باغچه عمودی آپارتمانی چیست؟

ساخت باغچه عمودی

وقتی مردم در مورد باغبانی صحبت میکنن، معمولاً فکر میکنن که برای چنین سرگرمی به فضای وسیعی نیاز دارن. با این حال، محبوبیت و کاربرد باغچه عمودی آپارتمانی چیز دیگه ای رو نشون میده. چه کسی میگه که شما نمیتونین به خاطر کمبود جا و مکان، گیاهان خودتون رو تو آپارتمان رشد بدین! دیگه بهانه ای برای جلوگیری از کشت گیاهان حتی در یک منطقه کوچک وجود نداره؛ با سایت سبز آفرین همراه باشین.

باغچه عمودی آپارتمانی چیست؟ فواید، اهمیت و شرایط ساخت باغچه عمودی

باغچه عمودی آپارتمانی چیست؟

باغچه های عمودی که معمولاً کم خاک هستن، از اکولوژی های طبیعی دیوار سبز تقلید میکنن و بر روی صخره ها و درختان بزرگ در طبیعت رشد میکنن. اون ها به صورت عمودی رشد میکنن و باعث ایجاد حرکت، زیبایی و شادی در یک فضا میشن، همچنین به پخش نور، پاکسازی هوا، تأمین اکسیژن و خنک کردن محیط کمک میکنن.

باغچه عمودی آپارتمانی همچنین مزایای سلامتی روحی و جسمی رو برای کسانی که اشتیاق برای ارتباط با طبیعت رو دارن و وقت زیادی رو صرف کار یا زندگی در محیط های با مشغله فراوان، به همراه داره. در حقیقت، مطالعات نشون میدن که چند دقیقه مشاهده منظره های سبز میتونه عصبانیت، درد و اضطراب رو کاهش بده و آرامش رو ایجاد کنه.

در آپارتمان ها، باغچه های عمودی تو مقیاس کوچک تر، در فضای حیاط، بالکن ها و دیوارهای برجسته به خوبی عمل میکنه. این باغچه ها پروانه ها را به بالکن داخل شهر میارن که منظره زیبایی رو ایجاد میکنن.

اهمیت باغچه های عمودی آپارتمانی

اهمیت باغچه عمودی چیست
استفاده از باغچه عمودی چه اهمیتی دارد

باغچه های عمودی به دلیل تواناییشون تو کاهش آلودگی محیط، اهمیت ویژه ای تو آپارتمان ها در مناطق گرم دارن. نواحی گرم به منطقه ای گفته میشن که گرم تر از مکان های دیگه هستش. این اتفاق معمولاً در یک کلان شهر رخ میده که میتونه دمای بیشتری نسبت به مناطق روستایی داشته باشه. مناطق گرم اغلب به دلیل فعالیت های انسانی ایجاد میشن.

بسیاری از مردم نمیدونن که گیاهان میتونن به برطرف کردن گرد و غبار و سایر آلاینده ها کمک کنن. علاوه بر این، اون ها همچنین میتونن اثر کربن ناشی از و وسایل نقلیه رو هم کاهش بدن. جدا از هوای بیرون، گیاهان همچنین میتونن کیفیت هوای داخل رو بهبود ببخشن. وجود باغچه عمودی میتونه ترکیبات مواد مضر همراه با سمومی مانند فرمالدئید و بنزن رو کاهش بده.

باغچه عمودی آپارتمانی فقط برای کاهش آلودگی هوا مورد استفاده قرار نمیگیرن. اون ها همچنین برای کاهش آلودگی صوتی هم کارآمد هستن. از اونجا که سطح رویشی دارن، به راحتی صداها با فرکانس بالا رو جذب میکنن. اگه صداهایی با فرکانس پایین نیز شما رو آزار میده، امکان جذب اون ها نیز توسط باغچه عمودی وجود داره.

هنگامی که یک باغچه عمودی در ملک خود دارین، به افزایش تنوع زیستی کمک میکنین. شهرنشینی فواید زیادی برای مردم داره، اما هزینه های زیادی نیز از جمله از دست دادن تنوع زیستی به همراه خواهد داشت. باغچه های عمودی ضمن کمک به حفظ انواع مختلف گیاهان ، آسیب ها رو هم کاهش میدن. اون ها فقط برای تزئین دیوار شما نیستن، میشه از اون ها برای پرورش مواد غذایی استفاده کرد که این یک روند محبوب در تمام جهان هستش. میوه های کوچک، گیاهان و حتی سبزیجات به ایجاد منابع غذایی پایدار کمک میکنن.

تأثیر باغچه عمودی آپارتمانی بر سلامت روانی

جدا از مزایای ذکر شده در بالا، شناخته شده که باغچه های عمودی به کاهش استرس هم کمک میکنن. مطالعات مختلف ثابت کردن که گیاهان میتونن علائم جسمی مانند استرس، اضطراب و افسردگی رو کاهش بدن.

افرادی که در اطراف گیاهان کار میکنن، ۱۲ درصد بازده بیشتری دارن. در عین حال، اون ها نسبت به کارگرانی که در یک منطقه عاری از گیاهان مشغول به کار هستن استرس کمتری دارن.

آپارتمان هایی كه دارای انواع پوشش گیاهی هستن، میتونن سلامت افراد اطراف خود را بهبود ببخشن. آپارتمان های سبز میتونن میزان بهبودی بعد از عمل در مراکز درمانی رو بر اساس مطالعه ای در سال ۱۹۸۳ افزایش بدهن.

وقتی تو فضای آپارتمان خود یک باغچه عمودی داشته باشین، این امر میتونه به افزایش حضور افارد در منطقه ای که باغچه قرار دارد کمک کنه. دلیل اون هم ساده اس، مردم عاشق گذروندن وقت خود تو مناطق سبز هستن. اون ها احساس نزدیکی به طبیعت میکنن و به طور کلی احساس عالی دارن، گویی که با هیچ موقعیت استرس زایی تا به حال روبه رو نشدن.

یک باغچه عمودی همچنین میتونه عایق حرارتی ایجاد کنه. عایق بندی مناسب مصرف برق رو کاهش میده و از اونجایی که تقاضای کمتری برای برق وجود داره، میتونین پول بیشتری رو پس انداز کنین. به دلیل حفاظت حرارتی که باغچه در اختیارتون قرار میده، میتونین تعمیرات و نگهداری ملک را کاهش بدین.

افراد با به کارگیری متخصصانی که در رشته های مختلفی مانند معماری مناظر کار میکنن، به اقتصاد محلی کمک میکنن. همچنین ممکنه مجبور بشین از مشاوران آبیاری و باغبانان حرفه ای نیز کمک بگیرین.

فواید باغچه عمودی آپارتمانی

فواید باغچه عمودی چیست
فواید باغچه عمودی در آپارتمان چیست

گفته میشه که باغچه های عمودی تعدادی از مزایای زیست محیطی رو برای یک فضا به همراه دارن، از جمله این موارد:

  • کاهش دی اکسید کربن
  • دمای محیط خنک کننده
  • یک اثر مرطوب کننده
  • کاهش مصرف انرژی توسط سیستم های گرمایشی، تهویه مطبوع، همراه با کاهش انتشار گاز های کربن
  • فیلتراسیون آلاینده ها مانند ذرات معلق ناشی از انتشار گازهای گلخانه ای
  • گرفتن گازهای سمی (VOC) از دئودورانت ها، فرش، رنگ، مبلمان و مصالح ساختمانی
  • کاهش صدا از طریق بازتاب، شکست و جذب انرژی صوتی
  • جذب آب و فیلتراسیون رواناب
  • افزایش تنوع زیستی

یک مطالعه توسط گروه تحقیقاتی گیاهان و کیفیت محیط زیست در UTS نشون داد که دیوار سبز یا باغچه عمودی آپارتمانی ۱۰ مترمربعی تو یک دفتر ۱۰۰ متر مربعی با ۱۰ کارمند مزایای زیر رو به‌ همراه داره:

  • ۲۴٫۲ لیتر CO2 در ساعت رو به فضا پخش میکنه.
  • گازهای سمی (VOC) را ۱٫۵ برابر سریع تر از حجم معادل گیاهان گلدان حذف میکنه
  • حذف ۹۵درصد از ذرات معلق (آلاینده های هوا مانند اگزوزهای اتومبیل) قطر کمتر از ۱۰ میکرون
  • در مقایسه با دیوار معمولی، صدا را ۴۱ درصد کاهش میده.
  • مصرف انرژی گرمایشی و تهویه مطبوع رو برای یک دفتر کار به طور متوسط تا​​۳۳ درصد کاهش میده.

آیا میشه یک باغچه عمودی آپارتمانی رو پرورش داد؟

باغچه های عمودی یا دیوارهای سبز گلدانی به آبیاری منظم (روزانه) و مواد مغذی نیاز دارن و شما از نظر جنبه ها و شرایط محل دیوار به انواع گیاهان مناسب نیاز خواهید داشت.

تعداد زیادی محصول برای این باغچه آپارتمانی که به طور فزاینده ای محبوب هستش تو بازار وجود داره، اما بعضی از اون ها بسیار بهتر از بقیه عمل میکنن.

گلدان گیاهان که در قاب ها یا قفسه های سیمی قرار گرفتن و میتونن یک دیواره جدا کننده سبز مستقل ایجاد کنن، برای سبزیجات و گیاهان خوراکی و همچنین گیاهان گلدانی مناسب هستن.

بسیاری از محصولات مدولار از نوع لوله ای نیز تو بازار وجود دارن که به دیوار یا یک سازه نگهدارنده قلاب میشن. باز هم  این اغلب گیاهان منفرد رو نگه میدارن و هر گلدان به آبیاری روزانه نیاز داره. آبیاری اگه کنترل نشه، میتونه به دیواره نگهدارنده آسیب برسونه.

سیستم هایی که باعث میشن ریشه ها با هم مخلوط بشن، بهترین کار برای کاشت های طولانی مدت هستن. بهترین ساختارها برای باغچه های عمودی با عمر طولانی، باعث میشن که آب و مواد مغذی در کل سیستم فیلتر بشن، ریشه های گیاهان با هم رشد کنن و مواد مغذی رو تقسیم کنن ( شبیه به یک سیستم طبیعی).

به جای داشتن بالکنی پر از گلدان با گیاهان منفرد، سعی کنین به رشد باغچه های عمودی ادامه بدین. یکی از این محصولات در بازار برای کسانی که میخوان باغچه های عمودی خود را بسازن، کیسه های پشمی هستند که از پلی اتیلن بازیافتی (PET) ساخته میشن.

یکVertical apartment garden به چه مقدار آب نیاز داره؟

یک باغچه دیواری و عمودی برای اطمینان از خشک نشدن گیاهان به سیستم آبیاری خودکار با تایمر نیاز داره. مقدار آب مورد نیاز به آنچه در حال رشد خواهد بود بستگی داره، اگه یک باغچه خوراکی داشته باشین، به کوددهی و آبیاری زیادی نیاز داره.

باغچه عمودی و طبیعی دائمی خود را با استفاده از یک تا دو لیتر آب در هر متر مربع در روز تنظیم کنین. در مقایسه، برای یک تکه سبزیجات خوردنی به ۲۰ لیتر در متر مربع اب نیاز هست.

اگه محیط در حال رشد غیر ارگانیک هستش و شما به دنبال یک باغچه سبز دائمی هستین، مواد مغذی باید مشابه سیستم هیدروپونیک به سیستم آبیاری اضافه بشه. آب نباید از دیوار عبور کنه اما به طور کلی به یک مجرا در زیر خروجی جریان برای گرفتن هر رواناب نیاز داره.

نکته: برای جلوگیری از ایجاد تراکم یا تراوش تو رطوبت، باغچه عمودی خود را با شکاف بین اون و دیواره نگهدارنده یا یک لایه نفوذ ناپذیر برای جلوگیری از نفوذ آب به داخل دیوار و آسیب رسیدن به اون، ایجاد کنین.

باغچه آپارتمانی به چه میزان نور نیاز داره؟

یک باغچه عمودی برای رشد گیاهان به منبع نور احتیاج داره، بنابراین اون رو در گوشه تاریک اتاق قرار ندین. یک نور داخلی معمولی ممکنه ۵۰۰ لوکس روشنایی ایجاد کنه، اما یک باغچه عمودی به ۱۰۰ برابر اون نیاز داره.

چه گیاهانی در یک باغچه عمودی آپارتمانی رشد میکنن؟

گیاهان مورد استفاده نیازی به آبیاری زیادی ندارن و باید متناسب با شرایط نوری محل باشن.. به طور کلی، به دنبال گیاهانی باشین که به صورت آبشاری هستن و اونهارو با بعضی از گیاهان مانند سرخس که به سمت بالا و بیرون اسپری میشن، ترکیب کنین. همچنین، با ترکیبی از رنگ و شکل های مختلف برگ ها و گل ها تضاد ایجاد کنین.

بعضی از گیاهانی که برای باغچه عمودی مناسب هستن عبارتند از:

  • آناناسیان
  • گل گوشواره
  • آگاپانتوس
  • سرخس
  • آنتوریوم
  • بگونیا
  • کالیسیا (برگ بیدی مینیاتور)
  • گندمی
  • کراسولا
  • گل حنا
  • پپرومیا
  • پلکترانتوس
  • گل چمچه‌ای
  • برگ بیدی

ایده های فوق العاده برای باغچه های عمودی

وقتی مردم یک باغچه عمودی آپارتمانی رو تو ذهنشون تصور میکنن، فرض میکنن ای باغچه از دیواری ساخته میشه که تعداد زیادی گیاه بهش آویزون هستن. در حقیقت، انواع مختلفی از روش های باغبانی عمودی وجود دارن که میتونین اون ها رو امتحان کنین. در اینجا برخی از بهترین و آسون ترین گزینه ها آورده شده:

کانتینر عمودی ساده ترین راه برای ایجاد یک باغچه

این بدان معنا نیستش که شما نمیتونین به تنهایی یکی از اون ها رو بسازین. این امر مستلزم این هستش که شما یک قاب چوبی ایجاد کنین، سپس باید جعبه های پنجره ای رو که به قاب متصل هستن رو پیدا کنین. اطمینان حاصل کنین که این جعبه ها بزرگ بوده و به راحتی قابل نصب هستن. یک ظرف عمودی برای کسانی که میخوان انواع سبزیجات رو در یک جعبه جمع و جور پرورش بدن ایده آل هستش.

یک روند رشد شامل استفاده از جعبه چوبی عمودی هستش که شما میتونین در خونه هم اون رو با وصل کردن تکه های چوب و میخ درست کنین. پس اگه به دنبال یک روش ارزان برای داشتن یک باغچه عمودی آپارتمانی در حیاط یا داخل خانه و یا داشتن باغچه آپارتمانی در بالکن ، یک جعبه چوبی عمودی انتخاب عالی هستش. این روش نه تنها یک روش ارزان هستش، بلکه ساخت اون هم بسیار آسونه.

اگه داخل خانه قفسه هایی دارین که از اون ها استفاده نمیکنین، میتونین اون ها رو به یک باغچه عمودی تبدیل کنین. تنها نیاز به چند گلدان یا ظرف دارین، بعضی از گیاهان رو در گلدان ها رشد بدین و سپس اون ها رو تو قفسه قرار بدین. این روش همچنین یکی از بهترین راه ها برای کاشت انواع سبزیجات بدون نیاز به یک مکان بزرگ هستش.

ایده باغچه عمودی و وسایل مورد تیاز
وسایل مورد نیاز برای ساخت باغچه عمودی

استفاده از آویز سبد در کنار دیوارها

استفاده از سبد احتمالاً محبوب ترین روش برای باغبانی عمودی هستش. با این گزینه میتونین افق دید خودتون رو گسترش بدین. گیاهان میوه دار میتونن تو این سبدها رشد کنن.

برای کسانی که فضای کمتری دارند، روش های خوبی برای ایجاد یک باغچه عمودی آپارتمانی وجود داره. یک روش، پرورش گیاهان تو آشپزخانه هستش. این آزادی رو دارین که طراحی این مورد رو در دست بگیرین، مثلاً از طریق خرید گلدان هایی که با دکوراسیون موجود شما مطابقت داشته باشن.

اگه قوطی های حلبی رو تو خانه نگه داشتین، اکنون زمان مناسبی برای استفاده از اونهاست. به جای دور انداختن، میتونین اون ها رو با اسپری رنگ کنین، پس از خشک شدن میتونین خاک رو اضافه کنین و گیاه مورد نظرتونو پرورش بدین. قوطی های حلبی یا بطری های استفاده شده رو میتونین روی حصار هم نصب کنین.

باغچه های ناودونی به این معنا هستن که ناودان های واقعی رو در امتداد بالکن خود قرار بدین. در صورت عدم امکان، میتونین اون ها رو به راحتی در امتداد حصار آویزون کنین و همچنین ممکنه به سوراخ های زهکشی نیاز داشته باشین.

نصب باغچه عمودی چه هزینه ای داره؟

باغچه عمودی یک سرمایه گذاری ارزون نیستش، اگرچه میتونه ارزش ملک شما رو بالا ببره. نصب یک باغچه عمودی کوچک آپارتمانی حدودی سه تا چهار ماه هستش در حالی که گیاهان در اون زمان برنامه ریزی و تکثیر میکنن.

قیمت نصب این باغچه شامل پانل های آلومینیوم، گیاهان، آبیاری داخلی، یک رسانه رشد سبک و یک نگهداری شش هفته پس از نصب هستش. این سیستم همچنین به یک اتاق مخصوص رشد گیاه احتیاج داره که میتونه سطح آبیاری و مواد مغذی دیواره رو کنترل کنه و به برق و اتصال آب توسط یک لوله کش هم احتیاج هستش.

همچنین هزینه های نگهداری مداوم نیز وجود داره. تعمیر و نگهداری منظم، یکی از مولفه های اصلی یک باغچه عمودی همیشه سرسبز هستش. به طور کلی، نظارت و نگهداری تو سال اول از اهمیت ویژه ای برخورداره.

کلام آخر

اگه قصد این رو دارین که باغچه عمودی آپارتمانی داشته باشین، سریعاً دست به کار بشین. شما تقریباً میتونین هر گیاهی رو به صورت عمودی بر روی دیوار به وسیله قاب چویی و گلدان ها پرورش بدین یا یک بستر یکپارچه درس کنین. در هر صورت، یک باغچه آپارتمانی میتونه به معنای تغییر سبک زندگی و دل سپردن به سرسبزی و سرزندگی باشه در محیط کوچک و بسته آپارتمان باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]