طرز تهیه کود مایع خانگی

طرز تهیه کود مایع

کود مایع میتونه شامل جلبک دریایی، ضایعات سبزیجات یا فقط علف های هرز ساده باشه که باعث تقویت باروری گیاهان میشه. خوشبختانه برای تهیه کود مایع خانگی، میشه از مواد مختلف استفاده کرد. روش اصلی به طور کاملاً مستقیم انجام میشه. شما مقادیر زیادی نیتروژن و سایر مواد مغذی رو جمع آوری میکنید، سپس به اون ها آب اضافه میکنین و اجازه میدین تا مخلوط مدتی بمونه (از یک شب تا چند هفته طول میکشه). تو بعضی از تکنیک ها از مخلوط کن استفاده میشه. در این مقاله سبزآفرین، ما به طور کامل در مورد تهیه کود مایع خانگی صحبت میکنیم؛ با سبز آفرین همراه باشین.

طرز تهیه کود مایع
آموزش درست کرن کود مایع

طرز تهیه کود مایع خانگی از مواد مختلف

استفاده از کود مایع یک مزیت بزرگ محسوب میشه. اون ها رو میتونین بر روی برگ ها بپاشین، از طریق سیستم های آبیاری قطره ای عبور بدین و به خاک آغشته کنین. توانایی استفاده از کود به عنوان محلول تفاوت زیادی ایجاد میکنه. برای اولین بار، نیاز به تعادل PH خاک برای جذب گیاهان از مواد مغذی رو از بین میبره، زیرا ریشه گیاهان رو تعذیه میکنه.

به هر روی، این کود مزایای زیادی داره، اما بریم در مورد نحوه تولید کود مایع خانگی صحبت کنیم:

تهیه کود مایع خانگی از ضایعات سبزیجات

با ذخیره تمامی ضایعات سبزیجات پخته یا خام شروع کنین. اون ها رو تو فریزر ذخیره کنین. همچنین آب حاصل از جوشوندن سبزیجات که منبع خوبی از مواد مغذی هستن رو هم استفاده کنین. برای تهیه پوره از ته مانده ها که پایه کود شما رو تشکیل میده، ضایعات منجمد شده خود را آب کرده و در مخلوط کن با آب کافی ترکیب کنین. ته مانده پوره شده رو تو سطل بزرگ خود بریزین.

برای هر مخلوط ، ۲/۱ قاشق چایخوری نمک اپسون و یک لیوان آمونیاک رو به سطل اضافه کنین. این روند رو تکرار کنین تا تمام ته مانده ها خالص بشن. سطل رو هم بزنین و بزارین یک شب بمونه. برای مخلوط کردن یک دسته از کودهای مایع، یک چهارم پوره رو به یک گالن آب گرم اضافه کرده و تکون بدین تا مخلوط بشه و سپس اون رو به خاک پایه گیاهان خود آغشته کنین.

کود مایع از ضایعات سبزیجات
تهیه کود مایع از ضایغات سبزیجات

استفاده از علف های هرز در تهیه کود خانگی

علف های هرز تازه کنده شده رو از باغ خودتون انتخاب کنین و چند مشت از اون رو تو سطل پنج گالنی قرار بدین. بقیه سطل رو با آب پر کنین و بزارین تا برای مدت زمان کاملا خیس بخورن. این روند بهتره که در محیط بیرون انجام بشه، چون ممکنه کمی بدبو باشه و پس از آماده شدن ترکیب، اون رو به خاک پایه گیاهان خود بمالین.

تهیه کود مایع خانگی از کود دامی

اگه تو یک منطقه کشاورزی زندگی میکنین یا دام دارین، میتونین از کود دامی، کود مایع واقعاً استثنایی بسازین. این فرآیند قطعاً بهتره که در بیرون انجام بشه. تولید این کود مانند مورد قبله، یک سطل، مقداری آب و یک بیل نیازه. مخلوط باید به مدت چهار هفته خیسانده بشه و سپس اون رو به خاک پایه گیاهان اضافه کنین. استفاده از این کود واقعاً ارزش داره.

ساخت کود خانگی با استفاده از پوست موز

نحوه تولید کود مایع از پوست موز
نحوه تولید کود مایع از پوست موز در خانه

پوست موز پتاسیم زیادی داره. کودهایی که سرشار از پتاسیم هستن برای گل ها و گیاهان میوه ای مفیدن. با این حال، این ممکنه برای گیاهان شاخ و برگ داری مثل اسفناج و کاهو مناسب نباشه. از کود مایع تولید شده از پوست موز روی گیاهان کدو و گوجه فرنگی استفاده کنین. در یک ظرف شیشه ای، پوست موز رو بزارین، اون رو با آب پر کنین و اون رو بپوشونین. اجازه بدین این مخلوط سه روز بمونه و سپس از اون رو برای گیاهان خودتون استفاده کنین.

تهیه کود از تخم مرغ

پوسته تخم مرغ غنی از کلسیمه و حاوی درصد کمی پتاسیمه. اون ها رو خرد کرده، تو یک ظرف شیشه ای بریزین و اون رو با آب پر کنین. بزارین تا یک هفته بمونه و سپس از آب اون برای گیاهان استفاده کنین. این ترکیب برای گوجه فرنگی و گیاهان خانگی زینتی ایده آل هستش. کلسیم به جلوگیری از پوسیدگی انتهای شکوفه ها کمک میکنه.

استفاده از مدفوع حیوانات در کود

فضله مرغ، خرگوش یا بز رو جمع کنین، اون ها رو تو یک سطل بریزین و آب رو بهشون  اضافه کنین به گونه ای که آب تا کمی بالاتر از مدفوع رو پر کنه. بزارین دو تا سه روز بمونه و سپس آب اون رو در جایی بریزین و برای آبیاری گیاهان در باغ استفاده کنین. این ترکیب سرشاز از نیتروژنه.

تولید کود مایع از چای
تولید کود مایع از چای کمپوست و چای سبز

چای کمپوست و استفاده از آن در کود

چای کمپوست یکی دیگه از راه های استفاده بهتر از همه کمپوست هایی هستش که از ضایعات آشپزخانه و زباله های خانگی درست میکنیم. این روشی هستش که میتونه بسیاری از مواد مغذی کود کمپوست رو به یک اسپری آماده تبدیل کنه. برای کسانی که کمپوست کافی برای پوشش کل باغ ندارن، این یک گزینه عالی هستش. ورمی کمپوست نیز عالی عمل میکنه.

برای تهیه چای، کافیه که یک سوم از یک سطل پنج گالنی رو با کمپوست و سپس باقی مانده اون رو با آب پر کنین (آب باران برداشت شده بهترین هستش). این ترکیب باید به مدت سه روز خیس بخوره و حداقل چند بار در روز هم زده بشه. سپس میتونین کمپوست رو صاف کنین و مخلوط رو رقیق کنین تا بتونین اون رو بر روی گیاهان بپاشین. همچنین این ترکیب برای آبیاری نهال هم بسیار مناسب هستش.

تهیه کود مایع خانگی از چای سبز

برای تهیه این چای، لازمه که قبل از افزودن آب، دو سوم سطل پنج گالنی رو با برش های علف تازه و شاید برخی از پوست های موز ارگانیک پر کنین. سپس، دوباره بزارین تا به مدت سه روز خیس خورده بشه و هرچه بیشتر اون رو هم بزنین. ذرات جامد رو از چای صاف کرده و اون رو با قسمت های مساوی آب مخلوط کنین تا تو باغ یا برای محصولات برگ دار استفاده کنین.

تولید کود مایع خانگی از آب حوض

برای کسانی که دارای حوضچه های ماهی هستن، اون ها منبع خوبی از آب غنی از ازت هستن. کوددهی رو با چرخه منظم برنامه ریزی کنین و خواهین دید که گیاهان و حیوانات واقعاً از این مزایا بهره مند میشن. به علاوه، این یک کار چند وظیفه ای کارآمد برای صاحب خانه یا باغبان خواهد بود.

در این حالت، اطمینان از تصفیه آب برای مراقب از ماهی های کوچک و دیگر آبزیان امری مهم و بدیهی هستش. سپس آب رو همانطور که هست به خاک و برگ ها بمالین. کود ماهی قبلاً توسط آب موجود در مخزن یا حوضچه رقیق شده.

تولید کود مایع از آب حوض
نحوه تولید کود مایع از آب حوض

استفاده از جلبک دریایی

جلبک دریایی یک افزودنی باغی بسیار خوبه، زیرا تمام مواد معدنی با ارزش دریایی رو برای شما فراهم میکنه، مجموعه ای از عناصر کمیاب که کود رو غنی از مواد مغذی نگه میداره. اگرچه جلبک دریایی اغلب به عنوان یک مالچ شگفت انگیز برای گیاهان استفاده میشه، اما میتونین از اون برای تهیه کود مایع خانگی استفاده کنین

جلبک دریایی اغلب از نقاط میانی ساحل، جایی که ساحل انقدر اون رو شسته که خشک شده، برداشت کنین. قبل از اینکه سطل پنج گالنی رو با اون پر کنین، جلبک دریایی رو بشورین تا مقداری نمک از اون خارج بشه. این کار باید حداقل برای دو هفته قبل از صاف کردن جلبک دریایی انجام بشه، سپس میتونین اون رو به عنوان مالچ استفاده کنین.

چرا و چه وقت باید از کود مایع استفاده کنیم؟

کودهای مایع سریع تر از سایر کودها تهیه میشن. اونا برای چندین منظور بهترین انتخاب هستن. به محض اینکه نهال مواد مغذی تأمین شده توسط بذرهای جوانه زده رو مصرف کرد، از مقدار کمی کود بهره مند خواهد شد. این امر به ویژه در صورت شروع استفاده از مخلوط بذر بدون خاک (مانند مخلوط مبتنی بر ذغال سنگ نارس)، به جلوگیری از مرگ گیاه کمک میکنه اما منبع کمی از مواد مغذی رو فراهم میکنه.

نهال ها به مواد مغذی چندانی نیاز ندارن، اما اگه بعد از تغذیه اون ها با کود مایع به طور محسوسی رنگشون تیره شد، این نشون دهنده این هستش که نیاز اون ها برآورده شده. استفاده از کودهای مایع برای موفقیت در رشد گیاهان موجود در گلدان که از نظر رطوبت و مواد مغذی کاملاً به تولیدکنندگان اون ها وابستن، ضروری هستش. گیاهان خانگی با تغذیه مکرر کودهای مایع، بهترین عملکرد رو دارن.

زمان و نحوه استفاده کود مایع
زمان و نحوه استفاده کود مایع در باغچه

استفاده از کود مایع تو باغچه خانگی

تهیه کود مایع خانگی و استفاده از اون تو باغچه میتونه بسیار ارزشمند باشه، اگه شروع به رشد محصولاتی مقاوم در برابر سرما مثال اسفناج زمستانه یا توت فرنگی میکنین، جذب نیتروژن در خاک برای این گیاهان دشوار میشه تا زمانی که دمای خاک به بالای ۵۰ درجه فارنهایت برسه، به این معنی که گیاهان به دلیل کمبود موقتی مواد مغذی در اواخر زمستان و اوایل بهار روند شروع به رشد کندی رو تجربه میکنن.

هرچه تو فصل بهار گیاهانی مثل کاهو، کلم بروکلی یا کلم رو با استفاده از روکش های ردیفی برای رشد بپوشونین، استفاده از کودهای مایع ارزش زیادی برای گرم کردن خاک شما رو خواهد داشت. کودهای خانگی محلول در آب کوتاه مدت هستن اما نباید بیشتر از هر دو هفته یکبار مصرف بشن.  از اونجا که کودهای مایع کوتاه عمل میکنن، در مقایسه با کودهای آلی خشک با اثر طولانی تر، تنظیم کودهای مایع آسان تر هستش، هرچند ما استفاده از هر دو مورد رو پیشنهاد میکنیم.

به یاد داشته باشین که اگه مقدار زیادی کود غنی ازت در خاک مخلوط کنین، نمیتونین اون رو پس بگیرین. با افزایش دمای خاک، نیتروژن بیشتری آزاد میشه و در نهایت با گیاهان بزرگ و هیولایی که محصول خوبی ندارن مواجه میشین. در مقایسه، شما میتونین کودهای مایع کوتاه اثر خود را فقط در زمان نیاز گیاهان، فلفل های پر از میوه های سبز، با خطر کم مصرف بیش از حد، استفاده کنین. در اواخر فصل، کودهای مایع برای جوان سازی گیاهان با ماندگاری طولانی ایده آل هستن، که در صورت استفاده چند باره، اون ها اغلب بازگشت چشمگیری خواهن داشت.

تاثیر کود مایع بر گیاه
تاثیر کود مایع بر گیاه و رشد آن

کلام آخر

تهیه کود مایع خانگی آسان، سازگار با محیط زیست و اساساً رایگان هستش. این یک روش عالی برای تبدیل پسماندها و زباله ها به چیزی با ارزشه و یک روش عالی برای تقویت باروری و رشد گیاهان خانگی هستش! قبل از استفاده از کود مایع، از آبیاری کافی گیاهان اطمینان حاصل کنین. این کود از جذب نمک های اضافی جلوگیری میکنه. اگه گیاهان به دلیل کمبود آب کافی پژمرده به نظر میرسن، توصیه میشه که ابتدا اون ها رو به میزان کافی آبیاری کنین و قبل از استفاده از کود، بیست و چهار ساعت صبر کنین، همچنین شما میتونین بهترین کود ارگانیک رو از مجموعه سبزآفرین تهیه کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]