گیاهان آپارتمانی که به آب کم نیاز دارند

انواع گیاهان کم آب آپارتمانی

گیاهان کم آب آپارتمانی هنوز نیاز به آبیاری دارن، البته به طور معمول در مقادیر کمتر! وقتی خاک گیاه به طور کامل خشک میشه، میتونین اون ها رو آبیاری کنین به گونه ای که قطره ای از آب از سوراخ های زهکشی گلدان ها خارج بشه. مهمه که گیاهان در آب غوطه ور نشن و مرطوب بمونن. قبل از آبیاری مجدد باید اجازه داد تا خاک کاملاً خشک بشه. 

گیاهان کم آب آپارتمانی به مخلوط خاک زهکشی شده و نور متوسط تا زیاد نیاز دارن. اکثر کاکتوس ها در زیر تابش مستقیم آفتاب یا نور غیر مستقیم خورشید به خوبی رشد میکنن. بیشتر گیاهانی که از آب بسیار کمی استفاده میکنن، اغلب در دسته گیاهان گوشتی یا ساکولنت ها قرار میگیرن. ساکولنت ها گیاهانی با برگ و ساقه های ضخیم و گوشتی هستن. اما به غیر از ساکولنت ها، چند نوع گیاه کم آب آپارتمانی دیگه وجود دارن؟ برای پاسخ با سبز آفرین همراه باشین.

۱۸ گیاه کم آب آپارتمانی

در زیر مهمترین گیاهان کم آب خانگی را معرفی میکنیم:

۱- سیکاس رولوتا (Sago Palm)

گیاه سیکاس رولوتا بسیار کم آب هستش و اگه به اون مقدار زیادی آب بدین، رنج خواهد برد. این گیاه رو فقط پس از خشک شدن خاک تو مکان روشنی قرار بدین و آبیاری کنین. برای سالم نگه داشتن نخل سیکاس، اون رو چندین بار در بهار و تابستان بارور کنین. سیکاس رولوتا گیاه سمی هستش بنابراین اون رو از دسترس حیوانات خانگی و کودکان کوچک دور نگه دارین.

۲- سانسیویریا تریفاسکیاتا (Snake Plant)

گیاه سانسیویریا تریفاسکیاتا (که به اون سانسویه یا زبان مادر شوهر هم گفته میشه) یکی دیگر از گیاهان کم آب آپارتمانی هستش. این گیاه نیاز به نور کم یا متوسط داره و میتونه برای مدت طولانی بدون مصرف آب به زندگی خود ادامه بده. این گیاه مناسب برای افرادی هستش که ممکنه برای مدت طولانی در سفر باشن. به علاوه، گیاه سانسیویریا تریفاسکیاتا در اشکال، اندازه ها و رنگ های مختلفی وجود داره که میتونه متناسب برای هر فضایی از اتاق باشه.

۳- گل ارکیده (Orchids)

بیایین این موضوع رو بپذیریم که بسیاری از باغداران از پرورش گل ارکیده اجتناب میکنن چون فکر میکنن که این گیاهان برای رشد شرایط سختی دارن. اما هیچ چیز فراتر از حقیقت نمیتونه باشه! ارکیده های امروزی نه تنها بسیار زیاد هستن، بلکه مراقبت از اون ها هم بسیار آسون بوده و ماندگاری بالایی هم دارن. در حقیقت، برخی از ارکیده ها گل های خود را برای مدت ۴ تا ۵ ماه حفظ میکنن و فقط به کمی آب نیاز دارن. اون ها نور غیر مستقیم روشن و محافظت در برابر مجاری گرمایشی یا پنجره های تاریک رو ترجیح میدن. رشد اون ها واقعا دشوار نیست و حتما امتحانشون کنین.

۴- لیندا (Ponytail Palm)

لیندا یکی دیگر از انواع گیاهان کم آب آپارتمانی هستش. هر گیاه یک پایه چربی و چاق ایجاد میکنه که به نظر میرسه مانند پای یک جانور پوست کلفته! این پایه باعث میشه که گیاه نخل دم اسبی یکی از بهترین گیاهان برای افرادی باشه که زمان زیادی برای آبیاری ندارن. دلیل این امر این هستش که این ساقه های چاق در واقع آب رو تو خودشون ذخیره میکنن، بنابراین گیاه دارای مخزن مخصوص به خود هستش که در زمان خشکسالی از اون استفاده میکنه. این گیاه نور زیاد رو دوست داره و به آرامی رشد میکنه، بنابراین فضای اتاق نشیمن شما رو تسخیر نمیکنه.

۵- گیاه گندمی (Spider Plant)

گیاه گندمی که به دلیل داشتن شاخ و برگ سبز روشن یا متنوع خود جزو گیاهان ممتاز به حساب میاد. این گیاه میتونه یک هفته یا بیشتر بدون آب دووم بیاره. گندمی با بالغ شدن، ساقه های قوسی شکلی رو به بیرون میفرسته که بسیاری از گیاهان کودک رو تولید میکنه که شبیه نسخه های مینیاتوری هستن. برای اینکه گیاه گندمی رو به بهترین وجه نشان بدین، اون رو تو یک سبد آویز یا یک گلدان بلند که در اون جوونه های آویزان به راحتی دیده میشن، پرورش بدین. این گیاه نور غیر مستقیم خورشید رو ترجیح میده.

۶- زامیوکالکاس (ZZ Plant)

اگه به دنبال گیاهان کم آب خانگی هستین که تقریباً غیر قابل تخریب و نابودی باشه، گیاه زامیوکالکاس یکی از اون هاست. این گیاه شگفت انگیز طیف وسیعی از شرایط نوری رو تحمل میکنه و میتونه برای مدت طولانی بدون آب بمونه. گیاه زامیوکالکاس دارای برگ های مومی و سبز روشن هستش که بر روی ساقه های سفت و دارای پایه های ضخیم بالا نگه داشته شده و به گیاه در صرفه جویی مصرف آب کمک میکنه. این گیاه ایده آل برای افرادی هستش که مکررا تو سفر هستن و زمان کافی برای آبیاری گیاهان رو ندارن.

گیاه زامیو کالکاس
گیاه زامیو کالکاس به آب کمی نیاز دارد

۷- گیاه پدیلانتوس (Devil’s Backbone)

اجازه ندین که نام گیاه پدیلانتوس یا ستون فقرات شیطان شما رو فریب بده. شرایط این گیاه برای رشد فوق العاده آسان و رویایی هستش، برگ های متنوع که روی ساقه هایی به شکل زیگزاگ رشد میکنن. گیاه ستون فقرات شیطان یک فرم قائم داره که وقتی تو گلدان های بلند، عمودی رشد میکنه بسیار عالی به نظر میرسه. این گیاه نور روشن رو ترجیح میده و فقط در صورت خشک شدن خاک به آبیاری نیاز داره.

۸- آگلونما قرمز (Red Aglaonema)

برای تمامی کسانی که میخوان یک گیاه آپارتمانی شیک و بدون نیاز به رسیدگی زیاد داشته باشن، انتخاب خوبی هستش. آگلونما قرمز یکی دیگر از گیاهان کم آب آپارتمانی هستش. این گیاه شاخ و برگ های زیبا و قرمز و سبز تولید میکنه و در شرایط کم نور به خوبی رشد میکنه (فقط اون رو از آفتاب مستقیم دور نگه دارین). همچنین میتونه یک هفته یا بیشتر بدون آبیاری به زندگی ادامه بده.

۹- پتوس (Pothos)

برگ های سبز تیره ای که رنگ های کرم، سفید یا زرد در اون ها پاشیده شدن، باعث میشن که پتوس به عنوان  یکی از محبوب ترین گیاهان کم آب خانگی در جهان محسوب بشه. به نظر میرسه که این تاک رشد سریعی تو گلدان داره و نور روشن و غیر مستقیم رو اغلب به نور زیاد و مستقیم ترجیح میده، اما شرایط تاریک رو هم تحمل میکنه همچنین تکثیر پتوس نیز به سرعت انجام میشه. این گیاه به آبیاری زیادی نیاز نداره نیست و فقط در صورت خشک شدن خاک به کمی آب نیاز پیدا خواهد کرد.

گیاه پوتوس
گیاه پوتوس به آب کمی نیاز دارد

۱۰- ساکولنت ها (Succulents)

هیچ چیز غم انگیزتر از یک گیاه خانگی فراموش شده نیستش. بیشتر گیاهان داخلی که مجبور به زندگی تو شرایط خشک هستن، پژمرده و زرد شده یا از بین میرن. اما ساکولنت ها گونه هایی متفاوت هستن. این خانواده عظیم از گیاهان تقریباً به شکل نامحدودی از شکل ها، اندازه ها و رنگ ها انتخاب شدن و میتونن تنها با چند قطره آب زنده بمونن تا در شکل عالی خود قرار بگیرن. اکثر اون ها ریشه کم عمقی دارن بنابراین میتونین اون ها رو تو باغچه های خود یا گلدان ها بکارین. ساکولنت ها آفتاب کامل رو ترجیح میدن.

۱۱- سنسیو (String of Pearls)

اگه تمایل به داشتن گیاهی با مقاومت بالا و آبیاری کم رو دارین، گیاه سنسیو گزینه ای بسیار مناسب هستش. منشا اون ها از آفریقای جنوبیه، اون ها نه تنها میتونن یک محیط خشک رو برای رشد تحمل کنن، بلکه به آب بسیار کمی هم نیاز دارن. به علاوه، اگه اونقدر خوش شانس باشن که شکوفا بشن، متوجه خواهید شد که بوی گل های سفید اون ها مانند دارچین هستش.

۱۲- گیاهان هوازی (Air Plants)

گیاهان هوازی میتونن به معنای واقعی کلمه در هر جایی رشد کنن، حتی بدون نیاز به خاک! ما اون ها رو وقتی در یک قفسه یا سبد آویزان هستن بسیار دوست داریم. برای آبیاری، هر ۱۰ روز اون ها رو تو آب غوطه ور کنین و بزارین تا در یک مکان آفتابی خشک بشن. گیاهان هوازی از جمله گیاهان کم آب آپارتمانی هستن.

گیاهان هوازی جز گیاهان کم آب آپارتمانی
گیاهان هوازی به آب کمی نیاز دارند

۱۳- بگونیا (Begonia)

بگونیا به دلیل داشتن برگ های بزرگ و زرق و برق دار که در هر اتاق ظاهری زیبا و جسورانه ایجاد میکنه، شناخته میشن. مراقبت از اون ها قطعاً آسان هستش، اما میتونن به آبیاری بیش از حد حساس باشن، بنابراین قبل از آبیاری مجدد صبر کنین تا برگ ها دوباره حالت پژمرده پیدا کنن.

۱۴- دراسنا بلالی (Dracaena)

گیاه دراسنا بلالی استوایی با ریشه در ماداگاسکار، سرشار از شخصیت و دوام هستن. این گیاه برای افرادی که توجه زیادی به مراقبت از گیاهان ندارن، مناسب هستش، چون اون ها قادر به تحمل شرایط سخت داخلی هستن و حتی در صورت کم آبی میتونن زنده بمونن.

گیاه دراسنابلالی
گیاه دراسنابلالی به آب کمی نیاز دارد

۱۵- هاوارتیا گورخری (Zebra Cactus)

کاکتوس های هاوارتیا گورخری برخی از گیاهان کم آب آپارتمانی هستن که ظاهری عجیب و غریب دارن. اون ها ممکنه مناطق سرد و پرآشوب رو دوست نداشته باشن، اما هنوز هم به توجه و نگهداری بسیار کمی نیاز دارن و فقط یک بار در ماه به آب نیاز دارن.

۱۶- کاکتوس ها (Cactus)

به عنوان مثال کاکتوسی مثل گیاهان گوشتی دارای ساق و برگ هایی هستن که نشان دهنده قابلیت ذخیره آب هستن. در واقع، قسمت داخلی کاکتوس اغلب شبیه داخل یک خیار قطعه قطعه شده هستش و غذا و آب مورد نیاز گیاه رو ذخیره میکنه، که این امر باعث میشه تا گیاه مقاومت بیشتری در برابر خشکی داشته باشه. انواع مختلفی از گیاهان کاکتوس آپارتمانی وجود دارن که به توجه زیادی نیاز ندارن، از جمله کاکتوس ستاره ای، کاکتوس ماه و کاکتوس انجیر تیغی.
شما میتونین با خرید نیروبرگ کاکتوس زندگی دوباره ای به کاکتوس های خودتون بدین.

گیاه کاکتوس جز گیاهان کم آب آپارتمانی
گیاه کاکتوس به آب کمی نیاز دارد

۱۷- گیاه یشم (Jade Plant)

گیاه یشم، گیاه دیگه ای با صفاتی مشترک هستش. برگ های این گیاه در ذخیره آب بسیار کارآمد هستن. این قابلیت بی نظیر همون چیزی هستش که اون ها رو مقاوم در برابر آب و خشکی میسازه.

۱۸- گیاه سنگی (Lithop )

این یک گیاه آبدار بسیار جالب به نام گیاه سنگی یا لیتوپس، شبیه سنگ ریزه های کوچک هستش. اگرچه رشد بسیار کندی داره، اما این گیاهان کوچک سنگریزه از آب بسیار کمی استفاده میکنن و مراقبت از اون ها نسبتاً آسان هستش. در سال های اخیر، طیف گسترده ای از اون ها وارد بازار شده. اون ها دارای برگ هایی مانند لاستیک هستن که در الگوها و بافت های مختلفی یافت میشن. برگ های گیاه سنگی کاملاً شبیه بافت پاک کن های مدادی هستن.

گیاهان کم آب آپارتمانی دیگه عبارتند از:

  • گیاه افوربیا (Euhporbia)
  • کالانکوئه (Kalanchoe)
  • گونه یوکا (Yucca)
  • اشوریا (Echeveria )
  • آلوئه ورا (Aloe vera)
  • قاشقی (Peperomia)

در حالی که این گیاهان به آبیاری و نگهداری زیادی احتیاج ندارن، درنتیجه زمان کمی هم برای مراقبت و محافظت ازشون لازمه.شما میتونین در مقاله گیاهان آپارتمانی مقاوم با دیگر گیاهان آپارتمانی که نیاز به مراقبت زیادی ندارن آشنا بشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]