معرفی گل عسلی

معرفی گل عسلی آلیسوم

گل عسلی یا آلیسوم یکی از زیباترین گل های گلخانه ای و تزیینی ست. برای معرفی گل عسلی لازمه راجع به خصوصیاتش صحبت کنیم و بگیم نژاد و تیره گل آلیسوم به چه خانواده ای از گیاهان تعلق داره و مکان های رویش این گیاه کجاست و چطور میشه تکثیرش کرد؟! برای دونستن راجع به همه این مطالب، در این مقاله سبزآفرین همراهمون باشین.

گل عسلی یا آلیسوم رو بیشتر بشناسین

نام علمی این گیاه Labularia maritima و از خانواده  کلم سانان هستش.  گل عسلی گیاه بومی آفریقا و اروپا ست که در باغ های زینتی آمریکا هم پرورشش میدن.

Labularia کلمه یونانیست که غلاف کوچک شبیه به میوه های گلدار معنی شده .  کلمه maritima نیز اشاره به تمایل گیاه برای کاشت در زیستگاه های شنی و ماسه ای داره.

این گیاه تا ارتفاع بیست سانتی متر رشد میکنه و گستردگیش به ۱۲۰ سانتی متر هم میرسه و رشد عرضی دارع داره.  گل عسلی معمولا به عنوان یک گیاه پوششی و مرزبندی نیز مورد استفاده قرار می گیره.

این گیاه عمر کوتاهی داره و با اینکه تمایل به کشت در مناطق معتدل و ساحلی داره،  در مناطق خشک و نیمه خشک هم دوام میاره. همچنین به رنگ های متنوع از جمله سفید،  قرمز، بنفش و یاسی رنگ هم دیده میشه و در مناطق سردتر، تیره تر میشه.

گیاه گل عسلی را می توان به صورت یکساله نگهداری نمود و تنها به آفتاب متوسط و هوای معتدل نیاز داره

معرفی روش کاشت و پرورش گل عسلی

خاک مناسب برای کاشت گل عسلی،  خاک زهکشی با خاصیت ماسه ای و یا شنی هست.  همینطور خاک مرطوب با خاصیت اسیدی و یا خنثی هم برای کشت اون مناسبه.

همانطور که گفته شد این گیاه در مناطق خشک و گرم تا حدی نیز طاقت میاره.  اما برای کشت و پرورش این گیاه نباید اونو در معرض سرما قرار داد. به طوریکه توصیه شده دو سه هفته قبل از اومدن اولین موج سرما در فصل زمستان بذر اون در خاک کاشته شه.

گل آلیسوم

اگر می خواهید این گیاه زودتر شکوفه بده بهتره پنج یا شش هفته جلوتر از رسیدن اولین موج سرما بذر اونو در خانه بکارین و اونو در هوای معتدل پرورش بدین.

دمایی که برای نگهداری این گیاه لازمه بین ۱۸ تا ۲۵ درجه است و نباید گل آلیسوم رو در سایه قرار داد.  این گیاه به هرس کردن نیازی نداره. گیاه گل عسلی در تمام فصول به طور ممتد گل می ده. اما می تونین برای گل دهی ممتد،  پس از پایان دوره گل دهی ساقه اش رو کوتاه کنین.

خصوصیات قابل توجه گل عسلی یا آلیسوم

گل عسلی که به گیاه شیرین آلیسیوم نیز معروف بوده و یک گیاه یکساله با کشت و پرورش آسانه.  این گیاه حصیری شکله و دارای برگ هایی خطی هستش.

این گیاه پوشش گسترده ای داره که تمام شاخ و برگ هاش رو شامل می شه.  هر گل عسلی دارای چهار برگه و در تمامی فصول روی گیاه وجود دارن اگه باد یا سرمای شدیدی به آلیسوم نزنه همچنین آلیسوم در تمام طول سال گل داره.

برگ های گیاه گل عسلی غذای مناسبی برای کرم های ابریشم هستن.  میوه های این گیاه به اقسام کروی و بیضی شکل بوده و پر از کرک و حاوی دو بذر هست.

برای تکثیر این گیاه باید اجازه بدین تا دانه های روی گیاه خشک شه و سپس اونا رو جدا کنین و در محیط بسته ای با دمای بیست درجه بکارین.  بهترین فصل برای کاشت دانه گل عسلی فصل بهار هست و حداقل زمان جوان زدن بذرها دو الی سه روز هست.

معرفی کاربردها و مصارف گل عسلی

گل عسلی به عنوان یک گیاه درمانی و تزئینی دارای گونه های مختلف و هر کدام کاربردهای گوناگونی دارن.  گونه گل عسلی رنگین که در ایران وجود داره و پراکندگیش  در مناطق استان لرستان و دنا و کوه نصر ( واقع در کرمان)  هست.

از جمله کاربردهای این گیاه ضد تب بودن برای بیماران سرطانی است همچنین نرم کننده و التیام بخش  است. از آلیسوم برای درمان سرخک،  یبوست خفیف و سوختگی،  سرمازدگی و اگزما و التهاب استفاده می شه.

گیاه گل عسلی همچنین برای استعمال خارجی و درمان زخم ها بسیار پرکاربرده.  شیکونین ماده ایه که در ریشه گیاه گل عسلی رنگین وجود داره و سبب تسکین و شفای زخم ها میشه اون ها رو درمان می کنه.

پنج نوع گونه گل عسلی و چند گونه چند ساله به نام های علمی آرنبیا فورس ( arnebia forssek و گونه چند ساله آرنبیا اگورما ( arnobia euchorma)  و جنس شنگار alkaana tauchsg  و شش گونه یکساله  در ایران هستن که از اونا برای رنگ کردن پارچه و رنگرزی استفاده میشه و کاربرد صنعتی دارن.

معرفی گل عسلی

معرفی گونه های مهم گل آلیسوم

شش گونه مهم و اصلی در گیاه گل عسلی یا گل آلیسوم وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • Little dotrit لیتل دوتریت گونه ای با گل های انبوه سفید رنگ
  • Royal carpet رویال کارپت دارای گل هایی گسترده بنفش رنگ تیره
  • Rosie O dey روسی اودی دارای گل های خمیده شکل به رنگ صورتی
  • Minimume مینیمیوم گیاهی با گل های سفید رنگ
  • Snow Cloth دارای گل هایی گسترده با رنگ سفید خالص
  • Violet Queen گل هایی انبوه به رنگ بنفش تیره

معرفی کود مناسب جهت رشد و پرورش گل عسلی

اگر خاکی که برای کشت گل عسلی زهکشی بسیار خوبی داشته باشه شما با استفاده از نیروبرگ گروت که خاک آماده کاشت برای گل های زینتی هستش، میتونین یه خاک مرغوب داشته باشین تا گل های زینتی شما رشد و گلدهی خیلی خوبی داشته باشن.

هرس کردن آلیسوم

همونطور که اشاره کردیم هرس کردن باعث می شوه تا مدت زمان گل دهی گل عسلی بیشتر شه.  بنابراین اگه قصد هرس کردن این گل رو دارین،  بهتره که بعد از اتمام اولین گل دهی این کار رو انجام بدین.

به این صورت که با کمک قیچی سر بوته ها رو به شکل یکنواخت و تا یک دوم ارتفاع آنان ببرین. در این حالت میتونین انتظار داشته باشین که بوته های گل عسلی گل های جدید و زیاد بدن.

گل آلیسوم

روش تکثیر گل عسلی

همانطور که گفتیم می تونین از طریق کاشت بذر این گیاه رو تکثیر کنین.  برای تکثیر گل عسلی باید پنج الی شش هفته قبل از اتمام زمستون اون ها رو داخل یک محیط حفاظت شده مانند یک اتاق در منزل در گلدان بکارین.  اما اگر قصد کاشت اون ها رو در باغچه و خاک دارین بهتره تا اومدن بهار صبر کنین و بعد اون ها رو بکارین. نیازی به کاشتن بذرها در عمق خاک هم نیست،  همانقدر که بذر بتونه با سطح خاک تماس داشته باشد کافیه.

برای آبیاری هم می تونین از روش غبار پاشی آب استفاده کنین تا بذرها جابجا نشه. البته کار غبار پاشی بذرها تا زمان سبز شدن باید ادامه داشته باشه.

جوانه زنی بذرها اگه در محیط روشن و بدون آفتاب مستقیم باشد بین ۱۵ تا ۲۰ روز طول می کشه.  دمای کافی و مناسب برای جوانه زدن بذرها بین ۱۳ تا ۲۴ درجه سانتیگراد هستش.

شما می تونین بذرهای گوناگون از گونه های متفاوت گل عسلی رو تهیه کرده و برای مصارف و کاربردهای مختلف از اون ها استفاده کنین.  با توجه به اطلاعات این مقاله هر یک از گونه های بذر گل عسلی می تونه هم به عنوان مصارف دارویی وهم تزئینی استفاده بشه و فضای منزل شما رو  زیبا و باطراوت کنه.

خوشحالیم که با سبزآفرین همراه هستین.

3 thoughts on “معرفی گل عسلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]