انواع کودهای آلی

انواع کودهای عالی

مهم این است که نوع مناسب یا ترکیبی از کودهای آلی را برای باغ خود انتخاب کنید. برخی از محصولات ممکن است کاملاً گیاهی یا حیوانی باشند. برخی دیگر ممکن است ترکیبی از مواد گیاهی، حیوانی و مواد معدنی باشد. این فراتر از یک مسئله شخصی است. این محصولات در واقع اهداف مختلفی دارند.

انواع کودهای عالی
انواع کودهای عالی

گیاهی

کودهای آلی گیاهی شامل محصولاتی از جمله کمپوست، کنجاله پنبه دانه، کنجاله یونجه، کنجاله سویا و جلبک دریایی است. اگرچه کنجاله پنبه دانه و کنجاله سویا تا ۷ درصد ازت دارند، اما بیشتر کودهای گیاهی سطح مواد مغذی کمتری را ارائه می‌دهند.

این نوع کود بیشتر به عنوان منابع کربن بهبود دهنده خاک و همچنین آنزیم ها و محرک های رشد طبیعی گیاهان شناخته می شود که در جای دیگری یافت نمی شود. این محصولات به سرعت خراب شده و حالت دهنده های خاک عالی هستند.

حیوانی

کودهای پایه حیوانی، مانند کنجاله خون، پودر استخوان و پودر ماهی، به میزان قابل توجهی بالاتر از عناصر مغذی حیاتی (نیتروژن، فسفر و پتاسیم) را نسبت به گیاهان اصلی تولید می کنند.

این کودها با مواد زائد تاسیسات فرآوری گوشت و ماهی ساخته می‌شوند. کنجاله خون و کنجاله استخوان از محصولات گرانولی هستند که به آرامی مواد مغذی خود را در طول فصل رشد آزاد می‌کنند. از امولسیون ماهی معمولاً به عنوان کود مایع سریع اثر استفاده می‌شود.

ما پیشنهاد می‌کنیم بجای فضولات حیوانی (کود گاوی) از ورمی کمپوست استفاده کنید.

مواد معدنی

همه کودهای غیرآلی مصنوعی نیستند. کودهای معدنی از نظر فنی “آلی” نیستند زیرا فاقد کربن هستند، اما برخی از آنها به عنوان بخشی از سیستم باروری آلی استفاده می‌شوند. آنها منابع عالی از عناصر کمیاب هستند که ممکن است در کودهای دیگر وجود نداشته باشد.

به عنوان مثال، فسفات سنگ منبع طبیعی فسفر است که از کانسارهای رس استخراج می شود. این ماده علاوه بر تقریباً ۴ درصد فسفر، حاوی مقادیر زیادی کلسیم به همراه آثاری از نیتروژن، پتاسیم، منیزیم، آهن، منگنز، مس و بور است.

گرینسند نوعی ماسه یا ماسه سنگ است که از رسوبات دریایی کم عمق استخراج می شود. این ماده حاوی حدود ۳ درصد پتاسیم و بسیاری از مواد معدنی کمیاب ، از جمله آهن ، منیزیم ، کلسیم ، اسید فسفریک و بسیاری دیگر است.

هنگام انتخاب بهترین کود آلی چه نکاتی را باید در نظر گرفت

همه کودهای آلی برابر ایجاد نشده اند. قبل از خرید و استفاده، بیاموزید کدام محصول سریع عمل می‌کند، کدام یک تغذیه فصلی را ارائه می دهد و چه مزایایی غیر از تحویل مواد مغذی دارد. بعضی از کودها حتی می توانند بر ساختار خاک تأثیر بگذارند. محصولات مختلف نیازهای متفاوتی دارند، بنابراین مطمئن شوید که گیاهان مورد نیاز شما را خریداری و استفاده کنید.

خشک در مقابل مایع

برای دستیابی به بهترین نتیجه باید کودهای آلی خشک در خاک کار شود. برخلاف مصنوعی که با آبیاری یا آب باران حل می‌شود، کودهای آلی قبل از جذب توسط گیاهان، باید توسط میکروب های مفید خاک تجزیه شوند. از این کودهای دانه ریز در زمان کاشت استفاده کنید تا یک خوراک طولانی و آهسته برای مدت فصل رشد فراهم کنید.

کودهای آلی مایع گزینه تغذیه سریع را ارائه می‌دهند، معمولاً به صورت غلیظ بسته بندی می شوند که باید با آب رقیق شوند. گیاهان مورد نظر خود را فقط با مقاومت مناسب مخلوط کنید. نهال های جوان که در انتظار روز کاشت هستند ممکن است فقط به یک تغذیه نیمه قدرت نیاز داشته باشند. سبزیجات برگ دار با نزدیک شدن به بلوغ از یک برنامه کاملاً مقاوم بهره مند می شوند. از کود مایع استفاده کنید تا درست در زمان مناسب فصل تقویت مواد مغذی استراتژیک ایجاد کند.

مواد مغذی

کودها در درجه اول شامل عناصر مغذی نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) هستند. گیاهان از این سه عنصر در بیشترین مقدار استفاده می‌کنند. آنها به طور معمول در جلوی بسته در یک صفحه نمایش عددی نشان داده می‌شوند، که نمایانگر درصد وزنی NPK است. کودها همچنین حاوی ریز مغذی ها و سایر اجزای مفید هستند.

  • نیتروژن در کلروفیل وجود دارد که باعث تولید رنگ سبز در گیاهان می‌شود و به ایجاد منبع غذایی آنها کمک می‌کند. این عنصر رشد سرسبز و برگ را تحریک می‌کند.
  • فسفر برای رشد گیاه ضروری است و در چندین عملکرد دخیل است ، باعث تقویت ریشه ، گلدهی و میوه دهی قوی می شود.
  • پتاسیم با ایجاد ساقه های قوی و تشویق بیشتر رشد ، فرآیندهای متابولیک را در گیاه تنظیم می کند. این عنصر باعث افزایش دفاع سلولی در برابر آفات و بیماری ها می شود.
  • ریز مغذی‌ها شامل بور (B)، روی، منگنز، آهن، مس، مولیبدن و کلر در مقادیر کمتر از سلامت کلی گیاهان پشتیبانی می‌کنند. به دنبال محتوای ریز مغذی ها در برچسب پشت بسته بندی کود باشید.
  • میکروب‌ها شامل ارگانیسم هایی هستند که در خاک زندگی می کنند و به طور طبیعی در خاک های سالم وجود دارد، گرچه ممکن است جمعیت در یک قطعه باغ کمبود یا لکه دار باشد. کودهای آلی غالباً شامل کشت باکتریها و قارچهای خاموش برای بازکردن قفل مواد مغذی و بهبود کارایی کود هستند.

توجه داشته باشید که عوارض جانبی استفاده از کود آلی شامل رشد قارچی سطحی در سطح خاک و جذب کرم و حشرات است که هیچ یک از آنها برای گیاهان مضر نیستند.

نوع گیاه

کودها در نسبت های مختلف مواد مغذی مانند ۱۰-۱۰-۱۰ ، ۵-۱۰-۵ ، ۰-۵-۰ و ۱-۰-۰ در دسترس هستند، تا حدی به این دلیل که گیاهان مختلف از مواد مغذی در مقادیر مختلف استفاده می کنند. هنگام انتخاب کود مناسب برای باغ خود، استانداردهای زیر را در نظر داشته باشید:

  • گیاهان برگ مانند گیاهان چمنزار و سبزیجات سالاد اغلب به دلیل مقدار نیتروژن مصرفی آنها “گرسنه” محسوب می شوند.
  • گیاهان میوه دهنده مانند گوجه فرنگی، خیار و ذرت شیرین نسبت متعادل تری از عناصر غذایی را در سطح نسبتاً بالا مصرف می کنند.
  • گیاهان چند ساله، درختان و بوته های منظره به طور کلی به عناصر غذایی کمتری نیاز دارند اما هنوز هم از برنامه های منظم سایر عناصر در سطح پایین تا متوسط ​​بهره مند می شوند.

اثر دلخواه

هنگام خرید کود آلی، هدف نهایی خود را برای استفاده در نظر بگیرید. کودهای مایع به سرعت محصولات را تغذیه می کنند اما حاصلخیزی طولانی مدت خاک ایجاد نمی کنند. کودهای دانه ای یک خوراک طولانی و آهسته ایجاد می کنند ، اما در یک نقطه خاص از فصل رشد ، مواد مغذی زیادی ایجاد نمی کنند. در بسیاری از موارد، می توان از هر دوی این محصولات برای تکمیل یکدیگر استفاده کرد.

خاک سازها نوعی کود آلی هستند ، ریخته گری کرم و کمپوست متداول ترین واریته ها هستند. این کود به ویژه برای باغ های جدید بسیار مفید است ، تأمین مقادیر نسبتاً کمی مواد مغذی و در عین حال ساختار آلی ، اسید هیومیک و جمعیت میکروبی متراکم باعث تغییر ساختار خاک می شود. باغبانان که اغلب به صورت عمده به عنوان اصلاحات خاک یا مالچ استفاده می شوند ، این کود را با انواع دیگر مکمل می کنند.

شرایط خاک

کود به تنهایی وضعیت خاک ضعیف را بهبود نمی بخشد. اگر زمین مخصوصاً برای رشد از جمله سخت ، شن و ماسه مضر است ، مقادیر آزاد آلی را به صورت کمپوست، قالب برگ، کود قدیمی و تراشه های چوب سخت اضافه کنید. بهترین استراتژی باغ این است که ابتدا با خاک سازها یک ساختار خوب خاک ساخته شود ، سپس سایر کودها را پیگیری کنید.

برای ایجاد یک برنامه لقاح ، با آزمایش خاک شروع کنید. نتایج نشان می دهد pH فعلی، سطح مواد مغذی و محتوای آلی، و نشان می دهد درمان های لازم برای تبدیل طرح به یک باغ پربار. آزمایش سالانه خاک می تواند سیستمی از معیارهای غذایی را ایجاد کند که به شما کمک می کند یک برنامه باروری موثر ایجاد کنید.

ما ورمی کمپوست خود را از ورمیران تهیه می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]