ساخت باغچه آپارتمانی

باغچه آپارتمانی و تاثیرات آن

فروش بذر گیاهان و لوازم باغبانی به ویژه برای ساخت باغچه آپارتمانی تو چند سال اخیر بسیار محبوب شده. تولید کنندگان گزارش میدن که بیشتر این فروش ها متعلق به مشتریان جدید تو مناطق شهری هستش. همونطور که تعداد بیشتری از مردم تو مناطق پرجمعیت به سمت پرورش مواد غذایی روی میارن، در نهایت با موانع متعددی هم روبرو میشن.

ساکنین آپارتمان ها حداقل ۸۰ درصد از ساکنان شهر رو تشکیل میدن، به این معنا که تعداد کمی افراد دارای فضای بیرونی وسیعی هستن و اغلب فضای کمی توی آپارتمانشون دارن. علاوه بر چالش یافتن مکان مناسب برای ساخت باغچه آپارتمانی، افراد باید در فضاهای کوچک با نور محدود، گردش هوای کم، آفات، زهکشی خاک، آبیاری و موارد دیگه دست و پنجه نرم کنن. از این رو، ما در مقاله دیگری از مقالات سبز آفرین در مورد چالش ها و موارد مهم در ساخت باغچه آپارتمانی صحبت میکنیم.

آموزش ساخت باغچه آپارتمانی

باغچه آپارتمانی چیست؟

همانطور که از نامش پیداست، باغچه آپارتمانی یه فضای سرسبز و پُر گل و گیاهی گفته میشه که تو آپارتمان پرورش و نمو پیدا میکنه. اگه یه بالکن کوچک داشته باشین، پرورش چندین گیاه زیبا تو گلدان یا سبد های آویزی در باغچه آپارتمانی در بالکن کار آسونیه. با این حال، اگه بالکن یا فضای بازی برای کاشت این گیاهان و سبزیجات تازه خود ندارین، پرورش اون ها بسیار دشوارتر خواهد بود. در صورت داشتن تجهیزات مناسب، میتونین مقدار قابل توجهی گیاهان رو تو یک آپارتمان بدون بالکن هم پرورش بدین.

نکته کلیدی اینجاس که باید مشخص کنین که کاشت چه چیزی بیشترین ارزش رو برای فضای کوچکتون داره و چقدر براتون خرج بر میداره. ابتدا تصمیم بگیرین که چه فضایی میتونین برای یک باغچه داخلی اختصاص بدین. هر چه این فضا به پنجره نزدیک تر باشه، وضعیت نور بهتر خواهد بود، اما میتونین اون ها رو تو زیرزمین یا گاراژهایی با نور اضافی هم با موفقیت پرورش بدین. تو مرحله بعدی، لیستی از آنچه میخوایین رشد بدین رو تهیه کنین و برنامه ریزی سیستم خود را شروع کنین.

نحوه ساخت باغچه آپارتمانی چجوریه؟

بسته به اینکه چه نوع گیاهی رو میخوایین پرورش بدین و در چه مکانی در آپارتمان میخوایین این کار رو انجام بدین، باید نیازهای حیاتی گیاهان رو در نظر بگیرین. هر گیاهی که در داخل منزل کاشته میشه، برای تولید یک محصول سالم و قابل توجه به چهار عنصر اساسی نیاز داره که به شرح زیر هستن:

باغچه آپارتمانی به چه دردی می‌خورد
چگونه باغچه آپارتمانی درست کنیم

نور و روشنایی در ساخت باغچه آپارتمانی

تو آپارتمان ها معمولا نور طبیعی و کافی برای پرورش گیاهان وجود نداره. مهم نیس که چه نوع گیاهی رو میخوایین پرورش بدین، حتی یک لبه پنجره نورگیر هم برای پرورش اونا کافی نیست. ممکنه بتونیم برای رشد یک گلدان کوچک از گیاه یا یک بذر نخود فرنگی بر روی لبه پنجره استثنا قائل شیم. حتی تو اون زمان، این گیاهان با نور مکمل بسیار سالم رشد خواهن کرد. در ساهت باغچه آپارتمانی به نور اضافی نیاز هستش. چراغ‌های  LEDبرای این کار ایده آل هستن، زیرا میتونن تمام نور خروجی خودش رو در یه جهت متمرکز هدایت کنن. اون ها همچنین بسیار کارآمد هستن و هیچ حرارتی تولید نمیکنن. لامپ های فلورسنت جزو گزینه دوم هستن. اگرچه برای هدایت نور داشتن بالکن یا تراس بهترین حالت ممکنه.

خاک و کود مناسب

در ساخت باغچه آپارتمانی از خاک بیرون نمیشه استفاده کرد. این خاک سنگین بوده و به راحتی میتونه تو محیط داخلی آفات تولید کنه. در عوض، موادی مانند پشم سنگ، هسته نارگیل، سنگریزه های سفالی یا مخلوط بدون خاک با استفاده از پرلیت یا ورمیکولیت انتخاب های بهتری هستن. اما بهتر از خاک های مخصوص گیاهان خانگی استفاده بشه در فروشگاه های گل و گیاه فروخته میشن. در این میان، میتونین به سراغ انواع کودها و مواد تقویتی نیز برین. کودها طبیعی، کمپوست و ورمی کپوست برای گیاهان آپارتمانی عالی هستن.

آبیاری منظم در ساخت باغچه آپارتمانی

آب برای رشد گیاه بسیار مهمه. در حالی که باغچه های بیرونی تو فضای باز، به کاشت تو خاک و افزودن آب تمرکز دارن، بسیاری از باغچه های داخلی به کاشت تو آب با حداقل مقدار محیط رشد تمرکز میکنن. با این وجود اگه تصمیم میگیرین که سیستم رشد گیاه خود را طراحی کنین، باید برنامه ای برای آبیاری گیاهان و خاک حاوی زهکشی داشته باشین. تو فضای باز، آب میتونه به داخل خاک شسته یا از سطح اون تبخیر بشه. اما در داخل خانه، آب به راحتی تبخیر نمیشه. محیط تخلیه آزاد خاک برای سلامت ریشه گیاهان داخلی بسیار مهم و ضروریه.

کانتینرهای گیاهان (ظروف، گلدان و سایر موارد)

در ساخت باغچه آپارتمانی باید بتونین محیط رشد مناسب برای گیاه رو ایجاد کنین. همچنین به ریشه ها امکان رشد، تخلیه و جمع آوری رطوبت اضافی رو بدین تا باعث ایجاد کپک یا پوسیدگی گیاه نشن. بهترین وسیله برای این مورد، نوعی سطل های پلاستیکی هستش. سطل های پلاستیک رو میتونین با یک قاب چوبی پشتیبانی کنین. برای باغچه های بزرگ تر، ظروف فلزی ممکنه راحت تر باشن. اون ها میتونن وزن بیشتری رو نسبت به پلاستیک تحمل کنن و همچنین اندازه بزرگتری هم دارن. با این حال، اون ها میتونن زنگ بزنن و ممکنه لبه های تیزی داشته باشن. برخی از ظروف به خودی خود پلاستیکی هستن و این باعث سبک شدن و شکل دهی آسون اون ها میشه. به گلدان های سفالی هم میتونین فکر کنین، به ویژه اگر بالکن یا تراس دارین.

گیاهان مناسب برای ساخت باغچه آپارتمانی

با داشتن فضای کافی، نور، آب و گرما میتونین هر نوع گیاهی رو تو محیط آپارتمان پرورش بدین. با این حال، بسیاری از گیاهان بزرگ ارزش زمان گذاشتن و فضای مورد نیاز برای برداشت مناسب رو ندارن. توجه اصلی برای رشد تو فضای بسته این هستش که آیا شما برای گلدهی به گیاه احتیاج دارین یا نه؟

گوجه فرنگی، فلفل، خیار، لوبیا، نخود فرنگی و سایر گیاهان گلدار به زمان، فضا، گرما و شرایط خاص روشنایی نیاز دارن تا برداشت مناسبی داشته باشن. کاهو، هویج، پیاز، تربچه، گیاهان و سایر سبزیجات غیر گلدار نسبت به شرایط رشد خود کمتر مورد توجه قرار میگیرن و فضای بسیار کمتری رو اشغال میکنن. اما به طور کلی میتونین گیاهان یا سبزیجات خوردنی زیر رو تو باغچه آپارتمانی خود بکارین:

گیاه مناسب باغچه آپارتمانی
چه گیاهانی مناسب باغچه آپارتمانی هستند

گیاهان زینتی مناسب در ساخت باغچه آپارتمانی

گیاهان زیتی آسان ترین بوته برای رشد تو ساخت باغچه آپارتمانی رو دارن. اون ها همچنین یک محصول با ارزشی به حساب میان که باعث میشن ارزش تلاش زیاد برای ایجاد یک فضای رشد مناسب و زیبا رو داشته باشن. عیب گیاهان زینتی اینه که اون ها غذایی محسوب نمیشن. اون ها در واقع جنبه زیبایی دارن. با این حال، با کمی سرمایه گذاری، میتونین فضای در حال رشد خوبی رو تنظیم کنین که به شما این امکان رو میده تا گیاهان متنوعی رو پرورش بدین. گیاهان زینتی میتونن شامل سانسوریا، پتوس، گندمی، کاکتوس، پرومیا، زاموفیلیا، فیکوس و بسیاری موارد دیگه هستن.

سبزیجات برگ سبز

سبزیجات برگ سبز در داخل خانه به آسونی رشد میکنن، چون نگهداری از اون ها برای گلدهی راحته. این گیاهان برای ترویج گلدهی نیاز به سنبله در هوای گرم و نور مستقیم خورشید دارن و این یک محیط بسیار دشواری رو برای تولید مثل در داخل خانه ایجاد میکنه. بنابراین، میتونین سبزیجات برگ دار رو پرورش بدین و اون ها رو بدون گلدهی برای مدت طولانی حفظ کنین.

خانواده کلم

این سبزیجات برگ دار همه از خانواده کلم ها هستن شامل کلم بروکلی، کلم و گل کلم هستش. این سبزیجات برگ دار بسیار مغذی تر از کاهو هستن، به این معنی که اون ها به محیط رشد بهتری نیاز دارن. این سبزیجات تو دمای سردتر بهترین میزان رشد رو دارن، بنابراین تا زمانی که نور کافی باشه، رشد گیاه هم به خوبی کنترل میشه. با این حال، اون ها مستعد زدن آفت هستن، بنابراین جریان هوا باید به اندازه کافی وجود داشته باشه.

اسفناج

اسفناج یکی دیگه از سبزی های برگ داره، اما جزو خانواده آمارانت محسوب میشه. در ساخت باغچه آپارتمانی مهمه که از اسفناج در مقابل گلدهی حفاظت بشه تا بشه برگ ها رو برداشت کرد. انواع مختلفی از اسفناج وجود دارن، بنابراین یافتن نوع مناسبی از اونا برای استفاده تو محیط های داخلی امری مهم هستش.

تربچه، شلغم

این ها شبیه به کلم پیچ و کلم بروکلی هستن. تربچه درجه حرارت خنک، آفتاب کامل و محیط مناسب برای رشد رو دوست داره. فایده رشد این گیاهان ریشه دار این هستش که به سرعت بالغ میشن و ماندگاری بالایی دارن. انواع مختلفی از تربچه و شلغم وجود دارن و اگرچه یافتن بعضی از اون ها تو فروشگاه های مواد غذایی آسون هستش، اما انواع بسیار نادر آنها هم وجود دارن که یافتنشون دشوارتره ولی پرورش اون ها در داخل خانه آسان تر هستش.

هویج

هویج مربوط به خانواده جعفری هستش و رشد و نگهداری هر دو اون ها آسونه. هویج به یک محیط در حال رشد و تخلیه خوب نیاز داره که عمق آن حداقل ۱۵ سانتی متر باشه. تا زمانی که هویج تو شرایط نور و جریان هوا مناسبی قرار داشته باشه، میتونه تو محیط داخلی به خوبی رشد کنه. اگه بستر رویش خاک مهیا باشه، میتونین اون ها رو با سبزیجات دیگه ای ترکیب کنین.

پیاز و سیر

این گیاهان به طور کلی عاری از آفات هستن، به شرطی که در ساخت باغچه آپارتمانی محیط رشد خوبی برای تخلیه و جریان هوا داشته باشن. اگرچه پیاز و سیر به راحتی تو فروشگاه های مواد غذایی یافت میشن، اما این گیاهان با بوی قوی که دارن به از بین بردن آفات از سایر سبزیجات کمک میکنن که باعث عملکرد چند منظوره اون ها میشه. برای کمک به دفع آفات، اون ها رو با سایر سبزیجات در بستر رویش خاک بکارین.

میوه ها

پرورش میوه ها در داخل خانه کار دشواری هستش. اون ها به فضای سبز، نور و گرمای بیشتری نسبت به سبزیجات برگ دار یا گیاهان ریشه ای نیاز دارن. اون ها همچنین زمان محدودی برای برداشت دارن. بزرگ ترین چالش میوه ها، گرده افشانی هستش. میتونین گرده افشانی رو به صورت دستی انجام بدین یا با تکان دادن گیاهان، گرده رو آزاد کنین. گیاهان دیگه ای مانند خیار و هندوانه هم به گرده افشانی دستی احتیاج دارن و میتونین این کار رو با دست انجام بدین. با این حال، انواع مختلفی از محصولات میوه دار وجود دارن که نمیتونین به هیچ عنوان در باغچه آپارتمانی خودتون پرورش بدین.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی ها تو شرایط مناسب میتونن به درختان مینیاتوری عظیمی تبدیل بشن، بنابراین رشد اون ها در داخل خانه دشوار هستش. با این حال، بیش از ۱۰ هزار نوع گوجه فرنگی وجود داره که اگه بتونین فضای مناسبی رو برای اون ها ایجاد کنین. گوجه فرنگی برای تولید مقدار زیادی محصول به گرما، نور، آب و پشتیبانی نیاز داره.

فلفل

فلفل به فضای رشد مشابه گوجه فرنگی نیاز داره، اما از لحاظ قدی رشد نمیکنه. بیش از ۵۰۰۰۰ نوع فلفل وجود داره، به این معنی که شما میتونین با تجهیزات مناسب، یک مجموعه کامل از اون ها رو در ساخت باغچه آپارتمانی خود پرورش بدین. فلفل های تند نسبت به فلفل دلمه ای به گرما و نور بیشتری احتیاج دارن (گرچه هیچ یک از اون ها سایه یا دمای سرد رو نمیتونن تحمل کنن). بسیاری از فلفل ها رو میتونین برای استفاده های بعدی خشک کنین.

خیار

رشد خیار در داخل خانه کار دشواریه، چون دارای گل های نر و ماده ای هستش. این بدان معناس که برای تولید میوه، گرده باید از یک گل نر به یک گل ماده منتقل بشه. تو فضای باز، این کار با حشرات انجام میشه. در داخل خانه، ممکنه کمی دشوار باشه. هنگامی که یک تاک خیار شروع به گلدهی میکنه، میتونین از یک قلم مو برای انتقال گرده گل در بین گل ها و تشویق مجموعه میوه استفاده کنین. با این حال، این کار کمی زمانبر هستش و ممکنه ارزش این همه تلاش رو نداشته باشه، مگه اینکه یک نوع محصول منحصر به فرد پرورش بدین. یکی از فواید خیار، سبک بودن میوه اون هستش.

فایده وجود باغچه آپارتمانی
تاثیر و فایده باغچه آپارتمانی

کلام آخر

شما میتونین انواع گیاهان رو تو تمام طول سال در باغچه آپارتمانی خود پرورش بدین و حصور اونا کلی لذت ببرین. همچنین میتونین گیاهانی رو با نیاز به آب و هوای گرم تری تو زمان زمستان، زمانی که رشد اون ها تو خارج از خانه دشوارتر هستش یا یافتن اون ها تو فروشگاه سخت تره، پرورش بدین. فقط مطمئن بشین که برنامه ای برای نحوه استفاده از باغچه خود تو طول سال دارین و مدت زمان نیاز هر گیاه از جوانه زنی تا زمان رشد کامل رو در نظر میگیرین. در کل، برای رسیدن به یه نتیجه مطلوب باید در ساخت باغچه آپارتمانی به یه حرفه ای تمام عیار تبدیل شین. این مهم تنها به تلاش و زمان نیاز داره، اما نتیجش بسیار لذت بخشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]