باغچه آپارتمانی ژاپنی

باغچه آپارتمانی ژاپنی چیست

یک باغچه آپارتمانی ژاپنی نمادی از یه دنیای کوچیک هستش که در اون اشکال انتزاعی مانند سنگ ها، گیاهان و آب، یه فضای آرامش بخش و زیبا رو تشکیل میدن. این نوع باغچه که در داخل آپارتمان یا بالکن و تراس قرار داره، برای نشان دادن چشم اندازی طبیعی از فرهنگ اصیل ژاپنی طراحی میشه. قرن ها راهبان بودایی و دیگر طراحان محوطه سازی ژاپنی تلاش کردن تا با استفاده از عناصر طراحی مانند مسیرهای ماسه ای و تخته های خزه و درختان کوچک بونسای، به احساس سرزندگی و آرامش عمیق افراد کمک کنن؛ با سبز آفرین همراه باشید.

عناصر باغچه آپارتمانی ژاپنی

عناصر اصلی یک باغچه ژاپنی به شرح زیر هستند:

 باغچه ژاپنی چه عناصری دارد
عناصر باغچه ژاپنی چیست

آب؛ نماد آرامش

آب به طبیعت کمک میکنه و نمادی از آرامش، شگفتی و استمرار در آخرت هستش. تو یک باغچه آپارتمانی ژاپنی، شرایط مختلفی برای گردش آب وجود داره. آب به اشکال مختلف یافت میشه، تو دریاچه ها و تالاب ها جمع میشه، تو رودها جاری میشه یا از آبشارها سرریز میشه. آب شفاف و در گردش به حفظ هوای تازه تو تمام طول تابستان کمک میکنه. بعضی از افسانه های قدیمی ژاپنی، تپه رو به یک امپراطور، آب رو به درباریان و سنگ رو به افسران شجاع نسبت دادن.

سنگ؛ نماد زمان

در فلسفه شرق به سنگ ها توجه ویژه ای میشه. سنگ ها نمادی از زمان و حضور همه جانبه نیروهای طبیعت هستن و به باغچه شخصیت خاصی میبخشن. سنگ ها مطابق با قوانین دقیق بسته به شکل و اندازه اون ها چیده میشن. اون ها اغلب با هم جفت میشدن (سنگ نر در برابر سنگ ماده). سنگ ها باعث ایجاد برجستگی، تولید تپه ها و دره هایی میشدن که آبشارها، نهرها و برکه ها رو ایجاد میکردن.

نوع سنگ مورد استفاده یکی از مهمترین عناصر در طراحی یک باغچه آپارتمانی ژاپنی هستش. کن ناکاجیما (طراح و معمار ژاپنی) پس از مدت ها جستجو در معادن آزبست تتفورد، سنگی رو پیدا کرد که دنبالش گشته بود. یک سنگ بسیار نادری به اسم پریدوتیت که با نام سنگ لعاب دار مارپیچ سبز زمردی نیز شناخته میشه، یه سنگ محبوب برای باغچه ژاپنی است.

فانوس؛ نماد دانش

با ظهور مراسم چای، فانوس به عنصری اصلی در طرح یک باغچه آپارتماین ژاپنی تبدیل شد. در ابتدا برای راهنمایی بازدید کنندگان در جشن های شبانه، فانوس به عنوان نور دانش و پاک کننده ابرهای جهل در نظر گرفته میشد. فانوس یوكیمی گاتا یا فانوس برفی كه قابل تحسین هستش، امروزه به وفور مورد استفاده قرار میگیره. این فانوس در نزدیکی آب قرار گرفته و عنصر معماری رو فراهم میکنه که با اجزای طبیعی باغچه ژاپنی در تضاد هستش.

گیاهان؛ نماد زندگی

ژاپنی ها توانایی ذاتی رو در تفسیر جذابیت گیاهان و گل ها برای بیان شادی و درد خود دارن. ارتباط اون ها با طبیعت از طریق نماد ای دقیقی نشون داده شدن و به همین دلیل علاقه اون ها به قلمرو گیاه به یه عشق واقعی تبدیل شده. گیاهان نماد افکار متحرک و اشکال زندگی همراه هستن. مراقبت از گیاهان تو یک باغچه ژاپنی مثل مراقبت هایی هستش که برای درختان بونسای انجام میشه.

گیاهان مشهور در ساخت Japanese apartment garden

گیاهان مشهور باغچه ژاپنی
گیاهان مشهور باغچه ژاپنی چیست

در زیر به بعضی ازین گیاهان مخصوص باغچه ژاپنی اشاره میکنیم:

زالزالک وحشی

در بهار زالزالک وحشی با انبوهی از گل های سفید، منظره ای جذاب ایجاد میکنن. این گل ها نماد جوانی تو ژاپن محسوب میشن. تو فصل پاییز به دلیل شاخ و برگ طلایی و قرمز مایل به زرد و توت های ریز آبی، ظاهر بسیار چشمگیری پیدا میکنن. زمستان پس زمینه کاملاً مناسبی برای پوست نقره ای گیاه زالزالک وحشی هستش که جاذبه هاش تو تمام طول سال اون رو به یکی از ستاره های این باغچه تبدیل کرده.

درخت کاج

درختان کاج به طور منظم هرس میشن تا شکل اون ها با محیط هماهنگ بشن. بعضی از اون ها دارای شاخه هایی گسترده، بعضی متراکم و جمع و جور و بعضی دیگه خم شده هستن. نخلستان کاج به صمیمیت باغ اضافه میکنه. این میتونه یه ظاهر آرام و دنج ایجاد میکنه و بازدید کنندگان را از حواس پرتی های بیرون دور نگه میداره.

افرا ژاپنی

افرا ژاپنی به دلیل برگ های توری مانند و رنگ های باشکوه پاییزی خیلی محبوبه و در طراحی باغچه آپارتمانی ژاپنی به وفور مورد استفاده قرار میگیره. وقتی زمستان فرا میرسه افرا ژاپنی به داخل خانه برده میشه و در بهار به بیرون بازگردونده میشه تا از سختی زمستان در امان باشه. اون ها به تدریج با «افرا آمور» جایگزین میشن، گونه ای سخت تر از افرا! افرا آمور مجاز به رشد طبیعی بوده و نیاز به هرس نداره.

لوتوس

لوتوس یا گل بودا یه گیاه مقدس و محبوب محسوب میشه. این گل با تاج گل دوست داشتنی و عظیم خود، تو تابستان شکوفا میشه تا منظره ای سایه های ظریف صورتی و سفید رو از خود نشون بده. برخلاف نیلوفر آبی که روی سطح شناور هستش، لوتوس توسط یک ساقه قوی که در ته حوض لنگر انداخته، پشتیبانی میشه.

زنبق

زنبق از اعضای مهم این باغ ژاپنی محسوب میشه. اون ها در رنگ های ملایم صورتی، آبی و سفید گل میدن. بسیاری از گونه های زنبق از جمله زنبق آبی ژاپنی یا زنبق هانا که به دلیل گل های عظیم، خیلی محبوب هستن. ظرافت و زیبایی این گیاه نمونه های کاملی از تلاش برای زیبایی ساده در هنر ژاپنی هستش.

گل صد تومانی

گل صد تومانی از چین منشأ گرفته و در قرن هشتم به ژاپن معرفی شد. این گل در اواخر بهار گل میده. انواع زیادی از این گل ها به صورت ترکیبی موجود هستن. گل های اون ها با رنگ های صورتی، بنفش و زرد ظاهر میشن. این گیاهان به مراقب زیاد و محافظت در برابر زمستان نیاز دارن. گل صد تومانی نمادی از شکوفایی هستش، چون تو یه زمان فقط ثروتمندان ژاپنی از پس تهیه اون ها و کاشتشون در باغ هاشون برمیومدن.

دم اسبی

این گیاه بومی و تو محیط های باتلاقی زندگی میکنه و به عنوان جایگزین بامبو که اغلب تو باغچه های ژاپن وجود دارن، رشد میکنه. اما اونقدر مقاوم نیستش که بتونه زمستان های سخت رو تحمل کنه. خطوط ساده و خالص گیاه دم اسبی، اون رو به ایستادگی هوشمندانه توده های بامبو تبدیل کرده و به باغچه آپارتمانی ژاپنی این اجازه رو میده تا احساس شرقی خودش رو حفظ کنه. دم اسبی همچنین تو هنرهای گل آرایی ژاپنی اغلب استفاده میشه.

سیب صحرایی

گل های سفید و صورتی فراوان گیاه سیب صحرایی تو بهار، نماد جوانی و تجدید حیات هستش. تو ایران از اون به جای گل گیلاس ژاپنی استفاده میشه که مقاومت کافی رو در برابر دمای شدید آب و هوایی نداره. تو ژاپن، مردم ورود بهار رو با پیک نیک های سالانه، زیر درختان گل گیلاس جشن میگیرن.

خرزه هندی

تو بهار باغچه آپارتمانی ژاپنی خرزه هندی با رنگ های صورتی روشن، قرمز، بنفش و سفید شکوفه میده. این گل جذاب، با گلبرگ های ظریف خودش، نمادی از زیبایی شکننده و زودگذره. تو تابستان گل ها جای خودشون رو به شاخ و برگ های مومی و براق میدن. استفاده از نمونه های جمع و جور، ایجاد ارتفاعات و عمق های مختلف، توهم یک منظره کوهستانی و جنگلی کوچکی رو تو خانه امکان پذیر میکنه. تو ژاپن، آزالیا و شاخ و برگ ظریف اون به گل صد تومانی ترجیح داده میشه، چون در هرس تحمل بیشتری داره.

میخک

ژاپنی ها مکان هایی رو برای پرورش گل های زنده از جمله میخک، پیدا کردن. اون ها قرن ها پیش تو ژاپن ظاهر شدن و ژاپنی ها بیش از ۱۰۰ ساله که با اون ها پیوند احساسی برقرار کردن. همه ساله مسابقاتی برگزار میشه و میخک ها با توجه به تعداد خال ها، تنوع رنگی، الگوهای شکلیشون قضاوت میشن. این گل های زنده تو ژاپن بسیار محبوب هستن و حتی تو مسابقات شرکت میکنن، جایی که بر اساس رنگ و الگوها و کیفیت مقیاس، مورد قضاوت قرار میگیرن. گل های میخک میتونن تا ۵۰ سال عمر کنن. در فرهنگ ژاپنی، اون ها نمادی از قدرت و استقامت هستن.

موارد مهم در ساخت باغچه آپارتمانی ژاپنی

رعایت نکات مهم باغچه ژاپنی
چه نکاتی را در باغچه ژاپنی رعایت کنیم

یک عنصر الهام بخش برای ایجاد باغچه ژاپنی، خود طبیعت هستش. ایده باغچه به سبک ژاپنی، به معنای ایجاد فضایی آرام هستش که تا حد ممکن به طبیعت مادر نزدیکه، جایی که انسان تقریباً هیچ مداخله ای در اون نداره و همه عناصر کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستن. تو باغچه آپارتمانی ژاپنی جایی برای اشکال منظم، متقارن یا متلاشی از گل های روشن و هرج و مرج گیاهان تهاجمی وجود نداره، چون این باغچه به سادگی، طبیعی بودن و ظرافت تعلق داره.

قبل از ساخت باغچه ژاپنی اول به نمادهای اصلی این باغ توجه کنین:

  • سنگ ها: اون ها نماد ثبات و ابدیت هستن. همه سنگ ها باید از شکل، فرم و بافت مشابهی برخوردار باشن، اون ها تو موقعیتی مشابه طبیعت قرار میگیرن و آزادانه اشکالی مانند قوس یا نیم دایره رو میپذیرن.
  • آب: نمادی از زندگی هستش و تحرک و حرکت را به باغ میاره. نهرها و آبشارهای شتابان نماد مردان و رودخانه های آزاد و آرام، نماد زنان هستن. این دو جریان به یکدیگر پیوسته هست.
  • گیاهان: تو باغچه ژاپنی گیاهان کل فضا رو در برمیگیرن. همچنین اون ها مشمول قوانین سختگیرانه ای هستن. مهم ترین قانون این هستش که اون ها همیشه سبز هستن، که نمادی از طول عمره. رنگ اصلی اون ها سبزه و از گل های رنگارنگ اونا میشه نهایت استفاده رو برد.

اگه میخوایین از سنگ ها تو باغچه آپارتمانی ژاپنی خود استفاده کنین، از سنگریزه به جای تخته سنگ های طبیعی استفاده کنین. از عنصر آب باید تو باغچه ژاپنی استفاده بشه. مطلوب ترین اون ها میتونه جریان کوچکی از آب باشه، مثل آبنما با استفاده از لوله های بامبو. این رو میشه با ظروف مخصوص نگهداری آب جایگزین کرد.

اگه قادر به افزودن آب نیستین، سنگ ریزه های سفید و ظریفی رو به شکل برکه یا رودخانه اضافه کنین. کل باغچه باید تکمیل کننده اجزای جداگانه ای باشن که به فرهنگ ژاپنی به عنوان مثال مجسمه بودا اشاره دارن. برای کفپوش از چوب استفاده کنین. همچنین میتونین برای پوشوندن نرده آپارتمان خود از حصیر بامبو هم بهره ببرین.شما میتونین کود های لازمه رو هم از سبزآفرین تهیه کنین

ایده هایی جهت ایجاد یک باغچه آپارتمانی ژاپنی

ایده ساخت باغچه ژاپنی
ایده درست کردن باغچه ژاپنی

شما میتونین بدون داشتن فضای سبز بزرگ تر، تو یک بالکن استراحت کنین و با فضای بیرون ارتباط برقرار کنین. اما بسیاری از افراد فضای بالکن خود را به طور کامل بهینه نمیکنن، بعضی از افراد حتی ممکنه از بالکنشون استفاده هم نکنن! (در عوض اون رو تبدیل به یک فضایی برای ذخیره سازی یا انباری میکنن). ما چند در اینچا چندین ایده در مورد چگونگی تبدیل بالکن به یه باغچه آپارتمانی ژاپنی میپردازیم.

  • کفپوش چوبی: اگر بودجه کافی در اختیار دارین، کفپوش چوبی نصب شده به صورت حرفه ای میتونه جلوه ای کاملاً مدرن به باغچه شما ببخشه و با دکوراسیون داخلی خونه هم مطابقت کنه.
  • قرار دادن مجسمه: مجسمه ها و لوازم جانبی سنگی و سفالی در عین وفاداری به طبیعت، عنصری تزئینی برای فضای باغچه ژاپنی هستن.
  • صداهای آرامش بخش: صدای آب، جیرجیرک، پرندگان یا صدای درختانی که تو طبیعت با نسیم حرکت میکنن، از نظر علمی با آرامش و آسایش در ارتباطن. اگه تو منطقه ای نیستین که بتونین صداهای واقعی طبیعت رو بشنوین، میتونین این صداها رو مثل نصب یک آب نما به باغچه آپارتمانتون اضافه کنین.
  • وسائل دمه دستی: برای ایجاد فضایی آرامش بخش، نیازی نیست چند میلیون پول خرج کنین. یک فرش، یک یا دو صندلی و چند وسیله تزئینی، فضای شما رو کامل میکنن. باغچه آپارتمانی ژاپنی فضایی رو برای مهمانی و خوردن چای فراهم میکنه.
  • توجه به روشنایی: چراغ های رشته ای و فانوس ها میتونن نور مناسب برای شب رو تنظیم کنن. در روز بهتر از از نور خورشیدی به جای برق استفاده کنین.
باغچه ژاپنی زیبا
همه چیز درباره باغچه ژاپنی

کلام آخر

باغچه ژاپنی میتونه مکانی ممتازی تو آپارتمان هستن، جایی که میتونین تو اونجا بمونین و از زیبایی چشم انداز اون لذت ببرین. ماهی ها رو تو عناصر آب تماشا کنین و از لطافت و خنکی نسیم لذت ببرین. باغچه خودتون رو از عناصری مانند چوب بامبو، خاک یا سنگ بسازین. این باغچه باید فضایی برای آرامش و سرزندگی شما باشه.

4 thoughts on “باغچه آپارتمانی ژاپنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]