چگونه باغچه آپارتمانی داشته باشیم؟

چگونه یک باغچه آپارتمانی داشته باشیم

باغچه آپارتمانی تنها به حیاط بزرگ نیاز ندارد و شما فقط به خاطر اینکه یه حیاط بزرگ ندارین که بتونین انواع گیاهان و گل ها رو پرورش بدین، زانو قدم بغل نکنین!
مهم اینکه به دنبال راه حل باشین.
همه افراد فکر می کنن نمی تونن یه باغچه آپارتمانی داشته باشن، چون بر این تصور هستن که برای داشتن باغچه نیاز به حیاط دارن. اما باید بگیم: « میتونین از بالکن، طاقچه پنجره یا اتاق آفتابگیر خود به عنوان یک باغچه آپارتمانی زیبا استفاده کنین تا بتونین تازگی و سرزندگی را به محیط خانه خود بیارین. » در مقاله دیگری از سبز آفرین یک راهنمای جامع در مورد ساخت باغچه در آپارتمان ارائه میدیم، با ما همراه باشین.

مراحل ساخت باغچه های آپارتمانی

داشتن یک برنامه برای ساخت باغچه اولین قدم عالی برای ایجاد زندگی بهتر تو فضای آپارتمان هستش.
راه اندازی باغچه به معنای خرید گلدان، خاک، کود و وسایل آبیاری مانند یک آبپاش و سایر لوازم مورد نیاز باغبانیه.
هزینه ها میتونن به سرعت اضافه بشن بنابراین مطمئن بشین که قبل از خرید بودجه مناسبی تهیه کردین.

همچنین باید فضایی رو که برای پرورش گیاهان و میزان آفتابی که در آپارتمان دارین رو هم در نظر بگیرین و اگه حیوانات خونگی در آپارتمان خود دارین، باید اطمینان حاصل کنین که گیاهان دور از دسترس حیوانات خانگی هستن.

آخرین چیزی که باید در نظر بگیرین این هستش که چه چیزی میخواین بکارین. گیاهانی رو انتخاب کنین که در واقع قابلیت نگهداری آسونی داشته باشن، نه فقط گیاهانی که ظاهری زیبا داشته باشن.

باغچه آپارتمانی خود را کجا بسازیم؟

بسته به اندازه، نحوه چیدمان و نقشه آپارتمان، ممکنه چندین گزینه برای محل باغچه آپارتمان جدید خود در اختیار داشته باشین. بزرگترین عاملی که باید در نظر گرفت این هستش که میزان نور خورشید در چه مکانی بیشتر هستش، بنابراین اگه پنجره یا بالکن رو به جنوب نداشته باشین، ممکنه مجبور بشین که از خودتون کمی خلاقیت نشون بدین. در اینجا چند مکان برای باغچه آپارتمانی وجود دارن که به شرح زیر هستن:

مکان مناسب برای باغچه آپارتمانی
بهترین مکان برای ساخت باغچه آپارتمانی

باغچه آپارتمانی در بالکن

اگه بالکن دارین و از فضای اون در حال حاضر استفاده نمیکنین، با نصب گلدان و استفاده از فضای باز، اون رو به یک باغچه زیبا تبدیل کنین. اگرچه بالکن ها به اندازه یک تراس بزرگ کارآیی ندارن، اما اون ها میتونن فضای مناسبی برای انواع گیاهان، سبزیجات و گل ها باشن. گیاهان در بالکن رو میتونین در گلدان پرورش بدین.

باغچه آپارتمانی روی طاقچه پنجره

از نظر تعداد و تنوع گیاهان باغبانی بر روی لبه پنجره محدود هستن، اما همچنان میتونه منبع مناسبی از گیاهان زیبا و سرسبز باشه. فضای باریک خود را با گیاهان و گل های زینتی پُر کنین. در ضمن اون ها به نگهداری مداوم هم نیاز نخواهند داشت. همچنین، مهمه که از پنجره های جنوبی که آفتابگیر هستن استفاده کنین.

باغبانی در فضاهای داخل آپارتمان

اگر آپارتمان شما دارای بالکن و پنجره نورگیر نیست، میتونین یه فضای پر نور رو در داخل خانه پیدا کنین. این فضا میتونه داخل اتاق خواب یا حتی فضای نشیمن شما باشه. میتونین در فضای داخل از گلدان با گیاهان متنوع بهره ببرین.

چه گیاهان و سبزیجاتی را میتونیم در آپارتمان خود پرورش بدیم؟

نوع گیاهانی که میتونین تو آپارتمان خود پرورش بدین، به محل کاشت باغچه، عمق گلدان و قرار گرفتن در عرض باد، آفتاب و باران بستگی دارن. فراتر از شرایط آب و هوایی و محدودیت های اطراف خود، همچنین باید تصمیم بگیرین که آیا میتونین بخشی از زمان خود را صرف مراقبت از گیاهان، به طور مکرر کنین یا ترجیح میدین که فقط گاهی به اون ها توجه کنین. اگه فضای زیادی به صورت عمودی و افقی در منطقه ای مانند بالکن دارین، گیاهان زیر را میتونین پرورش بدین:

انواع گیاهان قابل پرورش در آپارتمان
انواع گیاهان قابل پرورش در باغچه آپارتمانی

گوجه و فلفل

هر دو از اعضای خانواده بادمجانیان یا سولاناسه هستن و گزینه های بسیار خوبی رو برای باغچه آپارتمانی داخلی ایجاد میکنن. این نکات مربوط به نگهداری رو بخاطر بسپارین تا گوجه فرنگی و فلفل رشد قابل قبولی داشته باشن.

اون ها رو مرتب آبیاری کنین و از خاک زیادی جهت رشد بهتر استفاده کنین. تا اونجایی که ممکنه به اون ها فضای کافی برای رشد بدین و یک داربستی رو برای کمک به رشد عمودی گیاهان ایجاد کنین. نهال های فلفل رو در بیرون نگه ندارین تا زمانی که درجه حرارت در شب به طور منظم بین ۲۰- ۲۶ درجه بشه.

کاهو و کلم پیچ

سبزیجات برگ دار گزینه های مناسبی برای شروع کاشت در فضاهای کوچک و باغچه های آپارتمانی هستن، فقط مطمئن بشین که انواع کوچک یا پاکوتاه تهیه کنین. بخصوص گیاهان کاهو و کلم پیچ نیز میتونن در برابر دمای سردتر مقاومت کنن و فضای سایه دار رو به مقابله مستقیم آفتاب کامل ترجیح میدن. برای رشد میکروگرین ها کافیه که فقط یک لبه پنجره داشته باشین.

علاوه بر اون میتونین انواع گیاهان، فلفل ها و سایر سبزیجات رو در بالکن با مراقبت مناسب پرورش بدین. برای تخصص بیشتر در این زمینه میتونین با گلخانه یا باغبانی نزدیک خود مشورت کنین. اگر فضای باز در بالکن ندارین، سعی کنین این گیاهان رو روی طاقچه های اتاقی با نور مستقیم خورشید یا حتی تو یک سبد آویزی پرورش بدین.

سبزیجات برگ

میتونین جعفری، ریحان، نعناع و سایر سبزیجات رو بکارین و تقریباً محدودیتی برای انواع گیاهانی که میتونین روی طاقچه ی پنجره رشد بدین وجود نداره. بذرهای واقعی رو میتونین برای کاشت در خاک یا نهال های جوان رو برای کاشت در گلدان خریداری کنین. اطمینان حاصل کنین که گیاهان شما مقدار مناسبی از نور خورشید رو دریافت کنن و به طور منظم خاک اون رو آبیاری کنین.

پیاز

پیاز به عنوان سبزیجاتی شناخته میشه که فضای زیادی رو اشغال نمیکنه و یک گزینه عالی برای باغبانی در یک فضای داخلی و اپارتمانیه و رشدش هم آسون هستش. انتهای سفید پیازچه های استفاده شده خود را در یک ظرف کوچک آب بزارین، مراقب باشین که سطح آب درست در جایی که رنگ از سفید به سبز تبدیل میشه، حفظ بشه.

گیاهان زینتی

به جزء سبزیجات خوردنی میتونین از گیاهان زینتی به شرح زیر برای باغچه آپارتمانی خود استفاده کنین:

  • سانسوریا
  • آگلونما
  • برگ انجیری
  • بگونیا
  • پپرومیا
  • پوتوس
  • پیله آ
  • برگ بیدی
  • دراسنا
  • دیفن باخیا
  • شفلرا
  • برگ عبایی
  • فیتونیا
  • فیکوس بنجامین
  • فیلودندرون
  • کاج مطبق
  • گندمی
  • نخل مرداب
  • یوکا

چگونه از باغچه آپارتمانی خود مراقبت کنیم؟

به محض راه اندازی باغچه، باید برای شاد و سالم نگه داشتن گیاهان مراقبت ویژه ای از اون ها داشته باشین. این شامل آبیاری روزانه تا هفتگی، هرس و برداشت محصول در اواخر فصل هستش. در اینجا سه ​​نکته مهم وجود دارن که باید هنگام نگهداری از باغچه آپارتمان جدید خود به اون ها فکر کنین:

آبیاری منظم

اگه بالکن شما روزانه نور آفتاب مناسبی رو جذب کنه و گیاهان به دلیل بارندگی، آبیاری کافی دریافت کنن، پس به آبیاری دستی زیادی نیاز نخواهد بود. اگه منطقه زندگی شما خیلی گرم هست، اطمینان حاصل کنین که به گیاهانتان رطوبت مورد نیاز میرسه. مهمه که بدونین هر نوع گیاهی به یک اندازه آبیاری نیاز داره، همانقدر که آبیاری کم مضر خواهد بود، آبیاری بیش از حد هم گیاهان رو نابود میکنه.

نور خورشید

بسته به نوع گیاهانی که در باغچه آپارتمانی خود پرورش میدین، ممکنه به ساعات بیشتر یا کمتری از نور آفتاب نیاز داشته باشین. نکات توصیه شده در بسته های بذر رو برای مدت زمان نور مورد نیاز گیاه مطالعه کنین و مکان گیاهان خودتون رو بر اساس اون تنظیم کنین. اگه از هیچ یک از زوایای آپارتمان خود به آفتاب کامل دسترسی ندارین، لامپ های رشد رو برای کمک به پرورش گیاهانتان امتحان کنین.

کود مناسب

از خاکی با مواد مغذی خوب شروع کنین که میتونن از مکان های مختلفی تهیه بشن. در حالی که میتونین کود باغبانی رو در اکثر فروشگاه های باغداری خریداری کنین، اما اضافه کردن کمپوست خانگی به خاک، یکی از بهترین راه های دستیابی به رشد قوی گیاهانه. اگه از کود شیمیایی فروشگاهی استفاده میکنین، دستورالعمل های موجود بر روی اون رو دقیقاً دنبال کنین تا گیاهان بتونین به خوبی رشد کنن.

نکات باغبانی در باغچه آپارتمانی

ساخت باغچه در آپارتمان به نسبت حیاط و فضاهای بزرگ تر هرگز به اندازه امروز محبوبیت زیادی نداشته. اگر هم شما یکی از آن دسته افرادی هستین که تازه به فکر ایجاد یه باغچه زیبا در آپارتمانتان هستید، نکات زیر رو در نظر بگیرین:

نکات مهم ساخت باغچه آپارتمانی
درساخت باغچه آپارتمانی چه نکاتی باید رعایت شود

۱- ابتدا با کاکتوس های کوچک شروع کنین

ابتدا از کم شروع کنین و اولین گیاهان خود را بر اساس سهولت مراقبت با دقت انتخاب کنین. کاکتوس ها اولین گیاهان عالی برای مبتدیان هستن، چون در واقع فاقد نگهداری و مراقبت زیاد میباشن و در انواع مختلفی مانند آلوئه ورا، آفلاندرا، پاندا و اشوریا قابل خریداری هستن.

۲- برنامه خود را در نظر بگیرین

برای افرادی که دارای برنامه کاری شلوغ و زندگی اجتماعی وسیعی هستن، بهترین گیاهان آنهایی هستن که به نگهداری کم نیاز دارن. برای افرادی که زمان زیادی را در خانه هستن، پرورش گونه هایی با نگهداری زیاد میتونن مناسب باشن.

۳- به چیدمان آپارتمان خود فکر کنین

ابتدا گیاهان خود را بر اساس موقعیت پنجره ها و میزان نور موجود در فضای خود انتخاب کنین. برخی از گیاهان در باغچه آپارتمانی به نور کمی نیاز دارن، در حالی که بعضی از اون ها برای ساعتی در روز به نور مستقیم خورشید نیاز پیدا میکنن. حتی هستن گیاهانی که باید به طور مدام باید در جلوی نور مستقیم خورشید باشن.

۴- نبود پنجره مشکلی رو ایجاد نمیکنه

برای آپارتمان هایی که حداقل پنجره ها رو دارن، از گیاهان کم نوری مثل انجیر برگ ریز(بنجامین)، اسپاتی فیلوم، پیچک، پول چینی و فیتونیا استفاده کنین.

۵- از آشپزخانه آپارتمان خود نهایت استفاده رو ببرین

اکثر خانم های خانه دار به داشتن باغچه ای در آشپزخانه داخل آپارتمان خود علاقه دارن. از کاهو گرفته تا گوجه فرنگی کوچک، گیاهان خوشمزه و بی پایانی برای رشد در آشپزخانه شما وجود دارن. یک پنجره آشپزخانه فضای کافی برای ایجاد یک باغچه کوچک گیاهان با با ظاهر دلخواه رو فراهم میکنه.

۶- فضا را با کاشتن گل زیبا کنین

برای کسانی که گل دوست دارن، گیاهان یک ساله ای مانند بنفشه، شمعدانی، گل اطلسی و بگونیا، شکوفه های زیبایی رو در طول سال ایجاد میکنن. اما باید بدونین که پرورش گل سخت تر از گیاهان برگ سبز هستن.

۷- به باغچه عمودی فکر کنین

برای آپارتمان ها و فضاهای کوچک، گلدان های عمودی که به دیوارها متصل میشن، به شما امکان رشد گیاهان زیادی رو تو فضایی کوچک ارائه میدن. انتخاب انواع گیاهان برای رشد در گلدان های باریک و بلند، فضا را بازتر نشون میدن.

۸- از لبه های پنجره خود استفاده کنین

از طاقچه پنجره میشه برای نگه داشتن گلدان های مستطیل شکل و کوچک به عنوان جلوه ای از باغچه آپارتمانی استفاده کرد. گیاهانی رو انتخاب کنین که در زیر نور کامل آفتاب رشد کنن و همچنین بتونین به خوبی اون ها رو آبیاری کنین.

۹- هوای داخل را تازه کنین

گیاهان میتونن هوا رو تصفیه کنن، بنابراین قرار دادن اون ها در اتاق های پر رفت و امد در آپارتمان، میتونه بیشترین مزایای سلامتی رو برای افراد خانه داشته باشه.

۱۰- با مکرومه گیاهان معلق ایجاد کنین

گیاهان معلق در گلدان های ساخته شده از مکرومه، به شما این امکان رو میدن که حتی در کوچک ترین فضاها هم باغبانی کنین. پیچک و سایر درختان تاک زیبایی چشم نوازی رو در هنگام آویزان شدن ایجاد میکنن.

۱۱- به یک سیستم منظم آبیاری توجه کنین

علاوه بر انتخاب نوع گیاهتون برای فضای داخل اپارتمان، ضروریه که یک برنامه آبیاری منظمی رو بر اساس نیازهای هر گیاه دنبال کنین. بسیاری از افراد برای همه گیاهان یک برنامه آبیاری رو انتخاب میکنن که میتونه منجر به آبیاری بیش از حد اون ها بشه. هر گیاه نیازهای منحصر به فرد و نیاز آبی مختص به خودش رو داره.

۱۲- خاک رو نادیده نگیرین

نوع خاک برای سلامتی و رشد گیاهان مهمه. بسیاری از گیاهان خاک اسیدی و خنثی با سطح PH 7.0 یا بالاتر رو ترجیح میدن. کود رو میشه در گیاهان گلدان استفاده کرد اما باید با خاک گلدان معمولی مخلوط کرد تا از کوددهی بیش از حد جلوگیری بشه. اطمینان حاصل کنین که برای همه گیاهان زهکشی کافی از طریق سوراخ های موجود در کف گلدان فراهم میشه. برای جلوگیری از بسته شدن سورا خ ها به دلیل فشردگی خاک، میتونین یک لایه سنگ به کف گیاه اضافه کنین.

۱۳- در ابزارهای باغبانی سرمایه گذاری کنین

دامنه گسترده و مهیج ابزارها و لوازم باغبانی مدرن، باغبانی رو برای همه افراد آسون و لذت بخش میکنه. فقط با جستجو در گوگل ی میتونین تمام چیزهای لازم برای شروع کار با باغچه آپارتمانی خود پیدا کرده و خریداری کنین.

کلام آخر

همه افراد میتون تنها با چند گلدان یک باغچه در آپارتمان خود ایجاد کنن، بدون آنکه نیاز به فضای زیادی داشته باشن. فقط مهم اینکه روحیه بالایی داشته باشین و در مورد گیاهان صب پیشه کنین. مانند همه موجودات زنده، اون ها نیاز به زمان دارن تا رشد کنن. همچنین لازمه فضای مناسب برای پرورش گیاهان رو مهیا کنین. برای این منظور میتونین از بالکن، لبه پنجره و حتی دیوار داخل خانه نیز برای ساخت یه باغچه عمودی استفاده کنین.

3 thoughts on “چگونه باغچه آپارتمانی داشته باشیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]