انواع بیماری های گل و گیاه

تقویت سیستم ایمنی گیاهان

شاداب نبودن گیاهان ممکنه خیلی دلهره آور باشه! اما گاهی اوقات یک راه حل آسون برای بازگرداندن سلامت گیاهان، میتونه اضافه کردن آب بیشتر یا جا به جا کردن اون ها به یه مکان پُر نور تر باشه. اگر این روش ها تأثیرگذار نباشن، مشکل میتونه ناشی از مسئله بزرگ تری مانند « آفات و بیماری های گل و گیاه » باشه.

در همین راستا، برای کمک به تشخیص سریع انواع بیماری های گل و گیاه و راه درمان اونا، ما مطالب مفیدی رو در این مقاله به شما ارائه میدیم؛ با مقالات سبز آفرین همراه باشین.

انواع بیماری های گل و گیاه و راه درمان

بیماری های گیاهی رایج، نتیجه اختلال در عملکرد طبیعی یک گیاه به دلیل تغییرات محیطی یا حمله انگلی هستش. اون ها باعث ایجاد علائم یا عوارض جانبی تو توانایی رشد گیاه، گل و میوه میشن.

بیماری های گیاهی ناشی از تغییرات محیطی، شامل مواردی مانند رطوبت شدید از طریق بارون اضافی یا آبیاری، PH خاک و درجه حرارت بالا و تأثیرات زیست محیطی بسیاری هستش.

در همین حال، بیماری های گیاهی انگلی به خاطر آلودگی به عوامل بیماری زای مسری ایجاد میشن.

آفت ها توسط عوامل بیماری زایی ایجاد میشن که در پنج گروه دسته بندی میشن که شامل ویروس ها، قارچ ها، باکتری ها، نماتدها (کرم های لوله ای) و مایکوپلاسما هستن.

در زیر به تشریح هر کدوم از انواع بیماری های گل و گیاه و راه درمان اونا می پردازیم:

بیماری ‌های قارچی گیاهی

پاتوژن های قارچی عامل اصلی بروز بیماری های گل و گیاه هستش. ۸۵ درصد از بیماری های گیاهی، ناشی از ارگانیسم های قارچی هستن. این امر به این دلیله که بیشترین میزان پاتوژن های گیاهی در دسته قارچ ها یافت میشن.

مانند باکتری ها، قارچ ها از طریق سوراخ های طبیعی مانند روزنه یا جراحات ناشی از آسیب خارجی (برداشت محصول، هرس کردن، حشرات و سایر آفات) به گیاهان دسترسی پیدا میکنن.

پاتوژن های قارچی از طریق اثرات آب و هوایی مانند باد و بارندگی هم پخش میشن. بسیار مهمه که پس از کشف یک پاتوژن بر روی گیاه، مراقبت های اضافی برای محافظت و جلوگیری از آلودگی سایر گیاهان انجام بشه.

بیماری قارچی گیاهان
درمان بیماری قارچی گیاهان

انواع بیماری های گیاهی قارچی

  • سفیدک پودری: این بیماری ناشی از قارچ های پیشرفته خاکه. گیاهانی که تحت تأثیر این عارضه قرار دارد عمدتا شامل میوه هایی مانند سیب، انگور، هلو، آلو و توت فرنگی هستن.
  • زنگ برگی: زنگ زدگی بسته به نوع محصولات زراعی ممکنه در رنگ های زرد، نارنجی و قهوه ای وجود داشته باشن که ناشی از قارچ هایی هستن که تو شرایط مرطوب رشد میکنن.
  • گیاهانی که تحت تأثیر این عارضه قرار میگیرن شامل سبزیجاتی مانند مارچوبه، لوبیا، چغندرهای برگ، کاهو، تره فرنگی و محصولات زراعی که در دسته خانواده پیاز قرار دارن هستن و میوه ها هم شامل تمشک، انگور فرنگی، گلابی، آلو و تمشک میباشن.
  • پوسیدگی ریشه: پوسیدگی ریشه توسط قارچ هایی صورت میگیره که سال ها تو شرایط گرم، مرطوب و اسیدی زندگی میکردن. گیاهان تحت تأثیر این پوسیدگی شامل مارچوبه، کرفس و ریشه سبزیجاتی مانند چغندر، هویج، جعفری و سیب زمینی هستن.
  • بوته میری یا مرگ گیاهچه: بوته میری یا مرگ گیاهچه ناشی از قارچ هایی که تو شرایط ضعیف تهویه هوا و خاک مرطوب رشد میکنن. گیاهان تحت تأثیر این عامل هر نوع نهال جوانی رو شامل میشه.

درمان بیماری قارچی گیاهان

راه اصلی برای درمان بیماری های قارچی گیاهان، استفاده از روش ها و تکنیک های خوب باغبانی برای مراقبت از اون ها هستش.

بیماری های قارچی معمولاً ناشی از آب هایی هستن که برای مدت طولانی روی شاخ و برگ گیاهان قرار میگیرن. با تکنیک های خوب آبیاری میتونین از این کار جلوگیری کنین. برای تآمین نیاز گیاهان آبزی به آب، بهتره که آب درون خاک اون ها ریخته بشه.  از طرف دیگه در صورت داشتن گیاهان شاخ و برگ دار، سعی کنین برگ اون ها رو آبپاشی نکنین.

همچنین هنگام تغذیه گیاهان برای جوونه زدن، این کار رو صبح ها انجام بدین تا به گیاه اجازه خشک شدن در طول روز داده بشه.

بیماری های باکتریایی گیاهی

باکتری ها در واقع کمترین نقش بیماری زا رو در انواع بیماری های گل و گیاه دارن.

دلیل این امر اینه که اگرچه اون ها به نوعی بیماری زا هستن، اما برای دسترسی به گیاه میزبان و ایجاد اثر نامطلوب، نیاز به یک سوراخ طبیعی یا زخم دارن. بیماری باکتریایی به راحتی از طریق بارندگی به پرندگان و حشرات منتقل میشه.
باکتری هایی که باعث ایجاد بیماری های گیاهی میشن تهاجمی نیستن و به همین دلیل همونطور که قبلاً گفته شد قادر نیستن به سطح گیاه نفوذ کنن، اما اگر بتونن این کار رو انجام بدن، برای گیاهان کشنده هستن.

بیماری باکتری گیاهان
بیماری باکتری گیاهان چیست

انواع بیماری های گیاهی باکتریایی

  • شانکر باکتریایی: ناشی از عفونت باکتریایی ساقه ها و برگ های گیاهان پرونوس هستش. گیاهان تحت تأثیر شامل گیاهان میوه مانند آلو، زردآلو ، گیلاس و سایر هستش.
  • لکه برگی: این بیماری در اثر حمله باکتری ها به بافت برگ گیاه ایجاد میشه. گیاهان مبتلا شامل گیاهان زراعی مختلف از جمله برنج، کلم و خیار هستن.
  • پوسیدگی نرم باکتریایی: ناشی از انواع مختلف باکتری هاس. گیاهان تحت تأثیر این عارضه شامل برنج، پیاز، کاهو، جعفری، کدو و گوجه فرنگی هستن.

درمان بیماری باکتریایی گیاهان

درمان گیاهان مبتلا به بیماری های باکتریایی کمی سخت هستش. بنابراین بهتره قبل از درمان و کنترل گیاه، از ابتلا اون به این بیماری ها جلوگیری بشه.

نکات کلی برای پیشگیری از چنین بیماری هایی این هستش که همیشه تجهیزات باغبانی رو ضد عفونی کنین، به خصوص ابزارهای هرس که احتمالاً با بافت گیاهان در ارتباط هستن و ممکنه اون ها رو در معرض پاتوژن های باکتریایی قرار بدن.

همچنین میتونین در صورت لزوم از انواع پشتیبان های مؤثر گیاهان استفاده کنین. این روش بیشتر مانع از بروز زخم هایی تو گیاهان میشه، ولی ممکنه خطر عفونت رو هم افزایش بده.

بیماری های ویروسی گیاهی

بیماری ویروس یکی دیگر از انواع بیماری های گل و گیاه هستش. شبیه به انسان ها، ویروس ها برای زنده موندن، گیاه میزبان خودشون رو آلوده میکنن. بیشتر سلول های گیاهی دارای دیواره سلولی قوی هستن. اون ها بدون کمک در برابر ویروس ها غیرقابل نفوذ هستن. بنابراین ویروس ها از طریق ارگانیسم های وکتور که از آن ها تغذیه میکنن، به گیاهان منتقل میشن.

تشخیص بیماری های گیاهی ناشی از ویروس ها معمولاً دشوار هستن، زیرا علائم آن ها معمولاً شبیه نقایصی هستش که به دلیل اثرات فیزیولوژیکی ممکنه ایجاد بشن.

ویروس های گیاهی معمولا باعث ایجاد بسیاری از بیماری های گیاهی رایج میشن. خوشبختانه این بیماری ها به طور معمول منجر به نابودی گیاه نمیشن.

بیماری ویروسی گیاهان
درمان بیماری ویروسی گیاهان

انواع بیماری گیاهی ویروسی

  • ویروس موزائیک: بیماری گیاهی ویروسی هستش که توسط شته ها گسترش مییابد، که در موارد جدی تری باعث از بین رفتن گیاهان میشه. گیاهانی که تحت تأثیر این ویروس قرار میگیرن شامل بادمجان، پیاز، خیار، کدو تنبل و کدو هستن.
  • ويروس پيچيدگی برگ چغندر: ایجاد شده توسط برگ های چغندرقنده که تو آب و هوای گرم رشد میکنن. گیاهان تحت تأثیر شامل، گوجه فرنگی، لوبیا، اسفناج، فلفل و سایر هستن.
  • پژمردگی لکه ای: این بیماری در اثر حشرات کوچکی به نام تریپس ایجاد میشن که باعث انتشار ویروس آلوده به گیاهان سالم میشه. گیاهان تحت تأثیرعمدتاً شامل گوجه فرنگی ها هستن.

نحوه درمان بیماری ویروسی گیاهان

با وجود تلاش های باغبانان برای استفاده از درمان هایی مانند قارچ کش ها، ولی بیشتر بیماری های ویروسی تو گیاهان قابل درمان نیستن.

مثل سایر علل بیماری های گیاهی، از بیماری های ویروسی هم میشه به بهترین شکل جلوگیری کرد. برای مبارزه با شیوع عفونت در محصولات زراعی، از روش های درمانی آلی ضد آفت استفاده میشه. همیشه تو شرایط آب و هوایی مرطوب، از انجام فعالیت های مربوط به باغبانی خودداری کنین. فاصله گذاری فصلی، تهویه مناسب و گردش هوا رو تو محیط در حال رشد گیاهان ارتقاء بدین.

انواع بیماری های گیاهی ناشی از آفات

آفت گیاهان عوامل ضعیفی هستن که در ایجاد انواع بیماری های گل و گیاه مؤثر هستن. با این حال، داشتن آگاهی عمومی درباره اون ها هنوز هم حائز اهمیته.

بیماری ناشی از آفت
راه درمان افات در گیاهان

بیماری گیاهی نماتد (نماتود)

سایرعلل بیماری‌ زا تو گیاهان نماتدها هستن که به افت ریشه ای در خاک شناخته میشن.

نماتد ها با تغذیه سیستم ریشه ای خود به گیاهان آسیب میرسونن و از این طریق باعث کاهش آب و مواد مغذی گیاه میشن. هرگونه علائم بیماری گیاهی که در سطح رویی زمین ظاهر میشه، مربوط به آسیب های ناشی از ریشه هستش. این آسیب ریشه بیشتر گیاه رو تضعیف میکنه و باعث حساس شدن اونا نسبت به سایر عوامل بیماری زای گیاهی میشه. اثرات متداول پاتوژن های گیاه نماتد ناشی از کمبود مواد مغذی شامل پژمردگی گیاه، عدم رشد و تولید محصول هستش.

بیماری گیاهی مایکوپلاسما

مایکوپلاسما بیش از ۲۰۰ بیماری مختلف گیاهی که تاکنون شناخته شدن رو ایجاد میکنه.
با این حال، اون ها اغلب با بیماری های زردی تو گیاهان اشتباه گرفته میشن و در گذشته تصور میشدن که نوعی بیماری ویروسی هستن. این یک علامت شایع در وجود پاتوژن ویروسی گیاه هستش که مشخص شده که توسط ارگانیسم های مایکوپلاسما ایجاد میشن.

روش های مؤثر برای پیشگیری از انواع بیماری های گل و گیاه

پیشگیری همیشه بسیار آسون تر از درمانه. این مهم هم برای سلامتی ما و هم سلامتی گیاهان صدق میکنه.

درست همونطور که غذا خوردن به موقع و معاینه منظم به جلوگیری از مشکلات ناشی از سلامتی ما تأثیر میزاره، فراهم کردن محیطی سالم برای گیاهان هم به جلوگیری از مشکلات بهداشتی اون ها کمک میکنه. در اینجا، ما به بعضی از راه های جلوگیری از بیماری های مرتبط با گل ها و گیاهان اشاره میکنیم:

روش های مناسب سلامتی گیاهان رو دنبال کنین

رعایت این روش ها در تمامی قسمت های باغ اهمیت داره، مخصوصا تو باغ سبزیجات.

بهداشت مناسب شامل برداشتن بقایای گیاهان، بریدن بقایای ساقه ها و شاخه های ناسالم و به حداقل رسوندن نگه داری ازعلف های هرز هستش. شاخ و برگ یا بقایای ساقه گیاهان بیمار، منجر به روبرو شدن با همون بیماری ها یا آفات تو سال آینده میشه.

شاخ و برگ های بیمار اغلب بهتره که دور ریخته بشن، مگر اینکه از اون در توده کمپوست گرم استفاده کرد.

این توده ها تو از بین بردن بیماری ها نسبت به توده های کمپوست منفعل یا سرد، بسیار بهتر عمل میکنن.

به گیاهان خود برای سالم ماندن کود بدین

یعنی فقط به اندازه کافی کوددهی رو انجام بدین تا گیاهان سالم بمونن، نه بیشتر از اندازه!

کوددهی بیش از حد اغلب منجر به ایجاد مشکلات بیشتری میشن، چون باعث رشد ضعیف گیاهان شده و در ایجاد آفات و بیماری ها نقش مهمی ایفا میکنن.

مقدار مناسب از انواع کودها اعم از کود طبیعی، حیوانی، ورمی کمپوست و موارد دیگر، باعث میشه تا گیاهان سالم بمونن.

فقط مهمه که نوع کود را برحسب نوع گیاه و کاری که قصد انجامش رو دارین (پروش گیاهان در باغچه و یا مصارف کشاورزی) انتخاب کنین.

گیاهان رو قبل از اوردن تو باغ چک کنین

این یک روش آسون برای دور نگه داشتن انواع بیماری های گل و گیاه از باغ شخصی خودتون هستش. قبل از اینکه گیاهان رو به باغ بیارین، اطمینان حاصل کنین که سالم باشن.

اگر علائمی از بیماری های قارچی، حشرات یا بسیاری از زردی ها و شاخ و برگ های پژمرده رو مشاهده کردین، اون ها رو قبل از ورودشون درمان کنین.

اجازه بدین تا خاک قبل از کاشت گرم بشه

گیاه ممکنه دچار بیماری های قارچی بشن، چون اغلب وقتی خاک هنوز خنکه، ما گیاه رو میکاریم. گیاهان ممکنه نتونن در مقابل بیماری ها مقابله کنن و ما قبل از اینکه متوجه بشیم، با گیاهان بیمار روبرو خواهیم شد. یه راه آسان برای از بین بردن این مشکل، اطمینان از عدم کاشت گیاهان تا زمان گرم شدن خاک در بهار هستش. دماسنج خاک یک ابزار ارزون قیمته که میتونه دمای مناسب خاک برای کاشت رو به فرد نشون بده. یک راه دیگه برای انجام این کار اینه که به فنولوژی (پدیده شناسی) توجه کنیم، تا بتونیم زمان مناسب برای کاشت گیاه رو بفهمیم. به عنوان مثال، از قدیم گفته شده که وقتی گل زنبق در حال شکوفایی هستش، زمان کاشت گوجه فرنگی فرامیرسه.

با چرخش محصولات، باغی از گیاهان سالم داشته باشین

چرخش محصول احتمالاً یکی از راه های جلوگیری از بیماری ها تو گیاهان هستش. کاشت گیاهان در هر موقع از سال، عملاً تضمین میکنه که بیماری های قارچی و سایر آفاتی که تو خاک وجود دارن، ممکنه تو تموم فصول سال براتون دردسرساز بشن. شناخت خانواده های مختلف گیاهی و نحوه چرخش آن ها تو باغ بسیار مفید هستن.

آبیاری در صبح بسیار مفیده

ایکی از اون دسته توصیه های قدیمی و آزمایش شده، آبیاری در صبحه. بسیاری از بیماری های قارچی برای شکوفایی نیاز به محیط های مرطوب و خنک دارن. بنابراین اگه شاخ و برگ گیاهان ما یک شب کامل خیس باشن، این شرایط فرصت خوبی رو در اختیار این نوع بیماری های گل و گیاه قرار میده. آسون ترین راه برای جلوگیری از این امر، آب دادن به گیاهان در اوایل صبحه که باعث میشه تا اون ها قبل از غروب خشک بشن.

حتماً از خاک پوش استفاده کنین

خاک پوش برای حفظ رطوبت خاک و به حداقل رسوندن علف های هرز مفیده، اما همچنین به سالم نگه داشتن گیاهان عاری از بیماری، بسیار کمک میکنه. خاک پوش پوشش نرم و سبک موجود بر روی سطح خاک هستش که مانع از نفوذ قارچ ها و بیماری ها به درون خاک میشه. اگر با لکه سیاهی بر روی گل سرخ خود مواجه شدین، سعی کنین تو فصل بهار یک لایه مناسبی از خاک پوش رو تو اطراف بوته های گل رز قرار بدین تا با مشکلات کمتری روبرو بشین.

جریان هوای خوبی رو فراهم کنین

بیماری های قارچی مانند کپک پودری و لکه های سیاه، با ایجاد گردش هوای نامناسبی تو گیاه، میتونن برای اون مشکل آفرین باشن. اگر اون ها خیلی نزدیک به هم یا کنار دیوار کاشته بشن، جریان هوا در اون ها بسیار کم میشه. این محیط راکد برای بسیاری از بیماری های قارچی مناسب هستش. سعی کنید شاخه های اضافی رو هرس کنین و گیاهان مشکل دار رو به مکان هایی با گردش هوای بهتر منتقل کنین.

مراقب آفت ناشی از حشرات باشین

پنهان شدن حشرات (آفت ها)، به اندازه کافی آزار دهنده هستش. اما بسیاری از اون ها مثل شته ها، یک تهدید مضاعف به حساب میان، چون باعث انتقال انواع بیماری های گل و گیاه میشن. هوشیار باشین و سعی کنین به محض دیدن اون ها اقداماتی رو جهت رفعشون انجام بدین.

ساقه و شاخه و برگ های بیمار رو راز ریشه جدا کنین

اگه با برگ هایی لکه دار یا شاخ و برگ هایی با کپک پودری مواجه شدین، سعی کنین به محض مشاهده اون ها رو از بین ببرین تا از شیوع بیماری به بقیه گیاهان جلوگیری بشه. غالباً اگه با دیدن شاخ و برگ آلوده، همون لحظه اون ها رو حذف کنیم، در آینده با مشکلات بزرگ تری روبرو نمیشیم. این نکات کمک میکنن تا باغ شما از بیماری ها در امان بمونه. وقت کافی رو برای شناخت دقیق گیاهاتون بزارین، تا بتونین مشکلات رو سریعاً تشخیص بدین و اقدامات مناسبی رو در راستای اون مشکلات انجام بدین. در وهله اول به گیاهانتون محیطی سالم ارائه بدین تا اون ها بهتر بتونن به مقابله با بیماری ها بپردازن.

انواع بیماری گیاهان در آپارتمان
انواع بیماری گل و گیاهی در آپارتمان

انواع بیماری گل ها و گیاهان آپارتمانی

گیاهان خانگی به عنوان روشی برای رفع استرس، تصفیه هوا و ایجاد روح تازه ای تو خانه بسیار محبوب و پرطرفدارن.

اما اگه میخوایین اون ها رو برای طولانی مدت حفظ کنین، باید گیاه رو به طور کامل مورد بررسی قرار بدین. برخی از مشکلاتی که گیاهان با آن ها روبرو میشون شامل موارد زیر هستن:

انواع مشکلات زیست محیطی گل و گیاه

برخی از شایع ترین مشکلات مربوط به گیاهان شامل تنظیم ضعیف آب، دما، رطوبت و نور هستش. قسمت دشوار کار هنگامی رخ میده که مشکل به وجود اومده ناشی از ترکیب از چند عامل مختلف باشد. در اینجا لیستی از مشکلات معمول زیست محیطی و علل آن ها آورده شدن.

  • نازک شدن ساقه: نازک شدن ساقه گیاه در شرایط نور کم
  • رشد ضعیف: نور زیاد یا نور کم، کم آبی یا آب دادن بیش از حد به ریشه گیاه
  • پژمردگی: آب بیش از حد، کم آبی، پوسیدگی ریشه، نمکی شدن خاک، کود بیش از اندازه و نیاز به گلدان بزرگ تر
  • ریزش برگ: آب بیش از حد، کم آبی، نیاز به گلدان بزرگ تر، شرایط ضعیف نور، آسیب در اثر گرما یا سرمای شدید، رطوبت کم، حشرات و بیماری ها
  • زرد شدن برگ ها: نور کم، کود ناکافی، حشرات یا کنه ها، آب بیش از حد
  • لکه دار شدن برگ ها: آبیاری با آب سرد یا پاشیدن آب بر روی برگ ها، میتونه باعث ایجاد لکه های سفید و زرد کم رنگی بر روی برگ بعضی از گیاهان بشه
  • زرد یا قهوه ای شدن و نابودی برگ های پایین: کمبود نیتروژن یا آهن
  • برگ های سوخته یا پژمرده: نور بیش از حد مستقیم خورشید
  • برگ های قرمز شده: درجه حرارت خیلی کم، کمبود فسفر یا پتاسیم
  • قهوه ای شدن سر برگ: سوختگی شیمیایی ناشی از استفاده از سموم دفع آفات یا کودهای شیمیایی، آب شیرین، درجه حرارت خیلی پایین، رطوبت کم
  • برگ های کوچک: خاک خیلی مرطوب یا خشک
  • برگ های کم رنگ: روشنایی ضعیف، کود ناکافی
  • خیز (انباشته شدن نابهنجار آب در یاخته ها، بافت ها یا حفره های گیاه): آب زیاد، نور ضعیف، درجه حرارت پایین
  • گل کم: شرایط ضعیف نور
  • گل کم و رشد بیش از اندازه: کود نیتروژن بیش از حد
  • جوانه نزدن: کود ناکافی، نیتروژن بیش از حد، آب کم، آبیاری بیش از حد، اسپری کردن با آب سرد
  • لایه سفید روی خاک: جمع شدن نمک
  • کپک زرد یا سفید: قارچ خاک

انواع آفات گل و گیاه

در اینجا لیستی از رایج ترین آفات گیاهان آپارتمانی آورده شده:

  • شته ها: این حشرات ریز در قسمت زیرین برگ ها زندگی میکنن. از نظر ظاهری میتونن به رنگ سبز، قهوه ای یا سیاه باشن. اگه متوجه رشد کم گیاهان یا شاخ و برگ های پیچیده ای شدین، به دنبال این افت ها بگردین.
  • شپشک آرد آلود:  اون ها حشراتی هستن که بر روی ساقه ها، قسمت زیرین برگ ها و گره های گیاهان خانگی زندگی میکنن. اون ها سفید و پنبه ای به نظر میرسن و باعث توقف در رشد گیاهان میشن.
  • کنه ها: کنه ها در واقع عنکبوت های کم رنگ و ریزی هستن. اون ها تارهایی رو بر روی برگ ها و ساقه ها ایجاد میکنن و میتونن برگ های زرد رنگ رو ایجاد کنن.
  • حشرات فلسی یا پولکی: این ها حشرات بیضی شکلی به رنگ قهوه ای هستن که روی برگ ها و ساقه گیاهان زندگی میکنن. اون ها شیره و عصاره گیاه رو مکیده و باعث توقف تو رشد گیاهان میشن.
  • تریپس: حشرات بسیار ریزی که قبل از بلوغ به رنگ سفید هستن و بعد از اون به رنگ های برنز تا قهوه ای تیره دیده میشن. اون ها از گل و برگ تغذیه میکنن و باعث تغییر رنگ اون ها میشن.
  • مگس سفید:  این حشرات کوچک و پشه مانند، از برگ گیاهان تغذیه میکنن و باعث روشن شدن یا زرد شدن آن ها میشن.
  • پشه قارچ: نوع بالغ این حشرات، شباهت زیادی به مگس های میوه ای دارن و به گیاهان آسیب نمیزنن. با این حال، تخم اون ها گاهی اوقات میتونه برای ریشه های گیاه مشکل ساز بشه. بهترین راه برای خلاص شدن از شر هر گونه آفت، مدیریت غیر شیمیایی، از بین بردن حشرات با دست و پاک کردن مناطق آلودس.
درمان گیاهان در خانه
راه های درمان گیاهان

انواع بیماری های گل و گیاه

گیاهان ضعیف بیشتر در معرض ابتلا به بیماری ها قرار دارن. در زیر برخی از بیماری های شایع و علائم آن ها بیان شدن:

۱- آنتراکنوز: در این بیماری نوک های برگ گیاهان زرد و سپس قهوه ای رنگ میشن و احتمال نابودی کل برگ وجود داره.

راه حل: برگ های آلوده را برداشته و از مه پاشی گیاه خودداری کنین.

۲- لکه برگی: دو نوع لکه در برگ ها وجود دارن. لکه های قارچی که با هاله های زرد متمایل به قهوه ای دیده میشن و بخشی یا کل برگ رو از بین میبرن. لکه های برگ باکتریایی که خیس شده به نظر میرسن و همچنین میتونن یک هاله زرد رنگی رو به همراه داشته باشن.

راه حل: برگه ای آلوده رو جدا کرده، گردش هوا در اطراف گیاه رو افزایش داده و از گرفتن آب روی برگ های آلوده خودداری کنین.

۳- کپک پودری: رشد قارچ های سفید و پودری، شاخ و برگ های گیاه رو فرا میگیره و باعث کج شدن برگ و ریزش بالقوه اون میشه.

راه حل: گردش هوا رو افزایش بدین، اطمینان حاصل کنین که خاک به درستی زهکشی میشه و برگ های آلوده رو از بین ببرین.

۴- پوسیدگی ریشه و ساقه: پوسیدگی باعث میشه ساقه ها و ریشه ها قهوه ای یا سیاه به نظر برسن و بسیار نرم بشن که موجب میشه تا گیاهان ابتدا پژمرده به نظر برسن و در نهایت از بین برن.

راه حل: پوسیدگی در درجه اول ناشی از آب زیاد هستش، بنابراین از این امر جلوگیری کنین و اطمینان حاصل کنین که خاک به عنوان یک اقدام پیشگیرانه به خوبی زهکشی میشه.
در صورت پوسیدگی میتونین ریشه های آلوده رو جدا کنین و گیاه رو دوباره تو گلدون بکارین.

کلام آخر

انواع بیماری های گل و گیاه و راه درمان اونا را در بالا شرح دادیم، حالا میتونین با خیال راحت باغجه خونگی یا مزرعه خودتون رو راه اندازی کنین.

اما قبلش باید بدونین که پرورش گل ها و گیاهان، چه برای مصرف شخصی باشه و چه برای فروش و کسب درآمد، نیاز به نظارت روزانه داره.
همچنین، سعی کنین برای هر هدفی که در سر دارین، تلاش کافی و مداوم داشته باشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]