معرفی انواع بذر گل باغچه

انواع بذر گل برای باغچه

شما می تونین با کاشت مستقیم انواع بذر گل برای باغچه، یک باغ گل دوست داشتنی پرورش دهید. کاشت بذر گل در باغچه آسان است، هرچند که به صبر و حوصله نیاز داره. طی چند ماه اول گل های زیادی نخواهید دید اما بعد از رسیدن زمان موعود، شاهد گل دادن آنها خواهید بود. پرورش گل از بذر بسیار مقرون به صرفه است زیرا گل های بیشتری به شما میده. به هر روی، ما در مقاله دیگری از مقالات سبزآفرین دربارۀ انواع بذر گل برای باغچه صحبت خواهیم کرد.

معرفی انواع بذر گل باغچه
معرفی بذر گل های باغچه

۱۲ مدل از انواع بذر گل برای باغچه

در زیر به ۱۲ مورد از انواع بذر گل برای باغچه اشاره می کنیم:

۱- گل گندم  (Centaurea Cyanus)

اگرچه بیشتر گونه های گل گندم چند ساله هستن مانندCentaurea Montana ، گل گندم به سبک قدیمی (که به آن گل ذرت نیز گفته میشه) به آسانی رشد میکنه. این گل رو می توان در اوایل بهار در حوالی آخرین تاریخ سرما زدگی کاشت. نهال های جوان می توانن دمای سردتر رو تحمل کنن. جوانه زدن اونا حدود ۱۰ روز و گل دادنشان ۵۰ تا ۶۰ روز طول می کشه. برای رشد پی در پی گل های گندم، اونا رو در نیمه تابستان دوباره آزمایش کنین. به علاوه، این گل ها حشرات مفیدی از جمله کفشدوزک رو به خود جلب می کنن.

  • انواع رنگ: آبی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط​​، رطوبت متوسط، تخلیه خوب
بذر گل باغچه حیاط
معرفی بذر گل گندم

۲- گل همیشه بهار (Calendula Officinalis)

گل همیشه بهار، یکی دیگر از عاشقان دمای هوای سرد است. بذرها رو در اوایل بهار درست بعد از آخرین سرماخوردگی بکارین. حدود ۱۰ روز طول می کشه تا جوانه بزنن و ۴۵ روزه گل میدن. این گل ها هیچ ارتباطی با گل جعفری کوچک (Tagetes Sp) ندارن، اگرچه غالباً زرد یا نارنجی هستن. گل ها طعم مرکبات رو دارن. انواع قدیمی تر گل همیشه بهار تک گل هستن، اما در حال حاضر انواع دانه های گل دار نیز وجود دارن. 

  • انواع رنگ: زرد، نارنجی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل تا سایه
  • نیازهای خاک: متوسط​​، رطوبت متوسط ​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه همیشه بهار
معرفی بذر گل همیشه بهار برای کاشت در باغچه

۳- گل ستاره ای  (Cosmos Sp)

از بین انواع بذر گل برای باغچه شما گلی آسان تر از گل ستاره ای برای رشد پیدا نمی کنین. اونا در بدترین خاک رشد میکنن و به گیاهانی بلند و پرزرق و برقی تبدیل میشن. جوانه زدن اونا بین سه تا ۱۰ روز و گل دادنشان ۷۰ تا ۸۴ روز طول می کشه.

گل های ستاره ای وقتی در باغ سبزیجات پراکنده میشن، خودشون رو برای جذب گرده افشانی آماده می کنن. دانه ها رو بعد از آخرین تاریخ سرما زدگی خاک بکارین. گل شاه اشرفی(Cosmos Bipinnatus)  شایع ترین گونه در دسترسه که روی ساقه های شاخه ای مانند گل مروارید رشد میکنه.

Ipheion uniflorum mix
  • انواع رنگ: زرد، سفید، صورتی، نارنجی، قرمز
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط ​، رطوبت متوسط ​، تخلیه خوب

۴- کتان  (Linum Usitatissimum)

علاوه بر صبر، کتان سالانه به تلاش کمی از طرف شما احتیاج داره. این گل زیبا حدود ۱۸ تا ۲۱ روز برای جوانه زدن و حدود ۵۰ تا ۶۰ روز برای گل دادن زمام می خواد. محل کاشت بذر رو علامت گذاری کنین، به طور تصادفی چیز دیگری نکارید. بذرها رو بعد از آخرین سرماخوردگی بکارید. گیاهان کتان می توانند سست و نرم باشند، بنابراین برای کمک و حمایت از اونا، بهتر است که گل های محکم تری رو به اونا پیوند دهین. 

  • انواع رنگ: آبی، بنفش، سفید.
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل.
  • نیازهای خاک: حاصلخیز، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب.

۵- گل جعفری  (Tagetes Sp)

گل جعفری ترو همه میکارن و این باید چیزی در مورد رشد آسان اونا به شما بگه. بذرهای درشت اونا به راحتی قابل کنترل هستن  و به راحتی رشد میکنن. بذرها رو پس از، از بین رفتن خطر یخ زدگی مستقیماً در باغ چهخود بکارین یا چهار تا شش هفته قبل از آخرین تاریخ سرمازدگی، کاشت اونا رو در داخل خانه شروع کنین. جوانه زدن اونا حدود چهار تا ۱۲ روز و شکوفه دادن اونا ۶۰ تا ۷۰ روز طول می کشه. از بین بردن شکوفه های گیاهان جوا تر باعث میشه اونا رو به بوته زدن و تنظیم جوانه های گل ترغیب کند.

  • انواع رنگ: زرد، نارنجی، قرمز
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط​​، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب

۶- نیلوفر پیچ (Ipomoea Purpurea)

اگر به دنبال یک گیاه با رشد سریع هستین، بهتر است به گل نیلوفر پیچ نگاهی بیندازین. نیلوفر پیچ که از انواع بذر گل برای باغچه هستش، باید مستقیماً بعد از آخرین روزهای سرما کاشته شون. این بذرها دارای پوشش بیرونی سختی هستن که در صورت زخم شدن (مالش با کاغذ سنباده) و سپس خیساندن در آب در طول شب، سریع تر جوانه می زنن. جوانه زنی ممکنه حدود ۱۰ روز طول بکشه. نیلوفر پیچ اغلب حدود ۱۰۰ روز پس از کاشت گل نمیده. بعضی از افراد از اونا به عنوان گل های برگردانده شده به مدرسه یاد می کنن زیرا در ماه آگوست شکوفا میشن.

  • انواع رنگ: بنفش و سفید
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط​​، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه نیلوفر پیچ
معرفی بذر گل نیلوفر پیچ در باغچه

۷-بذر گل باغچه لادن (Tropaeolum Majus)

بذرهای چاق و گرد گل لادن به راحتی کاشته میشن و در حدود هفت تا ۱۰ روز جوانه می زنن. اونا تمایل دارن ابتدا تَلی از برگ های گرد و سپس پس از حدود ۶۰ روز گل های شادی رو تولید کنن. کل این گیاه خوراکی هستش! بذرها رو بعد از اینکه زمین در فصل بهار گرم شد، در باغ خود بکارین. خیساندن دانه ها باعث بهبود جوانه زنی میشه.

  • انواع رنگ: قرمز، نارنجی، زرد، سفید
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط ​، کمی اسیدی، رطوبت متوسط ​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه لادن
معرفی بذر گل لادن

۸- سیاه دانه دمشقی  (Nigella Damascena)

کاشت مستقیم گیاهان سیاه دانه به عنوان یکی از انواع بذر گل برای باغچه بهترین کاره. اوایل بهار رو فقط به پاشیدن بذر اونا بر روی زمین اختصاص بدین. اونا برای جوانه زدن به نور نیاز دارن، بنابراین بذرها رو با خاک نپوشانین. جوانه زدن حدود ۱۰ تا ۱۵ روز و گل دادن اونا ۶۵ تا ۷۵ روز طول می کشه. گیاهان تمایل به خستگی دارن، بنابراین کاشت مجدد ماهانه باعث افزایش دوره گل دادنه اونا میشه. 

  • انواع رنگ: آبی، سفید، صورتی، بنفش
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط ​، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه سیاه دانه دمشقی
معرفی بذر گل سیاه دانه دمشقی

۹-بذر گل باغچه شقایق  (Papaver Sp.)

کاشت گل های شقایق برای دیدن باز شدن جوانه های آویزان و رشد اونا ارزشمنده. این گل پیوند سالانه رو دوست نداره، بنابراین کاشت مستقیم در باغ کاری مطلوب خواهد بود. می تونین اونا رو در اوایل بهار بکارین. بذرها برای جوانه زدن به مقداری نور نیاز دارن، بنابراین اونا رو نپوشونین. فقط دانه ها رو فشار بدین تا با خاک تماس خوبی داشته باشن. حدود دو هفته طول می کشه تا جوانه بزنن و گل دادن در حدود ۶۵ روز اتفاق می افته. بعد از خشک شدن پوسته خارجی بذر، می تونین سر دانه های روی سطح صاف رو در حیاط تکان دهین تا دوباره عمل کنن.

  • انواع رنگ: قرمز، بنفش، صورتی، سفید، زرد، نارنجی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک و کود: غنی، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه شقایق
معرفی بذر گل شقایق

۱۰- آفتابگردان  (Helianthus Annuus)

برخی از بلندترین گونه های آفتابگردان فقط یک گل تولید می کنن، اما معمولاً یک گل بزرگی رو تولی می کنن. اگر گل بیشتری می خواهین، به دنبال انواع شاخه ها آفتابگردان باشین. بذرهای خود رو بعد از گرم شدن خاک بکارین. جوانه زدن حدود دو هفته و شکوفه زدن اونا ۷۵ تا ۱۰۰ روز طول خواهد کشید. نهال های جوان اغلب نیاز به محافظت در برابر حیواناتی مانند پرندگان دارن. به علاوه، گونه های بلندتر می توانن بسیار سنگین شده و نیاز به هرس داشته باشن. 

  • انواع رنگ: زرد، قرمز، مِسی، نارنجی
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: متوسط​​، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه آفتابگرادن
معرفی بذر گل آفتاب گردان

۱۱- گل نخود  (Lathyrus Odoratus)

گل نخود یکی دیگر از انواع بذر گل برای باغچه هستش که دمای خنک رو دوست داره اما نه خیلی سرد رو! باغداران در مناطقی که بهار دقیقاً به یک موج گرمسیری استوایی تبدیل میشه، معمولاً سخت ترین زمان پرورش گل نخود رو دارن، بنابراین باید چند هفته قبل از آخرین سرمازدگی کاشت اونا رو در داخل باغچه شروع کنن. جوانه زدن بذرها حدود ۱۰ تا ۲۸ روز و گل دادنشون ۵۰ تا ۶۵ روز طول می کشه. خیساندن بذرها قبل از کاشت می تونن رشد رو تسریع ببخشن. همچنین، حذف گیاهان خرج شده در این گل می تونن به طولانی شدن دوره گل دادن اونا کمک کنن.

  • انواع رنگ: صورتی، آبی، قرمز، بنفش، هلویی، سفید
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: غنی، رطوبت متوسط​​، تخلیه خوب
بذر گل باغچه نخود
معرفی بذر گل نخود

۱۲-بذر گل باغچه آهار پیر و جوان  (Zinnia Sp) 

گل آهار یکی از گیاهان رنگارنگ با رشد سریع بذر هستش. اونا گل هایی یک ساله هستن، نه فقط گیاهان چند ساله ای که برای یک فصل رشد می کنن. به نظر می رسه زمان محدودی برای رشد دارن، بنابراین سریع گل میدن. جوانه زدن بذرها فقط حدود چهار تا هفت روز و گل دادن اونا ۵۰ تا ۵۵ روز طول می کشه. از آنجا که گل آهار پیوند رو دوست نداره، به محض اینکه خاک فرصت خشک شدن و گرم شدن رو داشت، مستقیماً اون رو در فضای باز بکاریدن

  • انواع رنگ: صورتی، قرمز، بنفش ، زرد، نارنجی، سفید، سبز
  • قرار گرفتن در معرض آفتاب: آفتاب کامل
  • نیازهای خاک: غنی، رطوبت متوسط، تخلیه خوب
بذر گل باغچه آهار
معرفی بذر گل آهار

خاک مناسب برای کاشت بذر گل باغچه

شما میتونین برای رشد عالی انواع بذر های گل از خاک های آماده کاشت مخصوص بذر ها استفاده کنین.این خاک ها بصورت تخصصی بچه گروت نام دارن.
بچه گروت ها نیروبرگ های مخصوص کاشت بذرها هستن که عاری از هرگونه مواد شیمیایی می باشن. این کود آماده کاشت کاملا ارگانیکه و عناصر مهم رشد ریشه مانند نیتروژن و فسفر را برای گیاه فراهم می کنه و آب رو مدت طولانی در خودش نگه میداره.

بذر گل باغچه نخود
معرفی بذر گل نخود

پرسش و پاسخ در مورد کاشت بذر های گل

بذرها چه اندازه ای هستن؟

اندازه بذر ممکنه یک نگرانی همیشگی باشه اما اگر می خواهید بذرهای گل خود رو مستقیماً در باغچه بکارین. همچنین، می تونین بذرهای جداگانه رو درون گلداونا بریزین، اونا باید به اندازه کافی بزرگ باشن تا به خوبی رشد کنن.

آیا شرایط خاصی برای جوانه زنی انواع بذر گل برای باغچه وجود داره؟

اگرچه بیشتر بذرها ترجیح میدن در تاریکی جوانه بزنن اما بعضی از اونا نیاز به روشن بودن چراغ ها دارن. بعضی اوقات بذرها (مانند گل نخود) لایه های بذر بسیار سختی دارن و باید قبل از کاشت خیسانده و یا خمیر بشن. بعضی از دانه ها نیز زمان خود رو به جوانه زدن میدن. در حالی که اکثر اونا ظرف چهار تا هفت روز بیدار می شون، اما برای برخی طبیعیه که سه تا چهار هفته طول بکشن.

چه مدت طول می کشه تا بذرها بعد از جوانه زدن شکوفا بشن؟

بذر باید به شما بگه که چند روز بعد از جوانه، شکوفه دادن رو از خود نشان میده، این بدان معنیه که از جوانه زدن تا گلدهی چه مدتی طول میکشه. اگر یک فصل رشد کوتاه دارین و دانه میگه که ۸۰ یا ۹۰ روز گل خواهد داد، اگر می خواهین دو هفته قبل از یخ زدگی گل اونا رو ببینین، باید نگهداری از بذرها رو در داخل خانه شروع کنین. ساده ترین گل ها معمولاً خیلی زود گل میدن و اغلب فقط ۵۰ تا ۷۰ روز پس از کاشت شکوفا میشن.

گیاهان چه میزان از سرما رو تحمل می کنن؟

هنگامی که بذرها جوانه زدن، گیاهان جوان معمولاً یخبندان خفیف رو تحمل می کنن و در مقابل دمایی تا حدود ۲۵ درجه فارنهایت مقاومت میکنن. می توان سالانه گیاهان نیمه سخت رو در داخل خانه شش تا هشت هفته قبل از گل دادن نگهداری کرد یا پس از شروع، اونا رو درست در باغچه برای گرم شدن کاشت.

One thought on “معرفی انواع بذر گل باغچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]