکل ادرار و بیماری های کلیوی مفید هستش.
  • از دانه های شوید در دهان و گلو برای تورم و درد استفاده کنین.
  • از مصرف دانه شوید برای درمان بی خوابی استفاده کنین.
  • مصرف این گیاه برای سوء هاضمه و اسیدیته معده مفید هستش.
  • بذرها رو در روغن زیتون بجوشونین و اون رو به نواحی دردناک بدن بمالید که این باعث تسریع انتشار ترشحات و تسکین درد می شه.
  • روغن شوید برای اسپاسم روده و گرفتگی های قاعدگی مفید هستش.

موارد احتیاط در مصرف بذر شوید

  • برخی از افراد ممکن است با استفاده از شوید، درماتیت و حساسیت به نور رو تجربه کنن.
  • زنان باردار نباید از اون استفاده کنن، زیرا ممکنه منجر به سقط جنین در اون ها بشه.
  • این ماده می تونه باعث تحریک پوست بشه، زیرا مستقیماً روی پوست قرار میگیره و آب شوید باعث حساسیت بیشتر پوست به آفتاب خواهد شد که احتمال سرطان پوست و آفتاب سوختگی رو هم افزایش میده.
  • هنگام استفاده موضعی از شوید باید مراقب بود.
  • افرادی که به خانواده هویج حساسیت دارن، ممکنه واکنش های آلرژیکی رو هم تجربه کنن.
  • این می تونه قند خون افراد رو کاهش بده، بنابراین افراد دیابتی باید برای استفاده با پزشک مشورت کنن.

پرسش و پاسخ

بذر شوید چیست؟

بذر شوید صدها ساله که برای اهداف آشپزی و دارویی مورد استفاده قرار می گیره. جدا از اینکه عطر و طعم قوی، ملایم و اشتها آوری داره، دارای خواص دارویی فراوانی هم هست.

خواص بذر شوید چیستند؟

بذر شوید برای درمان انواع بیماری ها و بهبود مشکلات گوارشی و روده ای استفاده می شه. همچنین برای تقویت باروری، کاهش کلسترول، مشکلات صرع و غیره مفیده.

بذر شوید به اشکالی قابل استفاده است؟

بذر شوید رو می شه به صورت خام و پخته شده استفاده کرد. همچنین از بذر شوید، روغن گرفته میشه تا برای مصارف زیبایی و درمانی استفاده بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]