آموزش کاشت ریحان در گلدان و باغچه خانگی

کاشت و نگهداری ریحان درگلدان و باغچه خانگی

خیلی وقته که افراد کاشت ریحان در گلدان و باغچه های خانگی رو شروع  کردن زیرا به خوبی میدونن ریحان در کنار فواید زیادش برای سلامتی، عطر و طعم غذا رو به طور معجزه آوری تغییر میده. فقط کافیه اون رو با چلو کباب نوش جان کنین یا برگ های سبز رنگش رو به غذاهای سوپی اضافه کنید و اون رو سخاوتمندانه روی سالادهای خود بریزین. 

ریحان در اکثر مناطق آب و هوایی به خوبی رشد می کنه و برای پرورش در داخل خانه شرایط بسیار ساده ای داره. اما می پرسین چگونه؟ در این راهنما ما دربارۀ کاشت ریحان در منزل و هر آنچه باید در مورد پرورش این گیاه خوشمزه و معطر بدانید رو با شما به اشتراک می زاریم. پس بدون اتلاف وقت با یکی دیگه از آموزش های سبزآفرین همراه باشین.

چرا کاشت ریحان در گلدان و باغچه خانگی؟

مطمئناً، ما می تونستیم ریحان رو از فروشگاه ها تهیه کنیم، اما بگذارین صادقانه بگیم:  «بسیاری از ما هر ساله فقط چند هزار تومان برای خرید سبزیجات هزینه می کنیم. فواید واقعی کاشت ریحان در خانه اینه که شما روند رشد رو کنترل می کنین تا همیشه از ریحان های تازه استفاده کنین. این مورد همچنین باعث کاهش هزینه های شما برای خرید سبزیجات میشه.»

کاشت ریحان در گلدان و باغچه خانگی
نحوه کاشت ریحات

وقتی گیاه ریحان شروع به تولید می کنه، می توانین انتظار داشته باشین که هر هفته به مقدار مورد نیاز از اونهفاده کنین. هنگام کاشت ریحان در منزل، باید بدونین که این گیاه نیازی به یک فضای بزرگ نداره. یک ظرف در کنار پنجره درست کنین و ریحان خودتون رو در اون بکارین. این گیاه به شرط داشتن نور و رطوبت به خوبی رشد می کنه.

انواع بسیاری از ریحان وجود دارند. با این حال، محبوب ترین نوع اون ریحان شیرین یا بذر ریحان گنووس ایتالیاییه. ریحان با بیشتر گیاهان دیگر متفاوته زیرا به شرایط آب و هوای سرد حساسه، بنابراین بهترین زمان سال برای شروع کاشت در هفته اول ماه اردیبهشته.

در حالی که ریحان به مواد غذایی طعمی بسیار عالی اضافه می کنه، اما به عنوان یک داروی طبیعی برای انواع بیماری ها نیز دارای ارزش زیادیه. برگ های تازه رو با عسل خام مخلوط کنین تا یک شربت ضد باکتری قوی و تسکین دهنده ایجاد بشه. این شربت حتی طعم خارق العاده ای داره.

مبانی رشد و نگهداری ریحان در گلدان و باغچه خانگی

انواع مختلف ریحان به راحتی قابل پرورش هستن و حتی باغبان های تازه کار برای کاشت این گیاه مشکلی ندارن. همه گیاهان به مقداری نور خورشید، رطوبت و خاک مغذی و قابل زهکشی نیاز دارن. اگر در آب و هوای سردتر زندگی می کنین، می تونین کاشت ریحان در منزل به ویژه بالکن رو زیر آفتاب کامل انجام بدین. در حالی که اون ها در مناطق گرم تر سایه رو ترجیح میدن و می تونین اگر بالکن شما در سایه قرار داره یا در محیط داخل خانه، شرایط کاشت ریحان را فراهم کنین. شما میتونین برای رشد فوق العاده ریحان و هر نوع سبزیجات دلخواهتون از نیروبرگ سبزیجات سبزآفرین استفاده کنین. نیروبرگ سبزیجات خاک آماده کاشت و مغذی برای کاشت انواع سبزیجات به حساب می آید

می بینین که ریحان نسبت به سایر گیاهان به کمی آبیاری بیشتری نیاز داره و باید اطمینان حاصل کنین که خاک اون همیشه مرطوب می مونه. ریحان رو در صبح آب بدین و رطوبت مورد نیاز اون ها رو در طول روز تأمین کنن. تغذیه ماهیانه ریحان باعث تولید برگ های شاداب و جوانه های تازه میشه تا رشد بوته ای رو تقویت کنه.

اگر ریحان خودتون رو در باغ سبزیجات خانگی می کارین، در کنارش میتونین گوجه فرنگیه بکارین. زیرا این کار باعث افزایش طعم و رنگ گوجه میشه و همچنین حشراتی مانند شته ها رو نیز از گوجه دور نگه می داره. ریحان رو به عنوان در اطراف باغ سبزیجات بکارید و اون رو از آفاتی که می خواهند محصولات شما رو بخورن، در امان نگه دارین.

شرایط کاشت ریحان در خانه

نورحداقل چهار ساعت آفتاب کامل. اگر از لامپ های فلورسنت استفاده می کنین، اون ها رو به مدت ۱۲ ساعت روشن نگه داریت. اجازه ندین برگ ها لامپ ها رو لمس کنن زیرا می سوزن.
آبمرتباً ریحان رو مرطوب نگه دارین. کمبود آب، اولین نشانه پژمردگیه و مرتب گیاه رو غبارپاشی کنین.
دمابالای ۱۵ درجه سانتی گراد
خاکخاک حاصلخیز با زهکشی مناسب
کوددر طول دوره رشد، هر هفته از کود مایع استفاده کنین

نحوه کاشت ریحان در منزل

ریحان در محیط بیرون مثلاً در بالکن یا ظروف داخل خانه رشد می کنه به شرطی که گیاه، آب و خاک و نور مورد نیازش تأمین بشه. هر چیزی که این گیاه برای تولید برگ های لطیف و معطرش نیاز داره رو برآورده کنین.

باغداران می تونن ریحان رو مستقیماً از بذر پرورش بدن زیرا جوانه زدن اون آسونه و به راحتی جوانه می زنن. اگر ریحان رو از بذر می کارین، حداقل ۶ هفته قبل از آخرین یخبندان فصل، کاشت اون ها رو در داخل خانه شروع کنین. 

نحوه کاشت ریحان در منزل
آموزش کاشت ریحان در گلدان

برای کاش ریجان اول بذرهای این گیاه را در داخل آب ولرم به مدت تا ۳ روز نگه دارین که کاملاً متورم بشن. سپس اونا رو از آب در بیارین و داخل دستمال قرار بدین تا رطوبتشون گرفته بشه. یک گلدان یا بستر رشد گیاه رو خریداری کنین، داخل آن را پر از خاک کنین و بذرهای متورم رو در عمق یک سانتی متری داخل قرار بدین. فاصله بذرها هم بهتره ۱۵ سانتی متر باشه.

می تونین با یک کیسه خاک ارگانیک با کیفیت بالا و یک بسته بذر شروع کنید. مخلوط بذر ارگانیک خیلی خوبه، زیرا بسیار غنی از مواد مغذیه که حداقل برای شش هفته دیگر نیازی به افزودن کود نخواهید داشت. برای کاشت می تونین از گلدان های معمولی استفاده کنین. با این حال، اگر از ظروف خودآبیاری استفاده می کنین، خاک به طور مداوم مرطوب می مونه و گیاهان شما شاد و سالم می مونن و رشد سریعی خواهن داشت.

ریحان نسبت به شرایط سرما حساسیت زیادی داره، بنابراین باید مطمئن بشین که برداشت محصول رو قبل از پایان پاییز در صورت رشد در فضای باز به پایان رسوندین. اگر در حال کاشت نهال یا قلمه زدن هستین، مطمئن بشین که دما بیش از ۷۰ درجه فارنهایته.

نحوه تکثیر ریحان در گلدان و باغچه خانگی

اگرچه پرورش ریحان از طریق بذر آسونه، اما کاشت قلمه نیز یک روش آسان برای رشد ریحانه. یک قسمت ۸ سانتی متری از گیاه ریحان بالغ رو انتخاب کنین که هنوز شروع به گلدهی نکرده. ساقه رو با زاویه ۴۵ درجه برش دهید و اون رو در آب بگذارین. در این مرحله نیازی به افزودن هورمون ریشه زایی به قلمه نیس.

شما باید شروع به دیدن ریشه ها در ۷ تا ۱۰ روز کنین. وقتی ریشه ها به اندازه کافی بزرگ شدن تا در خاک قرار بگیرن، می تونین قلمه ها رو مستقیماً در باغ بکارین. این روش تکثیر و کاشت ریحان در منزل سیار مفیده و مؤثره.

نیازهای خاک برای کاشت ریحان در خانه

باید مطمئن بشین که اگر در داخل یا خارج از منزل اون ها رو رشد میدین، از خاکی استفاده کنین که به خوبی تخلیه میشه و مقدار زیادی مواد مغذی رو داره.

ریحان دوست داره که برای رسیدن به بهترین نتیجه در خاک های خنثی با PH رشد کنه. مقداری کمپوست غنی به مقداری خاک باغچه اضافه کرده و اون رو خوب مخلوط کنین. برای بهبود هوادهی و احتباس رطوبت در خاک، یک مشت پرلیت به مخلوط اضافه کنین.

این تمام کارهاییه که برای پرورش بهترین ریحان در خانه نیاز دارین. افزودن زیاد اصلاحا مربوط به خاک و محصولات کودی باعث میشه ریحان طعم شیرین خودش رو از دست بده، پس زیاده روی نکنین!

میزان نور خورشید برای کاشت ریحان

ریحان در آب و هوای گرم که هر روز حدود ۶ ساعت نور خورشید رو می خواد تا بهترین شرایط رشد رو داشته باشه. در تابستان حتی می تونین ریحان رو در قسمت شرقی منزل یا پنجره ای رو به شرق بکارین تا آفتاب سوزان ظهر بر روی ریحان های شما برخورد نکنن.

نور برای کاشت ریحان
چه میزان نوری بای کاشت ریحان لازم است؟

ریحان در مکانی گرم و روشن مانند پنجره ای رو به جنوب که در بیشتر روز آفتابیه، رشد می کنه. اگر پنجره مناسبی ندارین، از چراغ مناسب برای رشد استفاده کنین. طراحی این گونه نورها به شما این امکان رو میدن تا گیاهان سالم و محکمی در هر نقطه از خانه یا محل کار داشته باشین.

مقدار آب مورد نیاز برای پرورش ریحان

وقتی خاک در اثر لمس خشک باشه، به ریحان خود آب اضافه کنین. با این حال، باید بتونین انگشت خودتون رو یک سانتی متر در خاک فرو کرده تا رطوبت رو احساس کنین. اگر خاک خشک بشه، ریحان شما شروع به مقاومت می کنه و رنگ و عطر خوش رو از دست میده.

هنگام آبیاری مطمئن بشین که آب در اطراف ریشه گیاه و نه روی برگ ها قرار داره. آبیاری برگ ها ممکنه باعث بیماری ریجان باشه و آفات رو به خودش جذب کنه.

کاشت گیاهان دیگه به‌همراه ریحان

همانطور که گفته شد، ریحان یک گیاه همراه عالی برای داخل و خارج خونس. کاشت ریحان در منزل حشرات رو دفع می کنه و به رشد سایر گیاهان در باغ کمک می کنه. برخی از باغبانان می دونن که کاشت ریحان با گوجه فرنگی باعث شیرین شدن طعم گوجه فرنگی میشه. ریحان خودتون رو در کنار سایر گیاهانی مانند کاهو، بابونه، پونه کوهی و فلفل بکارین. رایحه ریحان تازه حتی در دفع پشه ها نیز عملکرد بسیار خوبی داره.

برداشت ریحان

یکی از بهترین قسمت ها در مورد پرورش ریحان اینه که این یک گیاه انتخابیه. نیازی نیس که همه برگ های ریحان رو یک باره برداشت کنین، فقط اون هایی که برای چیدن رسیده هستن رو بردارین. اگر ریحان خود رو در فضای باز پرورش می دین، ممکنه مجبور بشین برای برداشت انبوهی از اون ها برنامه ریزی کنین.

شما می تونین ریحان خودتون رو به همان روشی نعناع برداشت کنین. اگر ریحان رو مرتباً قیچی می کنین، گیاه در اینده به شکل گرد رشد می کنه. همیشه قبل از شروع گلدهی گیاه، باید برگ های ریحان رو برداشت کنین. اگر می خوایین گیاه به تولید برگ ادامه بده، فقط یکبار ۲٫۳ گیاه رو برداشت کنین.

ذخیره کردن ریحان

انجماد ریحان بهترین گزینه ذخیره سازی پس از اتمام برداشت انبوهه. انجماد باعث حفظ عطر و طعم برگ ها میشه و ماندگاری اون ها رو بیشتر می کنه. اگر می خوایین محصول خودتون رو منجمد کنین، برگ های ریحان خُرد شده یا کامل رو تو یک کیسه فریزر پلاستیکی بسته بندی کنین و سپس اون ها رو در فریزر قرار بدین.

همچنین می توانین ریحان خودتون رو برای استفاده در آشپزخانه خشک کنین، اگرچه این روش باعث میشه ریحان مقداری از عطر و طعم خودش رو از دست بده. برای خشک کردن ریحان، ساقه ها رو جدا کنین و اون ها رو روی یک قفسه خشک کن در محلی که سایه داره و با تهویه مناسب قرار بدین.

اگر بعد از ۳ تا ۴ روز برگ ها هنوز خشک نبودن، اون ها رو روی سینی فر در اجاق با حرارت کم قرار بدین تا مراحل خشک شدن به پایان برسه.

آفات و بیماری های ریحان

برخی از آفات رایجی که باید هنگام کاشت ریحان در منزل در نظر بگیرین عبارتند از:

  • شته ها
  • کپک سفید پودری
  • انواع بیماری های قارچی و باکتریایی ساقه، برگ و ریشه

متأسفانه، ریحان مستعد ابتلا به عفونت های قارچی و باکتریایی متعددی مانند کپک خاکستری، پژمردگی فوزاریوم و لکه سیاهه. نهال ها نیز ممکنه مرگ گیاهچه رو تجربه کنن.

صبر کنین تا هوا قبل از کاشت گرم بشه تا مشکلات بیماری های ریحان جلوگیری کنین. گیاهان رو بیش از حد شلوغ نکنین زیرا این امر همچنین باعث شروع بیماری در ریحان می شه. سوسک های ژاپنی نیز ممکنه برگ ها رو بخورن و با برداشتن اون ها از گیاهان می تونین اون ها رو کنترل کنین.

کلام آخر

ریحان گیاهیه که منحصراً ارزش پرورش رو داره. نسبتاً بدون آفت و بیماریه و معطر و خوشمزس. ریحان به هرس و رویش واکنش خوبی نشان میده. طعم ریحان در طول زندگی این گیاه تغییر می کنه و با گلدهی گیاه قوی تر میشه. اگر می بینین که جوانه های گل تشکیل شدن (حدود ۷۵ روز پس از کاشت)، اون ها رو ببرین. ریحانی که تازه گل داده، هنوز هم قابل خوردنه، اما تلخ خواهد بود. به هر روی، کاشت ریحان در منزل ساده تر از اون چیزیه که فکر می کنین، پس بدون درنگ آماده بشین و شرایط کاشت اون رو در خانه فراهم کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]