نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

نگهداری حسن یوسف

همۀ ما اگر هم تا به حال گل حسن یوسف را ندیده باشیم حداقل یکبار در زندگی خود نام آن شنیدیم! حسن یوسف یک گیاه گرمسیری بومی مناطق آسیاس که حدود ۶۰ گونه مختلف داره. شاخ و برگ زیبای حسن یوسف تقریباً در مدت شش ماه و در رنگ های مختلف مانند سبز، بنفش، نارنجی، قرمز و زرد بالغ میشن. تنوع رنگی گل حسین یوسف باعث می شه که بتوان ظاهری زیبا در دکوراسیون خانه ایجاد کرد. اما لذت بردن از زیبایی و سرزندگی گل حسن یوسف، به نحوه مراقبت از آن بستگی داره. به همین علت، ما در مقاله دیگری از مقالات سبزآفرین دربارۀ نگهداری گل حسن یوسف صحبت می‌کنیم.

گیاه حسن یوسف
تمام نکات نگهداری گیاه حسن یوسف

مشخصات گل حسن یوسف


نام گیاه شناسی
Plectranthus Scutellarioides
نام به فارسیحسن یوسف
نوع گیاهخانوادهٔ گیاهان علفی پایا
اندازه بالغ۹۰ سانتی متر قد و ۷ سانتی متر عرض
قرار گرفتن در معرض آفتابنور غیر مستقیم
نوع خاکمرطوب
PH خاکخنثی تا اسیدی
زمان شکوفهفصلی
رنگ گلسبز، بنفش، نارنجی، قرمز و زرد
منطقه بومیآسیا
میزان سمی بودنسمی

نگهداری گل حسن یوسف

در حالی که می توان حسن یوسف را در اوایل بهار و در داخل باغ کاشت، اما در واقع رشد آن در ظروف و گلدان آسان تر است، زیرا در بافت سست خاک گلدان به خوبی رشد می کنه. باغبانی و نگهداری گل حسن یوسف در گلدان کار دشواری نیست! اما به کمی آماده سازی و مهارت نیاز داره. 

بیشتر به دلیل نیازهای مختلف نگهداری، کاشت و مراقبت از حسن یوسف کمی متفاوت از باغبانی سنتی در فضای باز است. این گیاه را می توان در داخل و خارج از خانه در ظروف پرورش داد، جایی که گلدان های حسن یوسف برای تزیین یک پاسیو یا پنجره به خوبی عمل می کنن.

پرورش حسن یوسف نسبتاً آسان است. برنامه ریزی کنین که اونا را در داخل خانه، هشت تا ۱۲ هفته قبل از آخرین تاریخ سرما در منطقه خود بکارید. از آنجا که بذرها برای جوانه زدن به نور نیاز دارن، اونا را روی سطح بکارید. حتما سطح آب را با دقت کنترل کنین.  برای تأمین نور کافی از چراغ های رشد استفاده کنین.

نکات نگهداری گیاه حسن یوسف

مطمئن شوید که گلدان شما به اندازه کافی بزرگ باشه تا بتواند اندازه بالغ این گیاه را در خود جای دهد. حسن یوسف رشد سریعی داره و شما نمی خواهید که وقتی از اندازه گلدان بیشتر رشد کنه، دائماً آن را جابه جا کنین و در ظرف بزرگ تری بکارید. شرایط مرطوب خاک را به طور مداوم حفظ کنین و گیاه را از نور مستقیم آفتاب دور نگه دارین. نیازهای حسن یوسف در مورد نحوه نگهداری بسیار ناچیز است. به همین دلیل، حسن یوسف گیاهی عالی برای باغبانان تازه کار یا کسانی که وقت زیادی برای نگهداری از گیاهان ندارن، است. 

نگهداری از گل حسن یوسف
چطور از حسن یوسف نگهداری کنیم

با این وجود، چند نکته در مورد نگهداری گل حسن یوسف وجود دارن که می تونین اونا را به خاطر بسپارید تا حسن یوسف را به خوبی در گلدان رشد بدهید:

نور مناسب گل حسن یوسف

به طور کلی، حسن یوسف یک گیاه کاملاً وابسته به سایه است، در حالی که در برخی موارد این گیاه در برابر نور آفتاب مستقیم نیز مقاومت بالایی از خود نشان میدن. اما حسن یوسف نور مستقیم و مداوم آفتاب را دوست نداره و برای شکوفایی به سایه کامل نیاز داره. اگر متوجه شدید گیاه کم رنگ و ظاهری بی حال داره، نشانه ای از آفتاب گرفتن زیادش است. به همین ترتیب، اگر گیاه شما شروع به ریزش برگ کنه، معمولاً به این معنی است که در یک نقطه خیلی تاریک یا خیلی سردی قرار داره.

وقتی صحبت از نگهداری گل حسن یوسف در داخل خانه می شه، کمبود زیاد نور باعث رنگ پریدگی حسن یوسف می شه. با این حال، در ماه های سرد زمستان، این گیاهان که در داخل منزل رشد می کنن ممکنه نیاز شدید به نور آفتاب داشته باشن. برای حل این مشکل، گلدان های خود را در جایی قرار بدهین که از طریق پنجره ها نور خورشید فیلتر شده (پرده را بکشید) دریافت کنن یا نور اضافی برای اونا فراهم کنین.

خاک مناسب گیاه حسن یوسف

یکی از دلایلی که گل حسن یوسف در ظروف و گلدان ها به خوبی رشد می کنن، این است که اونا بافت سست خاک گلدان را نسبت به خاک زمینی متراکم ترجیح می دهند. هنگامی که در گلدان از مخلوط با کیفیت بالا استفاده می کنین، مطمئن شوید که گلدان شما دارای زهکشی مناسب برای جلوگیری از پوسیدگی ریشه است. 

خاک بسیار سنگین یا متراکم نیز می تونه باعث پوسیدگی ریشه ها بشه. علاوه بر این، حسن یوسف در خاکی که خنثی تا اسیدی باشه، به ویژه با سطح PH بین ۶ تا ۷ بهترین رشد را دارن.
شما میتونین برای رشد بهتر گیاه حست یوسف از خاک های آماده کاشت سبزآفرین استفاده کنین

آب مورد نیاز گل حسن یوسف

در نگهداری گل حسن یوسف باید بدانین که این گیاه در برابر خشک بودن مقاوم بالای ندارن! بنابراین ایجاد یک آبیاری مناسب به شما این امکان را میدن تا گیاه خود را مرطوب نگه دارین. اما سطح خاک نباید نمناک ن باشه و این موضوعی بسیار مهم است. 

در ماه های گرم، اگر حسن یوسف در بیرون از خانه قرار داره، یک یا دو بار در روز نیاز به آبیاری داره. اگر در محیط داخل پرورش می یابد، آبیاری هر دو یا سه روز معمولاً کافی است مگر اینکه هوای داخل خانه یا فضای رشد شما خشک باشه. 

میزان دما و رطوبت حسن یوسف

حسن یوسف به عنوان یک گیاه گرمسیری است، پس هوای گرم را دوست داره. هوای سرد یا خاک سرد را به خوبی تحمل نمی کنه. بنابراین گیاه خود را در خانه نگه دارین و مواظب باشید دمای هوای اتاق حداقل به میزان ۲۰ سانتی گراد باشه. اگر مشاهده کردید که برگ های گیاه سیاه شده است، احتمال داره که به دلیل دمای هوا در حال از بین رفتن است! و باید آن را سریعاً به داخل خانه بیاورید. 

در داخل خانه گیاه حسن یوسف را در یک اتاق گرم و با نور خورشید و دور از هرگونه نسیم شدیدی مانند جلوی کولر نگه دارین. اگر محیط داخل در ماه های زمستان خشک است، یک دستگاه رطوبت ساز می تونه کمک زیادی به شاد نگه داشتن حسن یوسف کنه.

کوددهی گل حسن یوسف

کوددهی به گیاه حسن یوسف
چه کودی باید به گیاه حسن یوسف بدهیم

مانند بسیاری از گیاهان دارای شاخ و برگ های رنگارنگ، گل حسن یوسف به تغذیه منظم نیاز داره. بدین معنا که کود برای نگهداری گل حسن یوسف امری ضروری است. برای اینکه گیاه شما سرزنده باشه، هنگامی که شروع به ریختن کود می کنین، کود آهسته رهش را در خاک گلدان مخلوط کنین. سپس، هر یک یا ۲ هفته یکبار کود مایع رقیق شده را به آن اضافه کنین. از آنجا که گیاه به آبیاری مکرر احتیاج داره، مواد مغذی مورد نیاز شما به سرعت شسته میشن و نیاز به تغذیه مکرر دارن.

هرس کردن حسن یوسف

هرس کردن گیاه حسن یوسف
چه زمانی باید حسن یوسف را هرس کرد

بدون هرس منظم، گل حسن یوسف ظاهری نامناسب خواهد داشت. اگر حسن یوسف را با نظم هرس کرده و برش بدهین، گیاه ظاهری پرپشت و زیبا پیدا می کنه. سَر گیاهانی را که برای ترغیب به رشد ظاهری و شاخ و برگ زیاد متراکم هستن را قیچی کنین. شل شدن بیش از حد معمول (بی حالی) برگ های این گیاه، به دلیل آفتاب کم است! 

بنابراین اگر این مورد یک مشکل مداوم باشه، گلدان را به نقطه ای منتقل کنین که کمی بیشتر نور خورشید دریافت کنه. یک گیاه حسن یوسف، به خصوص در ماه های زمستان در داخل منزل، بیشتر در معرض شل شدن قرار می گیرن، بنابراین ممکنه لازم باشه به حسن یوسف نور بیشتری بدهین.

تکثیر گل حسن یوسف

برای تکثیر و نگهداری گل حسن یوسف، چندین شاخه از گیاه بالغ خود را ببرین (هر شاخه باید حاوی چندین برگ سالم و خوب باشه). هر قلمه را درون گلدان یا ظرف شیشه ای شفاف و پر از آب قرار بدهین. گلدان ها را در یک منطقه روشن و گرم قرار داده و اجازه بدهین قلمه ها ریشه دار شوند، ریشه ها معمولاً ظرف چند روز ظاهر میشن و در طی یک یا دو ماه به یک توده ضخیم ریشه تبدیل میشن. 

گلدان ها را به خاطر تبخیر و مصرف ریشه گیاهان پر از آب نگه دارین. اگر آب کدر یا قهوه ای شد، آن را با آب تازه (دمای آب به اندازه دمای اتاق باد) جایگزین کنین. به محض اینکه ریشه ها یک توده درهم آمیخته ای ایجاد کردن، می توان اونا را با خیال راحت در خاک گلدان کاشت. گیاه حسن یوسف نارس، به پنجره ای رو به جنوب یا به نور زیادی احتیاج دارن. 

نکته مهم: بعضی از انواع ریشه گیاه حسن یوسف راحت تر از گیاهان دیگر هستن. انواع کوچک تر و سنتی حسن یوسف خیلی راحت ریشه می دهن.

نحوه کاشت گل حسن یوسف

کاشت گیاه حسن یوسف به زمان و محل کاشت آن بستگی داره که به شرح زیر هستن:

زمان کاشت: ۸ تا ۱۲ هفته قبل از آخرین تاریخ سرما، بذرهای حسن یوسف را در داخل گلدان بکارید. پیوندها فقط باید مدتها پس از گذشت خطر یخ زدگی و گرم شدن خاک حداقل تا دمای بین ۲۸ الی ۳۸ درجه سانتیگراد انجام بشه. هر مقدار سرما به حسن یوسف آسیب می رساند.

محل کاشت: میزان نور می تونه تأثیر چشمگیری روی اندازه گیاه و رنگ برگ داشته باشه. برای داشتن بهترین رنگ برگ، محلی که آفتاب صبحگاهی و سایه بعد از ظهر ایجاد می شه، بهترین مکان است (کنار پنجره). انواعی از حسن یوسف که دارای برگ های تیره تر هستن، تابش نور خورشید را بهتر از اونایی که دارای برگ های روشن تر هستن، تحمل می کنن. 

نحوه کاشت گیاه حسن یوسف - سبزآفرین
چطور حسن یوسف بکاریم

طراحی دکوراسیون داخلی خانه با  گل حسن یوسف

برای ایجاد زیباترین طراحی در دکوراسیون منزل خود، از انواع حسن یوسف با رنگ های مختلف استفاده کنین. انواع متنوع و رنگارنگ این گیاه را امتحان کنین تا با طرح رنگی دیوارها و وسائل خود شما هماهنگ باشن. تکرار برخی از رنگ ها و شکل های مختلف برگ گیاه حسن یوسف می تونه وحدت و هماهنگی را در باغ ایجاد کنه. 

در حالی که یک نمونه حسن یوسف می تونه یک نوع رنگ خاص را القاء کنه، تأثیر کاشت انبوه با رنگ های مختلف را نیز در نظر بگیرین. شاخ و برگ با رنگ های روشن تر می توانند مکان های تاریک را روشن کنن، در حالی که رنگ های تیره در محیط منزل عمق و کنتراست رنگی ایجاد می کنن.

نگهداری گل حسن یوسف در گلدان و سبدهای آویزی

حسن یوسف در گلدان ها و ظروف سفالی و پلاستیکی خوب رشد می کنه، به شرطی که در خاک گلدان با زهکشی آزاد کاشته بشه. به طور منظم آب و آفتاب جذب کنه. از قرار دادن گیاه در مکان های پر باد پرهیز کنین، زیرا مستعد شکستگی است. در فصل رشد، طبق نرخ توصیه شده روی بسته بندی مواد تقویتی، به طور منظم حسن یوسف را تغذیه کنین. 

حسن یوسف را می توان در سبدهای آویزی نیز نگهداری کرد. انواع جمع و جور و پر شاخ و برگ این گیاه را می توان در وسط سبد جا داد. به خاطر داشته باشید که این گیاهان تشنه هستن و یک سبد آویز می تونه به سرعت اونا را خشک کنه، پس یک سبد خود آبیاری را انتخاب کنین. خود آبیاری گیاه را به در زمان های مختلف به طور منظم آب میدن، بدون آنکه نیاز به آبیاری از سمت شما داشته باشه.

آیا گیاه حسن یوسف سمی است؟

گرچه همه انواع گیاه حسن یوسف برای حیوانات سمی نیستن، تعداد کمی از اونا دارای یک ترکیب سمی به نام Diterpene Coleonol هستن که در روغن و شیره گیاه یافت می شه. به عنوان یک قانون کلی، بهتره همۀ گیاهان حسن یوسف را از دسترس حیوانات خانگی دور نگه دارین و در صورت بلع، بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرین. علائم مسمومیت در حیوانات خانگی شامل استفراغ، اسهال، مدفوع خونی، بی حالی، ضعف، دشواری در تنفس و از دست دادن اشتهاس.

کلام آخر

حسن یوسف از مدت ها قبل یک گیاه سایه دار محسوب می شده، اما بهترین رنگ برای برگ های آن، در آفتاب صبحگاهی حاصل می شه. بسیاری از گونه ها هم در سایه و هم در قسمت آفتاب خوب عمل می کنن. بعضی از اونا ممکنه به کمی آفتاب نیاز داشته باشن، به شرطی که خشک نشون. 

از خاک های بیش از حد مرطوب که می تونه باعث ریزش برگ بشه و انواع بیماری را تشویق کنه، خودداری کنین. وقتی دمای خاک به اندازه کافی گرم بشه، حسن یوسف را به طور منظم با کود محلول در آب تغذیه کنین، مخصوصاً اگر در ظروف پلاستیکی رشد می کنن. به هر روی، با نگهداری گل حسن یوسف آن هم به شکل منظم و اصولی، می تونین از داشتن یک گیاه فوق العاده زیبا در محیط زندگی خود لذت ببرین.

2 thoughts on “نگهداری و تکثیر گیاه حسن یوسف

    • سبزآفرین says:

      سلام وقت بخیر. خوشحالیم که همراهان خوبی همچون شما داریم.
      همچنین شما می توانید برای مشاوره آنلاین و رایگان از طریق شماره موبایل سبزآفرین یا شبکه های اجتماعی با ما در تماس باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]