انواع بذر گل های آپارتمانی

بذر گل آپارتمانی و زینتی آفتاب گردان

بسیاری از گل های آپارتمانی دارای بذرهایی با سرعت جوانه زنی بالا و سرعت بلوغ سریع هستن. این گیاهان شامل گل های ریز برای باغ های خانگی جهت رشد و نمو در داخل گلدان و هر مکان دیگری در محیط داخل هستن. اما برای داشتن یک باغ خانگی زیبا، نیاز به انواع بذر گل آپارتمانیه. در حقیقت، بذر تخمکی رسیده و باروره که تحت شرایط مناسب (خاک و آب) به گیاه تبدیل میشه. شما برای کاشت و نگهداری از هر نوع گیاه آپارتمانی به بذر اونا نیاز دارین. به همین دلیل با در مقاله دیگری از مقالات سبزآفرین دربارۀ انواع بذر گل آپارتمانی صحبت می کنیم.

انواع بذر گل های آپارتمانی و زینتی

در زیر به برخی از ساده ترین گل های آپارتمانی برای رشد از طریق بذر در هر فصلی از سال اشاره می کنیم:

۱-آلیسوم یا گل عسلی (Lobularia Maritima)

بذرهای زیبا آلیسوم یا گل عسلی ممکنه در عرض چهار روز جوانه بزنن و به سرعت بالغ بشن و توده هایی از گل های معطر ریز تولید کنن. بذر اونا رو در پنج یا شش هفته قبل از آخرین سرما یا در فضای باز پس از یخ زدگی در خانه شروع به کاشتن کنین.شما میتونین برای آشنایی کامل با این گل مقاله معرفی گل عسلی سبزآفرین رو بخونین. نیازی نیس که بذرها رو بپوشانید، فقط اونا رو بکارین و با انگشت کمی روی خاک فشار دهین. از یک بطری اسپری برای مرطوب نگه داشتن بستر بذر تا زمان جوانه زدن گیاهان استفاده کنین.

آلیسوم ۳ تا ۹ اینچ (۲۰ سانتی متر) رشد می کنه و تمام گلدان رو پُر می کنه. اگر بعد از شکوفه اول گیاهان رو برش دهین، گل دوم ایجاد میشه. گل ها اغلب در گرمای تابستان کمرنگ میشن. برخی از باغبانان اونا رو در گرمای تابستان از بین می برن، سپس با خنک شدن هوا در پاییز دوباره اونا رو می کارن.

  • انواع رنگ: سفید، صورتی، بنفش و زرد نیز موجوده.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل تا سایه مورد نیازه.
  • نیازهای خاک: رطوبت متوسط​، خاک خوب زهکشی شده مورد نیازه.
گل زینتی و آپارتمانی آلیسوم
شرایط رشد بذر گل زینتی و آپارتمانی آلیسوم

۲- گل تاج خروس (Celosia یاCockscomb)

این گل با شکوفه های غیر معمولش که کمی شبیه به مرجان های مغزیه، می تونه یکی دیگر از انواع بذر گل آپارتمانی باشه. بذرها اگرچه ریز هستن اما سرعت جوانه زنی سریع و بالایی دارن. شش تا هشت هفته قبل از آخرین سرما، کاشت دانه ها رو در داخل خانه شروع کنین. در هر گلدان سه تا چهار بذر بکارین. برای اطمینان از تماس و مرطوب نگه داشتن دانه، اون رو کمی به داخل خاک فشار دهین.

گل های تاج خروس که به عنوان گیاهان یکساله کاشته میشن، معمولاً از دو یا چند گونه تشکیل شده اند، اما این موارد معمولاً در چهار گروه دسته بندی میشن:

گروه پلوموزا (Plumosa): این گروه که اغلب سلوسیاس یا تاج خروس نامیده میشه، دارای گل هایی به رنگ قرمزه.

گروه رشته ای (Cristata): موارد موجود در این گروه دارای گل های تاج دار با برجستگی های پیچیده ای هستن که شبیه به مرجان های مغزیه. گل ها می توانند قرمز، بنفش یا صورتی باشن.

گروه شیلدسی Childsii)): این گروه که به ندرت در مراکز باغ به فروش می رسد، دارای گل های گردی هستن که شبیه به گلوله های پیچ خورده نخ می باشن.

گروه دشتی Spicata)): موارد موجود در این گروه گل هایهوانه ای صورتی هستن. گل های  Flaming Seriesاز اعضای این گروه هستن.

  • مناطق رشد: معمولاً در تمام طور سال قابل کاشته.
  • انواع رنگ: در رنگ ای قرمز روشن، صورتی و بنفشه.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب زیاد و محیط پر نور مورد نیازه.
  • نیازهای خاک: خاکی غنی، مرطوب و زهکشی خوب مورد نیازه.
گل زینتی و آپارتمانی تاج خروس
شرایط رشد بذر گل زینتی و آپارتمانی تاج خروس

۳- گل ستاره ای (Cosmos) 

گل های ستاره ای از روزی که جوانه می زنند تا اولین سرمای پاییز مانند ناخن ها سخت هستن. یک بار اونا رو بکارین و سپس هر ساله مراقب شاخ و برگشان باشین. اونا رو مستقیماً جلوی آفتاب قرار دهین. می تونین اونا رو هر زمان در بهار بکارین. این گیاهان می دانند که چه زمانی باید جوانه بزنند، بنابراین کاشت و نگهداری از اونا برای مبتدیان واقعاً هیچ مشکلی ایجاد نمی کنه.

گل ستاره ای به دو شکل وجود دارن، C. Sulpherous، یک گل مانند گل مروارید ایستادهه که ۱ تا ۳ فوت قد دارن (۹۰ سانتی متر) و دارای گل های نارنجی متمایل به زرده. C. Bipinnatus دارای شاخ و برگ های ظریف مانند گل مروارید صورتی، قرمز یا سفید رنگه. می تونه تا ۴ فوت رشد کند (۱۲۰ سانتی متر). هر دو گیاه بومی مکزیک هستن.

شرایط رشد بذر گل زینتی و آپارتمانی گل ستاره ای
شرایط رشد بذر گل زینتی و آپارتمانی گل ستاره ای
  • مناطق در حال رشد: معمولاً در تمام طور سال قابل کاشته.
  • انواع رنگ: زرد، قرمز، صورتی و سفیده.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: نیاز به آفتاب کامل دارن.
  • نیازهای خاک: خاک با رطوبت کم تا متوسط​ و زهکشی خوب مورد نیازه.

۴- لوبیا سنبلی  (Lablab Purpureus)

لوبیا سنبلی یا پیچک لبلب یک گیاه شکوفه داره که رشد آسانی دارن. این گیاه که یکی از انواع بذر گل آپارتمانیه، پیوند زنجیره ای دارن یعنی می تونه دورتادور چیزی رو بپوشاند، بدون اینکه در همه جا باعث آزار بشه. 

وقتی دمای روز به طور متوسط ​​۷۵ درجه فارنهایته، بذرهای این گل رو دقیقاً زیر سطح خاک فشار دهین و اونا رو مرطوب نگه دارین تا زمانی که جوانه زنی اتفاق بیفتد، حدود ۱۰ روز بعد! تا اواخر تابستان گل لوبیا سنبلی به خوبی رشد خواهد کرد. بذرهای داخل پوسته بیرونی لوبیا رو می توان در فصل پاییز برای کاشت بهار جمع آوری کرد، اما توجه داشته باشین که برای خوردن سمی نیستن مگر اینکه کاملاً پخته بشن.

بذر گل زینتی و آپارتمانی گل لوبیا سنبلی
شرایط رشد بذر گل زینتی و آپارتمانی گل لوبیا سنبلی
  • مناطق رشد: معمولاً در تمام طول سال رشد می کنه.
  • انواع رنگ: دارای رنگ بنفش، سفید و صورتیه.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: رطوبت متوسط​​ و خاک خوب زهکشی شده مورد نیازه.

۵- گل حنا  (Impatiens Walleriana)

اگرچه بذرهای گل حنا ریز هستن اما کاشت اونا می تونه منجر به گل های زیبایی بشه. گل حنا برای جوانه زدن به نور، گرما و رطوبت نیاز دارن. تقریباً دو ماه قبل از آخرین سرمازدگی بذرها رو مستقیماً در بالای خاک بکارین. این گیاهان کاملاً منشعب (در زوایای مختلف رشد می کنن) هستن  و ظاهری فوق العاده زیبا دارن. کاشت مستقیم این گیاهان در باغ، نیاز به کار عملی کمتری دارن، زیرا بالغ شدن این گیاهان تقریباً ۳ ماه طول می کشد.

برای مدتی، گل حنا به دلیل کپک زدگی (یک بیماری قارچی ویرانگر که تقریبا تمام گیاهان موجود در بذر رو از بین می برد) از بین می رفتند. با این حال، اخیراً چندین نوع مقاوم در برابر بیماری تولید شدن، بنابراین شما می تونین یک بار دیگر از این گیاه در آپارتمان خودهفاده کنین.

  • مناطق رشد: معمولاً در تمام طول سال رشد می کنه.
  • انواع رنگ: صورتی، قرمز، بنفش، نارنجی، سفید و دو رنگه.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: سایه کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: خاکی غنی، مرطوب و زهکشی شده خوب مورد نیازه.

۶- گل همیشه بهار  (Tagetes Spp)

بیشتر گونه های شناخته شده از یک گونه از انواع بذر گل آپارتمانی به نام گل همیشه بهار در یکی از سه گونه زیر قرار دارن:

گل همیشه بهار آفریقایی (Tagetes Erecta): این ها دارای گل های بزرگی هستن و می توانند تا ۴ فوت (۱۲۰ سانتی متر) رشد کنن و عرض گل های اونا نیز می تونه ۵ اینچ (۱۰ سانتی متر) باشن. رنگ های این گل سایه های مختلفی از زرد و نارنجی ایجاد می کنن.

گل همیشه بهار فرانسوی (Tagetes Patula): گل همیشه بهار فرانسوی طولانی ترین دوره شکوفائی رو دارن و دارای گیاهان کوتاه و بوته ای شکلیه. اونا ساقه هایی به رنگ بنفش و گلی به رنگ های زرد، نارنجی و ماهاگونی دارن که عرض اونا تقریباً ۲ اینچ  (4 سانتی متر)ه.

گل همیشه بهار تنیفولیا (Tagetes Tenuifolia):  این گل ها بسیار متفاوت از گل همیشه بهار بوده و دارای برگ های توری شکل و کوچکی هستن. اونا به رنگ های زرد و نارنجی هستن.

اگر در گذشته در کاشت گل همیشه بهار از طریق بذر مشکل داشتید، سعی کنین برخی از انواع فرانسوی اون رو پرورش دهین که نسبت به انواع آمریکایی مقاومت بیشتری در برابر بیماری دارن. بذرها در کمتر از یک هفته در خاک گرم و مرطوب جوانه می زننن. حدود ۸ هفته طول می کشه تا گیاهان از بذر شکوفا بشن، بنابراین ممکنه بخواهید کاشت اونا رو در داخل خانه شروع کنین.

  • مناطق در حال رشد: در تمام طول سالهفاده میشه.
  • انواع رنگ: به زرد، نارنجی و سفیده.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: رطوبت خشک تا متوسط، خاک کاملاً زهکشی شده و خاک خنثی رو ترجیح می دهد.

۷- نیلوفر پیچ  (Ipomoea Purpurea)

با پوشش سخت بذرهای نیلوفر پیچ متعجب نشین! فقط اونا رو یک شب در آب گرم خیس کنین و دو هفته قبل از آخرین سرما، بذرهای متورم اونا رو در زیر خاک بکارین. این گل ها وقتی مستقیماً در باغ کاشته میشن، به سرعت رشد می کنن، اما برای شکوفه دادن، می تونین شش تا هشت هفته قبل از آخرین سرما، اونا رو در داخل خانه نگهداری کنین.

بذر گل آپارتمانی و زینتی نیلوفر پیچ
شرایط رشد بذر گل آپارتمانی و زینتی نیلوفر پیچ
  • مناطق در حال رشد: در همۀ سال رشد می کنن.
  • انواع رنگ: بنفش یا آبی با رگه های سفیده. سفید، صورتی، قرمز و سرخابی نیز موجوده.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: خاک مرطوب و زهکشی شده خوب مورد نیازه.

۸- لادن  (Tropaeolum Majus)

چه چیزی در مورد گل لادن رو دوست ندارین؟ اونا اونا شاخ و برگ های جالب و گل های زیبایی دارن و با بی توجهی رشد می کنن. دانه این گل به راحتی قابل اداره و کاشته. اما اونا پیوند رو زیاد دوست ندارن، بنابراین به محض اینکه خطر یخ زدگی از بین رفت، اونا رو در خاک مرطوب و در یک مکان آفتابی بکارین یا اونا رو در داخل خانه حدود چهار هفته قبل از آخرین سرما شروع به کاشتن کنین.

گل لادن یک گل پیچیده ایه که دارای انواع زیادی می باشه که از هیبریدهای گونه های مختلف Tropaeolum گرفته شدهه. بنابراین در مورد انواع بذر گل آپارتمانی لادن تحقیقات لازم رو انجام دهین تا بذر مورد نیاز خود رو خریداری کرده باشین.

بذر گل آپارتمانی و زینتی لادن
شرایط رشد بذر گل آپارتمانی و زینتی لادن
  • مناطق رشد: معمولاً در تمام طول سال قابل رشده.
  • انواع رنگ: دارای انواع قرمز، نارنجی، زرد، سفید خامه ایه.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: خاک با رطوبت کم و متوسط مورد نیازه.

۹- گل آفتابگردان  (Helianthus Annuus)

دانه های آفتابگردان بهتره مستقیماً در زمین و در فضای باز کاشته بشن. اگر مجبورید اونا رو در داخل منزل بکارین، یک منبع نور قوی به اونا بدهین تا بدنشان رو خوش حالت نگه دارن. انواع مختلف آفتابگردان، عادات های رشدی متفاوتی نیز دارن، از حدود ۳ فوت تا ۱۰ فوت. اطمینان حاصل کنین که انواع متناسب با نیاز خود رو خریداری می کنین. سر گل ها رو برای تأمین غذای پرندگان در جای خود بگذارید.

بذر گل آپارتمانی و زینتی آفتاب گردان
شرایط رشد بذر گل آپارتمانی و زینتی آفتابگردان
  • مناطق در حال رشد: در همه طول سال رشد می کنن.
  • انواع رنگ: دارای رنگ های زرد، نارنجی، قرمز، چوب ماهون و دو رنگ هستن.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: رطوبت خشک تا متوسط​​ و زهکشی خوب مورد نیازه.

۱۰- گل آهاری  (Zinnia Spp)

اگر می خواهین یک باغ کامل از شکوفه های گل آهاری داشته باشین، می تونین از انواع بذر گل آپارتمانی این گلهفاده کنین. ترفند رشد گل آهاری اینه که باید شرایط گرمی رو برایشان فراهم کنین. اونا از قارچ ها موجود در خاک که در فصل بهار به وجود میان، پژمرده میشن. وقتی دمای ۶۰ درجه فارنهایته، اونا رو در بیرون از خانه بکارین. اگر تمایل به شکوفه زدن زودرس دارین، می تونین یک ماه قبل از آخرین سرما کاشتن اونا رو در خانه شروع کنین.

گل آهاری دارای چند گونه مختلف هستن:

گل آهار معمولی Zinnia Elegans)): گیاهانی با قد ۱ تا ۴ فوت (۱۲۰ سانتی متر) روی ساقه های شاخه ای، گل هایی از شکوفه های تک گل مانند گل مروارید تا گلدان های متراکم تولید می کنن (بسته به نوع مختلف).

گل آهاری اونگوستیفولیا Zinnea Angustifolia)): با بسیاری از گونه های کم رشد، این گونه دارای برگ های باریک تری نسبت به گل آهار معمولیه.

گل آهاری جیزی (Zinnea Haageana): این گروه شامل گیاهان کوچک برگ باریک با قد حدود ۶ اینچ (۱۲ سانتی متر) با گل های نارنجی متمایل به زرده.

بذر گل آپارتمانی و زینتی گل آهاری
شرایط رشد بذر گل آپارتمانی و زینتی گل آهاری
  • مناطق در حال رشد: در همه طول سال رشد می کنن.
  • انواع رنگ: دارای قرمز، زرد، نارنجی، صورتی، گل رز، اسطوخودوس، بنفش، سبز و سفیده.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل نیاز دارن.
  • نیازهای خاک: خاک مرطوب و زهکشی شده خوب مورد نیازه.

کلام آخر

انواع بذر گل آپارتمانی رو در بالا معرفی کردیم، حالا می تونین خانه خود رو در نهایت زیبایی زینت ببخشید. این بذرها رو در داخل خاک بکارین شما میتونین برای رشد فوق العاده بذر های خودتون از نیروبرگ بچه گروت استفاده کنین که خاک آماده کاشت بذر ها و گیاهان کم سن هستش.


سپس آماده رشد و شکوفه دادن اونا باشین. این گل های فوق العاده زیبا هستن و نیاز به نحوه کاشت دقیق و نگهداری منظم دارن. سعی کنین محیط مناسب اعم از خاک، آب و نور مناسب رو برای اونا فراهم کنین. سپس خواهید دید که چگونه گل می دهن و عطرشان فضا رو آکنده از زیبایی می کنه.

7 thoughts on “انواع بذر گل های آپارتمانی

    • سبز آفرین says:

      هرکدام از بذر ها شرایط کاشت متفاوتی دارند، اگر بذر خاصی مد نظرتون هست بهمون بگید تا برای کاشتش راهنمایی تون کنیم.

    • سبز آفرین says:

      بله بذر گل تاج خروس داریم
      شما میتونین برای تهیه بذر مورد نظرتون یا مشاوره با کارشناسان ما، باهامون تماس بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]