ساخت باغچه در تراس

ایجاد باغچه در تراس

مردم این روزها مکان کمتری رو در زمین برای ساخت باغچه پیدا میکنن، از این رو تراس به عنوان بهترین مکان برای طراحی و ساخت یه باغچه زیبا محسوب میشه. ایده های مختلف و نوآورانه بسیار زیبا و کاربردی هستن که میشه برای ساخت باغچه در تراس استفاده کرد.

اکثر این ایده ها ساده هستن و هر کسی میتونه اون ها رو به راحتی به کار ببره. پس تنها راه برای ایجاد احساس سرزندگی و دمیدن روح زندگی به فضای داخل، ساخت یه باغچه در تراس هستش. برای رسیدن به این مهم با مقاله های سبز آفرین همراه باشین.

نکات مهم برای طراحی و ساخت باغچه در تراس

مزیت عمده باغچه در بالکن اینه که هر وقت بخوایین میتونین تو دامان طبیعت قرار بگیرین. باغچه در تراس همچنین جذب گرما توسط ساختمان ها رو هم کاهش میده و به عنوان عایقی در برابر گرما و سرما عمل میکنه. شما همچنین میتونین هوای تمیزی رو در خانه داشته باشین و از سبزیجات سبز، تازه، سالم و ارگانیک لذت ببرین.

به هر روی، در طراحی و ساخت باغچه در تراس لازمه موارد زیر رو در خاطر داشته باشین:

  • مکان ساخت باغچه: باغچه تراس رو میتونین در هر نوع ساختمان مسکونی، تجاری و اداری ایجاد کنین. شما فقط باید یک تراس تو آپارتمانتون داشته باشین.
  • آماده سازی تراس: تراس رو باید در برابر آب و نشتی مقاوم کنین تا ساختمان آسیب نبینه. محصولات ضد آب مختلفی تو بازار موجود هستن که میتونین خریداری کنین.
  • ایجاد تنوع: کارهای کوچک اغلب منجر به تغییرات بزرگ میشن! گلدان ها برای باغچه در تراس بهترین هستن. بعضی از خلاقیت ها رو تو باغچه خودتون پیاده و اجرا کنین؛ با استفاده از ظروف بازیافتی محیط تراس رو به فضایی دوستدار محیط زیتست تبدیل کنین.
  • انتخاب گیاهان: با گیاهی که آشنا هستین شروع کنین. اگه میخوایین سبزیجات پرورش بدین، از اون هایی شروع کنین که سریع رشد میکنن و به تلاش زیادی احتیاج ندارن، مانند اسفناج، گشنیز، فلفل چیلی و سایر موارد. تقریباً همه سبزیجات رو میتونین تو تراس خود پرورش بدین. اگه فکر میکنین که تابش نور خورشید تو تراس شما خیلی زیاد هستش، تراس رو با گیاه بامبو بپوشونین.
  • توجه به شرایط آب و هوایی: هنگام کاشت برای اولین بار، لازمه که شرایط آب و هوایی منطقه و طراحی تراس رو در نظر بگیرین. تو بعضی از شهرها یا مناطق، دما تو تابستان به ۳۰ درجه سانتیگراد میرسه، در حالی که مناطق کوهستانی در طول سال سرد هستن. بنابراین، اگه تراس سایه بان داشته باشه، بسیاری از انواع دیگه ای از گیاهان و درختان رو میتونین تو اونجا بکارین.
  • نگهداری از باغچه: همه چیز بستگی به این داره که شما چه مدت از زمانتون رو به رسیدگی به باغچه اختصاص میدین. صرف زمان یک ساعت تو باغچه برای نگهداری از گیاهان و سبزیجات کافی هستش. کار در باغچه و مراقبت از گیاهان، امری کاملاً آرامش بخشه. فضای سبز باغچه تان را با انرژی خودتون زینت ببخشین.

مراحل ساخت باغچه در تراس

اولین کاری که تو باغبانی باید انجام بدین، این هستش که میتونین با یک گلدان کوچک و  کاشت گیاهان ساده شروع کنین. گیاهانی مانند گوجه فرنگی و فلفل راحت رشد میکنن و به مراقبت زیادی احتیاج ندارن، بنابراین میتونین برای شروع از این نوع گیاهان استفاده کنین. شما باید در طول باغبانی بسیار صبور باشین. دو ماه طول خواهد کشید تا این کار نتیجه بده، بنابراین نباید تسلیم بشین و به مراقبت از گیاهانتون ادامه بدین.

برای ایجاد یک باغچه خانگی در تراس لازمه که مراحل را زیر رو گام به گام انجام بدین:

مراحل ساخت باغچه در تراس
آموزش مراحل ساخت باغچه

۱- فضای مناسبی رو انتخاب کنین

اگه آپارتمان شما به روش درست و صحیحی ساخته شده باشه، میتونین هر چیزی رو در تراس پرورش بدین و از گیاهان سنگین تری هم استفاده کنین. همچنین میتونین تمام سطح تراس رو با خاک بپوشونین تا یک چمن طبیعی درست کنین. اگه سطح تراس رو با خاک میپوشونین، مطمئن بشین که سطح اون ضد آب باشه تا از نشتی تو خانه جلوگیری بشه. اگه میخوایین یک باغچه معمولی در تراس با گلدان داشته باشین، هیچ تلاش اضافی لازم نیست انجام بدین، فقط فضای مناسب رشد گیاهان رو فراهم کنین.

۲- خاک مناسب و غنی از مواد مغذی رو تهیه کنین

نوع مناسب خاک برای ساخت باغچه در تراس خیلی اهمیت داره، چون مواد مغذی برای رشد گیاه امری لازم و ضروریه. برای تهیه مخلوط مناسب خاک به مقداری خاک، ذغال سنگ نارس و ورمی کمپوست نیازه. بعد از باران شدید مطمئن بشین که مواد مغذی ضروری رو به خاک اضافه میکنین چون آب مواد مغذی موجود خاک رو میشوره. برای اطمینان از اینکه خاک از نظر تغذیه کافی هستش، میتونین هر هفته به اون مقداری کمپوست اضافه کنین.

۳- گیاهان مناسب رو انتخاب کنین

هر چیزی رو میتونین برای ساخت باغچه در تراس خود پرورش بدین. لوبیای فرانسوی، فلفل چیلی، گوجه فرنگی، برنج و سایر سبزیجات و گیاهان به راحتی قابل رشد هستن. همچنین میتونین کاشت خیار و کدو رو هم امتحان کنین. سبزیجات ریشه ای مانند سیب زمینی، پیاز، تربچه، هویج، بادام زمینی نیز قابل پرورش هستن اما به سطح وسیع تری نیاز دارن.شما میتونین گیاهان آپارتمانی مقاوم رو در مقاله دیگری از سبزآفرین بشناسید.

شما حتی میتونین درختانی میوه داری مانند موز و سایر موارد رو نیز پرورش بدین. اگه کسی بتونه یک درخت نارگیل رو در تراس خود پرورش بده، پس میتونه هر چیزی رو رشد بده. توصیه میشه که درخت انبه در تراس خود نکارین، چون این کار به تلاش زیادی نیاز داره. اگرچه انبه قابل پرورش هستش، اما به مراقبت و تلاش بی زیادی نیاز داره كه برای باغبانان شهری كمی دشوار هستش.

۴- نیازهای حیاتی باغچه رو برآورده کنین

آبیاری منظم یه امر ضروریه. تو تابستان ها، باغچه شما دو بار در روز به آبیاری نیاز داره. تو زمستان ها میتونین خاک رو با پشت دست فشار بدین تا رطوبت و آب رو به ترتیب بررسی کنین. توصیه میشه که تو روزهای بارونی حتی یک روز پس از بارون باغچه آبیاری نشه، چون آب اضافی تمام مواد مغذی رو از خاک تخلیه میکنه. نکته مهم دیگه این هستش که نور خورشید برای رشد گیاهان باید به اندازه کافی وجود داشته باشه. باغچه در تراس باید حداقل چهار تا شش ساعت از تابش مستقیم آفتاب برخوردار باشه و تو مناطقی که آفتاب خیلی شدید هستش، مردم میتونن از سایه بان برای جلوگیری از سوختن گیاهان استفاده کنن.

ایده های ناب برای ساخت باغچه در تراس

برخی تصور میکنن که باغبانی در تراس کاری پیچیده و زمان بَری هستش، در حالی که برای بسیاری از افراد یه سرگرمی لذت بخش به حساب میاد. شما هم میتونین برای توسعه و ایجاد باغچه در بالکن خود هر کاری رو انجام بدین. این سرگرمی افراد رو شاداب و پر انرژی نگه میداره.

در تمام جهان، ایده ساخت باغچه در بالکن آپارتمان به سرعت در حال گسترش هستش، مردم اغلب میخوان بدونن که چگونه یک باغچه در تراس خود بسازن؟ برای پاسخ به این پرسش ما در اینجا مهمترین ایده های باغبانی در تراس رو آورده ایم:

ایده ناب برای ساخت باغچه
ایده ناب برای ساخت باغچه در تراس

گیاهان بلند و مفهوم باغچه کامل

اگه تراس به اندازه کافی بزرگ باشه و از لحاظ دید در وضعیت حوبی قرار داشته باشه، پرورش درختان بلند یا توسعه یک باغچه کامل میتونه ایده خوبی باشه. در این مفهوم، پوشش گیاهی زیاد در اطراف دیوارها میتونه از لحاظ بصری زیبا باشه. این امر همچنین مانع دید بَد دنیای بیرون از آپارتمان خواهد شد. اگه زمان پرورش بامبو محدود باشه، میتونین در اطراف دیوارها علف بکارین و فضای داخلی رو برای رشد درختان، گل ها، بوته ها و گیاهان حفظ کنین. تو یک فضای بزرگ، ایده ها نامحدود هستن و میشه کارهای زیادی انجام داد.

گلدان های رنگی و ظروف یبار مصرف

استفاده از گلدان های سفالی همیشه اجباری نیست. در حقیقت، بسیاری از ظروف بی استفاده دیگه که در نهایت به سطل آشغال میرن میتونن برای ساخت باغچه در تراس استفاده بشن. جعبه های شیر یا سبزیجات استفاده نشده، جعبه های چوبی، پارچ، سطل، کیسه های برنج  و بسیاری از محصولات دیگه میتونن برای کاشت گیاهان و درختان در تراس استفاده بشن. ترکیبی از ظروف قابل بازیافت که مردم پول زیادی رو صرفه خرید اون ها میکنن، این ایده رو واقعا پُر بار میکنه.

باغبانی در بستر مرتفع

ایجاد بستر مرتفع درست در مرکز تراس میتونه ایده خوبی باشه. بسترهای مرتفع ایده آل به طور معمول ۶۰ سانتی متر ارتفاع و حداقل ۳۰ سانتی متر عرض دارن. اون ها رو میتونین با چوب با بلوک سفالی ایجاد کنین. اما بسترها به سیستم زهکشی مناسب نیاز دارن. داشتن بسترهای مرتفع میتونه ایده های جدید برای باغچه در تراس رو به حد اعلا برسونه، زیرا صاحبان املاک میتونن انواع مختلف گیاهان رو در تراس تولید کنن. همچنین، خاک تو این محیط نیاز به نگهداری منظم با کود و آب داره.

 ساخت باغچه در تراس و بالکن
چگونه در تراس باغچه بسازیم

کاشت بوته های زیبا

هنگام انتخاب بوته ها برای ساخت باغچه در تراس، در نظر گرفتن اندازه گیاه و سرعت رشد اون بسیار حیاتی هستش. بعضی از درختچه ها سریع رشد میکنن و میتونن در عرض یک ماه حجیم بشن. حفظ چنین بوته هایی، به ویژه برای کسانی که تازه باغبانی رو شروع کردن ممکنه کمی مشکل باشه. بنابراین، کاشت بوته های کوچک، کم رشد و به شکل فشرده در ابتدای کار امکان پذیره. درختچه آندرومدا، آستر، شمشاد ژاپنی ، آزالیا، گل کاغذی و سایر گیاهان بوته های برای کاشت در تراس ایده آل هستن. بوته ها بیشتر عاشق مناطق نیمه سایه هستن، اما بدون داشتن بوته ها هم زیبایی تراس شما به پایان نمیرسه!

ساخت باغچه در تراس با استفاده از عناصر عمودی

از عناصر عمودی موجود مانند بخشی از ، دیوارهای تراس، نرده ها و سایر مکان های بلا استفاده، میتونین برای کاشت گیاهان بالارونده استفاده کنین. بهترین راه برای استفاده از این فضاها ایجاد قاب های آهنی، قفسه های محافظت شده و آویزها هستن. گیاهان بالارونده ظاهر تراس رو به کلی تغیی میدن و حس و هوای تازه ای به اون میبخشن. همچنین مهمه شرایط حیاتی گیاهان اعم از نور، آب و خاک رو هم لحاظ کنین.

توجه به نورپردازی در شب

نورپردازی در تراس عامل مهم دیگه ای تو ساخت باغچه در تراس هستش. تو آپارتمان ها، نور مناسب و کافی برای افزودن نشاط و آرامش در شب لازم و ضروریه. اگه فضای تراس سر پوشیده باشه، میتونین انواع مختلفی از نورپردازی رو برای ایجاد محیطی کاربردی که ممکنه اعضای خانواده بخوان اوقات لذت بخشب رو در تراس سپری کنن، اضافه کنین. نورپردازی در شب میتونه جلوه ظاهری باغچه شما رو به کلی تغییر بده.

چیدمان مبلمان برای دورهمی ها

تمرکز روی مبلمان تراس مهمه، زیرا جلوه ای کامل از باغچه رو به این فضای تراس میبخشه. استفاده از صندلی های قابل جابجایی یا دائمی در بعضی از قسمت، تراس رو به محلی تبدیل میکنه که اعضای خانواده میتونن در اون حضور به هم برسونن. در صورت داشتن فضا، میتونین از میزی برای پذیرایی و صندلی در اطراف او استفاده کنین.

ساخت باغچه در تراساستفاده از گیاهان خاص زمستان

باغچه در بالکن رو میتونین به معنای واقعی کلمه تو زمستان به بهشت ​​تبدیل کنین. میتونین مناطق خاصی رو به کاشت گیاهان، میوه ها و سبزیجات گلدار مخصوص زمستان اختصاص بدین. کلم، تربچه، گل کلم، گوجه فرنگی، جعفری، برنج و سایر سبزیجات رو میتونین به مقدار کم در بسترهای پرورش یافته پرورش بدین. علاوه بر این، نیلوفرها، اقاقیا، کوکب، میخک بعضی از گل های رنگارنگ زمستانی هستن که میشه تو این فصل پرورش داد.

پرورش انواع و اقسام کاکتوس ها

ساخت باغچه در تراس بدون کاکتوس کامل نیست! افراد باید تو طراحی گلدان های کاکتوس توجه ویژه ای داشته باشن. به طور معمول، این گیاهان نیاز به نگهداری بسیار کمی دارن، با این حال اون ها نقشی اساسی در افزودن زیبایی ظاهری به باغچه دارن. چیدمان کاکتوس ها به روش های مختلفی انجام میشه. یک منطقه رو میتونین به طور خاص به کاشت کاکتوس ها اختصاص بدین، اون ها رو میشه تو فضاهای عمودی قرار داد همونطور که قبلاً بحث شد، یا میتونین اون ها رو در سراسر تراس با گیاهان دیگه ای ترکیب کنین.

پرورش انواع کاکتوس
پرورش انواع کاکتوس در خانه

کلام آخر

خیلی از ایده های دیگه مربوط به ساخت باغچه در تراس رو میتونین برای استفاده بهتر از این فضا ایجاد کنین. باغچه در بالکن مزایای زیادی برای صاحب خانه ها داره. افراد از نظر روحی و جسمی تقویت میشن، این فضای سبز و زیبا به اون ها انگیزه میده، کل آپارتمان رو را زیبا میکنه و محیط داخلی رو خوش آب و هوا نگه میداره.

باغبانی تراس ایده گران قیمتی نیست. هر کسی میتونه یک باغ زیبا تو تراس خود با گیاهان و سبزیجات محلی ایجاد کنه. مشاهده گیاهان، میوه ها و گل های در حال رشد، رضایت بی نظیری به یک باغبان میبخشه. در واقع این یک عادت مثبتی که هر فردی میتونه اون رو برای خودش اتخاذ کنه، باغبانی تو تراسه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]