کاشت گردو در گلدان

آموزش کاشت گردو در گلدان

با توجه به اینکه بسیاری از ما در خانه هایی با فضای کم و متوسط زندگی میکنیم، مجبور میشیم که برای ایجاد باغ های ایده آل خود از گلدان استفاده کنیم. کاشت گردو در گلدان برای بسیاری هیجان انگیز هستش. درختان گردو یکی از بهترین انتخاب ها هستن زیرا با دوام میباشن و به راحتی قابل نگهداری هستن. اما دانستن اینکه نحوه کاشت گردو در گلدان را باید از کجا شروع کرد، میتونه کمی دلهره آور باشه. نترسید! ما نکات بسیار خوبی را برای پرورش گردو در گلدان براتون آوردیم. پس با یکی دیگر از مقالات سبزآفرین همراه باشین.

چرا باید درختان گردو رو پرورش داد؟

درختان گردو بسیار بادوام هستن؛ در شرایط بد آب و هوا نیازی به نگرانی نیست زیرا یک درخت کاملاً جاافتاده قادر به مقاومت در برابر انواع آب و هوا خواهد بود. درخت گردو محصولی پرباری رو برای بهار ارائه میده. گردو معمولاً پس از چهار سال شروع به تولید میوه میکنه، بنابراین نیاز به حوصله زیادی داره.

نحوه کاشت گردو در گلدان

فضا میتونه یک عامل کلیدی دیگه در هنگام انتخاب یک درخت گردو باشه، به خصوص اگه محدود به استفاده از یک ظرف و گلدان باشین. برخی از درختان هنگام کاشته شدن توی کانتینر مشکلی نخواهند داشت اما برخی دارای مشکل هستن زیرا بعضی از انواع درختان گردو حدود ۸ تا ۹ متر طول دارن. درختان گردو میتونن گزینه خوبی باشن اگه تو باغچه خود فضای کمی داشته باشین، زیرا به راحتی میتونین اون ها رو در ظروف نگهداری کنین.

حتی اگر فضایی به اندازه مناسب داشته باشین، کاشت گردو در گلدان، میتونه مکانی مناسب برای رشد تا اندازه ای که بتونه در زمین قرار بگیره رو فراهم کنه. اگه قصد استفاده از گلدان رو دارین، استفاده از خاکی که به خوبی زهکشی میشه و بررسی اینکه ظرف شما سوراخ های زهکشی مناسب و زیادی داره امری حیاتیه. همچنین شناخته شده که درختان گردو خاک های قلیایی رو ترجیح میدن، بنابراین این مورد نیز میتونه هنگام تهیه گلدان مورد توجه قرار بگیره.

درختان گردو به منظور رشد کافی به نور طبیعی یا سایه روشن و زیادی نیاز دارن. برای اطمینان از داشتن آفتاب کافی برای رشد، ممکنه لازم باشه که گلدان خود را به اطراف حرکت بدین. خاک درخت خود را مرطوب نگه دارین، اما از ورود آب زیاد به خاک خودداری کنین، زیرا آبیاری زیاد باعث پوسیدگی اون میشه. 

نحوه کاشت گردو در گلدان
آموزش نحوه کاشت گردو در گلدان

استفاده از بذر اصلاح شده برای کاشت گردو

برای شروع کاشت گردو در گلدان مهمه که از بذر اصلاح شده گردو شروع کنین. برای این کار، بذرهای گردو را به مدت یک شب در یک سطل آب قرار بدین. سپس، یک کیسه پلاستیکی بدون منفذ را با پرلیت مرطوب پر کنین و بذرها در پرلیت بگذارین، به شکلی که با پرلیت پوشانده بشن. حالا کیسه پلاستیکی را به مدت ۳ تا ۴ ماه در یخچال قرار بدین و هر زمان که احساس کردین پرلیت داره خشک میشه، اون رو مرطوب کنین. 

بعد از گذشت ۳ تا ۴ ماه، یدونه گلدان ۴ تا ۵ لیتری رو جهت کاشت بذر گردو آماده کنین. گلدان را با اندازه‌های مساوی از کمپوست، خاک گلدان، شن و ماسه درشت پر کنین و سپس همه رو با هم مخلوط کنین. سپس به مخلوط آب اضافه کنین تا جاییکه ۱۳ سانتی متر از قسمت بالای خاک مرطوب بشه. تو این مرحله از کاشت گردو در گلدان بذر این محصول رو در عمق ۲٫۵ تا ۵ سانتی متری درون خاک بکارین. سپس گلدان گردو رو در تو مکان با سایه دار قرار بدین.

چه شرایط محیطی مورد نیاز است
شرایط محیطی مورد نیاز برای کاشت گردو در گلدان

شرایط محیطی مورد نیاز کاشت گردو در گلدان

  • خاک: گردو برای رشد به خاک حاصلخیز و عمیق با زهکش خوب نیاز داره. بهترین خاک برای کاشت درخت گردو خاک ماسه ای – لومی و کمی اسیدی با زهکش مناسب هستش.شما میتونین از خاک های ارگانیک سبزآفرین برای کاشت گردو در گلدان استفاده کنین.
  • دما: دمای مورد نیاز برای کاشت گردو بین ۷ تا ۲۱ درجه هستش. توجه داشته باشین که گردو در دماهای زیر منفی ۱۰ درجه از بین میره. از طرف دیگر، دمای بالای تابستان هم به مغز او آسیب میزنه. دما نباید بالاتر از ۴۳ درجه سانتی گراد بشه.
  • نور: در زمینۀ کاشت گردو در گلدان بهتر است بدونین که گردو درختیه که بیشتر از هر درخت دیگری به نور نیاز داره. برای رشد عالی به نور کامل آفتاب و تابستان طولانی احتیاج داره.
  • آبیاری: نحوه و مقدار آبیاری درخت گردو اهمیت بسیاری داره، نهال گردو رو هفته ای ۲٫۵ لیتر آب بدین.
  • کود دهی: مهمه که به گلدان گردو در اوایل بهار کود بدین. درخت گردو به نیتروژن زیادی نیاز داره. برای درخت گردو ۳ تا ۴ کیلو کود دارای آمونیوم سولفات استفاده کنین. به آرامی کود را در اطراف درخت پخش کنین. کود را با فاصله ۴۵ سانتی متری از تنه درخت روی خاک به آرومی اضافه کنین.

مراقبت از درخت گردو

وقتی نوبت به مراقبت از درخت گردو میرسه، تقریباً این کار هیچ دردسری نداره. برای تشویق تولید شاخه های جانبی باید هرس انجام بشه، اما این امر باعث محدود شدن اندازه درخت هم خواهد شد. شما باید از اواسط تابستان تا اوایل پاییز درخت خود را هرس کنین تا از بیرون ریختن شیره درخت در برش های هرس جلوگیری بشه.

همانطور که درخت شما رشد میکنه، به سادگی به گلدان بزرگ تری اون رو منتقل کنین تا فضای بیشتری برای گیاه فراهم بشه. اگه تصمیم دارین درخت گردو خود را در نهایت در باغ خود بکارین، اطمینان حاصل کنین که خط خاک قابل مشاهده در پایین درخت دقیقاً بالاتر از سطح خاک باشه. در مورد برداشت درخت گردو، توصیه میشه که ابتدا آجیل ها رو خشک کنین. دلیل این امر این هستش که هنگام چیدن اون ها میتونن لاستیکی بشن.

نکاتی مهم برای کاشت گردو در گلدان

اگرچه روند نگهداری گردو اکثراً بدون دردسر هستش، اما برای سالم نگه داشتن گیاه باید نکاتی رو رعایت کنین. آفات میتونن برای درختان گردو دردسر ساز بشن. سنجاب های خاکستری میتونن آزار دهنده بشن. اگه تنه درخت شما به اندازه کافی بزرگ هستش، میتونین برای جلوگیری از بازدید کنندگان ناخواسته، یک محافظ درخت پلاستیکی به دور درخت خود بپیچین. برگ گردو به راحتی به وسیله برخی از بیماری ها آسیب میبینه و متأسفانه هیچ کنترل شیمیایی برای این بیماری ها وجود نداره. با این حال، جمع آوری و دفع منظم برگ های آلوده میتونه به شکستن چرخه زندگی عفونت ها کمک کنه.

اگه قصد دارین در نهایت درخت گردو خودتون رو در باغچه بکارین، باید برای جلوگیری از آللوپاتی (دگرآسیبی)، سایر گیاهان را در نزدیکی اون قرار بدین. این فرایندی هستش که در آن درختان گردو مواد شیمیایی رو تو خاک ترشح میکنن که این میتونه به گیاهان دیگه آسیب برسونه. گیاهان گوجه فرنگی و درختان سیب به ویژه تحت تأثیر این روند قرار میگیرن.

نکات مهم کاشت گردو

رشد و کاشت گردو در آپارتمان

یک درخت بالغ دارای یک سیستم ریشه ای قدرتمند و یک تاج سرسبز هستش و از نظر اندازه شبیه بلوطه. پس آیا گیاهی که در گلدان زندگی میکنه قادر به تبدیل شدن به چنین غولی خواهد بود؟ وقتی به چگونگی پرورش گردو در خانه فکر میکنین، نباید روی میوه ها حساب کنین. اما تهیه یک نهال برای پیوند بعدی در یک آپارتمان امکان پذیر هستش. این گیاه باید به عمق هفت سانتی متر در گلدان حجیم دفن بشه. در بهار و تابستان، بهتر هستش که گیاه رو در معرض هوای تازه قرار بدین. در بالکن یا در باغ. 

کاشت درخت گردو در باغ

برای کاشتن درخت در محل خود، باید یک نهال تهیه کنین. این رو میشه در مراکز فروش ویژه ای خریداری کرد یا میتونین یک گل گیاه جوان رو از دوستان خود بگیرین. اگر یک نهال خریداری کردین، ابتدا به پوست توجه کنین که باید سالم باشه. دوم، نگاهی به سیستم ریشه بیندازین، ریشه اصلی باید سالم باشه. فقط یک نهال قوی دو سه ساله که تنه آن حداقل ۱ سانتی متر ضخامت داره قادر هستش به سرعت ریشه بدوونه و از بیماری های مختلف جلوگیری کنه.

برخی از باغداران معتقدن که کاشت باید فقط در پاییز انجام بشه، زیرا در این زمان جریان شیره در درخت کند میشه، بنابراین ریشه زدن و جلوگیری از عفونت حتی برای یک نهال ضعیف راحت تر هستش. سایر باغداران معتقدن که کاشت گردو در بهار تنها گزینه صحیحی هستش و کارهای کاشت باید در اوایل بهار، قبل از ورم جوانه ها انجام بشه. بنابرای ، ساکنان مناطق جنوبی، به لطف آب و هوای گرم، حتی در دوره زمستان، نهال رو تو پاییز بهتر میکارن و بهتره که ساکنان مناطق شمالی کار کاشت رو در اوایل بهار انجام بدن، یک درخت جوان کاشته شده برای زمستان ممکنه مقاومت در برابر یخبندان شدید رو داشته باشه که در این حالت، درخت جوان شانس برابر ریشه و رشد داره.

کاشت درخت گردو در باغ
نحوه کاشت کاشت درخت گردو در باغ

کاشت نهال گردو به صورت زیر انجام میشه:

در مکان انتخاب شده، گودال هایی با عمق حدود ۵۰ تا ۶۰ سانتی متر، با قطر ۱ متر آماده میشن. کودهای پتاس و فسفر، هوموس در چاله ها ریخته شده و پس از آن درخت های گردو در اون ها قرار میگیرن به طوری که ریشه اون ها ۳ تا ۵ سانتی متر از سطح زمین فاصله دارن. این سوراخ ها با خاک زمین پوشانده شده که باید محکم در اطراف گیاه خیز زده بشن و پس از آن آبیاری فراوانی انجام خواهد شد.

کلام آخر

گردو یکی از بی دردسرترین درختان برای رشد هستش، حتی در گلدان! با پیروی از این راهنما، شما آمادگی خوبی برای تصمیم گیری در مورد معرفی یک درخت گردو به آن فضای خالی در پاسیوی خود خواهید داشت.

پرسش و پاسخ

کاشت گردو در گلدان امکان پذیره؟

بله میتونین درخت گردو رو در داخل خانه و به ویژه در گلدان بکارین. اما این کار نیاز به تخصص و مهارت باغبونی داره.

شرایط کاشت گردو در گلدان چجوریه؟

گردو رو باید با استفاده از بذر و شرایط آب و هوایی مناسب اعم از نور آفتاب، خاک قابل زهکشی، آبیاری متعادل کاشت بشه.

میشه گردو رو از نهال کاشت؟

برای امکان وجود داره، میتونین درخت گردو با استفاده نهال در یک گلدان بزرگ بکارین.

3 thoughts on “کاشت گردو در گلدان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]