باغچه آپارتمانی در بالکن

ساخت باغچه آپارتمانی در بالکن

باغچه آپارتمانی در بالکن آپارتمان های امروزی ساخته میشن محبوبیت زیادی دارن. اگه تو یک منطقه پر جمعیت و تو یک خانه یا آپارتمان کوچکی زندگی میکنین، یک باغچه آپارتمانی در بالکن میتونه شما رو از مشغله های زندگی شهری دور نگه داره. اگه به بالکن، پشت بام، تراس یا پاسیو دسترسی دارین، میتونین طیف وسیعی از سبزیجات، گیاهان چند ساله، گل ها و انگورها رو تو گلدان پرورش بدین؛ با سایت سبز افرین همراه باشین.

ایده های جالب برای باغچه آپارتمانی در بالکن

۹ ایده عالی برای باغچه بالکن برای شروع :

۱- حداکثر میزان تحمل وزن بالکن را بررسی کنین

قبل از شروع  به خرید گلدان های سنگین و ظروف بزرگ باغبانی، باید مطمئن شین که بالکن شما توانایی تحمل وزن رو داره. اگه میتونین روی اون قدم بزنین، احتمالاً قدرت لازم رو برای نگه داشتن یک باغچه در بالکن رو نیز داره! اما قبل از انجام هر کاری به این فکر کنین که بالکن به غیر از وزن شما باید وزن گلدان ها و هر گونه وسائل مربوط به باغبانی رو باید تحمل کنه.

۲- باغچه عمودی رو انتخاب کنین

بعضی از بالکن ها اونقدر کوچک هستن که ساخت یه باغچه مناسب رو دشوار میکنن. اما باغچه عمودی یه راه حل عالی هستش. شما میتونین باغچه های آویزان رو خریداری کنین، از لوله های پلاستیکی باغچه های عمودی یا تخته های قابل بازیافت برای سیستم قفسه بندی استفاده کنین. اگه فضای بالکن شما کم است، استفاده از باغچه های عمودی که روی دیوار نصب میشن انتخابی فوق العاده هستن.

باغچه آپارتمانی زیبا در بالکن
ساخت باغچه آپارتمانی در بالکن

۳- از وسایل باغبانی خود به عنوان وسایل تزئینی استفاده کنین

فضای ذخیره سازی ممکنه در باغچه آپارتمانی در بالکن مسئله ساز بشه، بنابراین اطمینان حاصل کنین که تجهیزات باغبانی شما جذاب هستن تا بتونین اون ها رو در معرض نمایش قرار بدین. قوطی های آبیاری فلزی در بین گیاهان و گلدان های کوچک بسیار عالی به نظر میرسن، در حالی که قیچی ها و بطری های آب پاش میتونن روی گیره تخته های روی دیوار نصب شون. با این کار مجبور میشین جعبه های ذخیره سازی حجیمی رو که فضای زیادی رو در یک منطقه محدود ِاشغال میکنن را نگه دارین.

۴- یک چمن برای بالکن در نظر بگیرین

ممکنه فکر کنین چون در آپارتمان زندگی میکنین نمیتونین چمن داشته باشین، اما گزینه های متنوعی برای دوست داران چمن در آپارتمان در دسترس هستن. شما میتونین چمن مصنوعی بخرین که روشی آسان و مقرون به صرفه برای لذت بردن از چمن در بالکن هستش. شما همچنین میتونین یک چمن طبیعی رو انتخاب کنین که زهکشی کافی برای بذرها رو فراهم میکنه.

تزیین باغچه با وسایل باغبانی
ایده وسایل باغبانی برای ساخت باغچه

۵- از آب نما استفاده کنین

باغچه آپارتمان در بالکن نباید فقط منحصر به گیاه باشه. میتونین از آب نما در فضای بالکن خود استفاده کنین که بسیار ایده آل هستش، چون معمولاً نزدیک به منابع تغذیه برای روشنایی و پمپ های آب قرار دارن. نگهداری از آب نماها بسیار آسان هستش و در کنار سایر گیاهان و محصولات خوراکی باعث میشن فضای سبز زیباتری ایجاد بشن. شنیدن صدای آب و حضور در یک فضای سرسبز میتونه به نشاط و سرزندگی افراد کمک کنه.

۶- مواد بازیافتی برای باغچه میتونن مفید باشن

شما میتونین تقریباً از هر چیزی به عنوان گلدان برای گیاهان خود استفاده کنین، فقط باید مطمئن بشین که زهکشی کافی داشته باشن تا گیاهان از بین نرن. میتونین از جعبه های سیب، شیشه ها، سطل ها، ظرف های قدیمی نوشابه و قوطی های حلبی برای کاشت گیاهان در باغچه آپارتمانی در بالکن استفاده کنین.

مواد بازیافتی مفید برای باغچه
مواد بازیافتی مفید برای باغچه کدام است

۷- صندلی راحتی رو به فضای بالکن اضافه کنین

اگه به اندازه کافی در بالکن فضا دارین، باید محلی برای نشستن و لذت بردن از کارهای خود فراهم کنین. یک مبل تو فضای باز یا حتی چند صندلی پلاستیکی ارزون قیمت، یک گزینه عالی برای هر باغچه  آپارتمانی در بالکن هستش. حتی پیشنهاد می‌کنیم برای افرادی که فضای زیادی دارن، یه میز و چند صندلی ترتیب دهن تا بتوننن یه وعده غذایی فوق العاده رو تو بالکن تجربه کنن.

۸- گیاهان بالارونده رو انتخاب کنین

استفاده از گیاهان بالا رونده ایده بسیار خوبی هستش. میتونین از اون ها برای پوشوندن نرده بالکن، دیوارها و حتی سقف خود بکار ببرین. هنگامی که گیاه بالارونده به طور کارآمد رشد میکنه، یک پناهگاه سایه دار و خصوصی برای بالکن فراهم میکنه.

گیاه بالارونده در بالکن
استفاده از گیاه بالارونده در بالکن

۹- به فروشگاه ابزار باغبانی سَر بزنین

به فروشگاه لوازم باغبانی سر بزنین و ببینین که چه مواردی برای باغچه آپارتمانی در بالکن مورد نیاز دارین. همیشه ابزارها جدیدی وجود دارن و شما هرگز نمیدونین که چه چیزی پیدا خواهید کرد.

انواع گیاهان برای باغچه آپارتمانی در بالکن

بعضی از انواع گیاهانی که میتونین برای زندگی بخشیدن به باغچه بالکنی خود استفاده کنین، شامل موارد زیر هستن:

گیاهان مناسب برای رشد در بالکن
گیاه مناسب برای رشد در بالکن

۱- گوجه فرنگی

گوجه فرنگی تو بالکن های کوچک بسیار آسون پرورش پیدا میکنن. گوجه فرنگی که در معرض نور خورشید قرار بگیره، حداقل برای پنج ساعت رشد میکنه و این باعث میشه جزء گیاهان و سبزیجات عالی برای باغچه بالکن به حساب بیان.

چه گیاهی را در بالکن پرورش دهیم
گیاه مناسب برای پرورش در بالکن

۲- رزماری

رزماری یکی از مقاوم ترین گیاهان خوراکی هستش، بنابراین کاشتن اون برای باغچه در بالکن کاری رویایی هستش. این گیاهان باد، گرما و شرایط خشک رو تحمل میکنن و تو گلدان ها به خوبی رشد میکنن.
میتونین به طور مرتب یک شاخه یا دو شاخه رو برای استفاده تو آشپزخانه ببرین.

۳- ساكولنت‌ها

تاثیر هوا برای رشد گیاه
شرایط هوا بالکن برای رشد گیاه

بسیاری از ما گیاهان ساکولنت (گیاهان گوشتی) رو به خاطر مراقبت راحتشون دوست داریم. این گیاهان در باغچه آپارتمانی در بالکن میتونن بسیار زیبا به نظر برسن. اون ها شکل و بافت زیبایی رو به فضای بالکن میبخشن و باعث ایجاد احساسات مثبت میشن.

۴- گیاه چیلی

گیاهان چیلی برای بالکن فوق العاده هستن. اون ها به فضای بیرونی شما رنگ میدن.
در صورت داشتن آب و نور خورشید به اندازه کافی مقاوم هستن.
توصیه میشه که اون ها روزانه حدود پنج تا هشت ساعت نور خورشید رو دریافت کنن.
مطمئن بشین که گیاه در موقعیت مناسب برای دریافت نور قرار داره.

۵- اسطوخودوس

فضا مناسب برای پرورش خوراکی در بالکن
پرورش خوراکی در بالکن چقدر فضا می خواهد

چه چیزی بهتر از این که از رفتن به بالکن خود لذت ببرین و یک فنجان چای رو در فضایی بنوشین که با رایحه و رنگ زیبای اسطوخودوس احاطه شده. این گیاه باغچه ای در بالکن، به منظور رشد و گلدهی به نور زیادی نیاز داره.

نکته: از بسیاری از گیاهان دیگه هم میتونین در باغچه بالکنی خودتون استفاده کنین، فقط مطمئن شین که با اندازه نور به آنها میرسه.

شرایط بالکن برای باغچه
شرایط بالکن برای درست کردن باغچه
چمن در بالکن
ایده ایجاد باغچه آپارتمانی در بالکن

کلام آخر

ایجاد باغچه آپارتمانی در بالکن کار سختی نیس! فقط نیاز به این داره که بتونین از اونا به خوبی نگهداری کنین. برای این منظور باید به شرایط درست مراقبت از گیاهان توجه کنین، مسائلی مانند نور، دما، آبیاری، خاک، کود و بسیاری از موارد دیگه. تمام بالکن ها متفاوت هستن و به راه حل های مختلفی نیاز دارن، بنابراین اندازه و فضای بالکن خود را بررسی کنین تا بتونین از فضای خود نهایت استفاده رو ببرین. نتیجه نهایی میتونه یه باغچه سرسبز، زیبا و نشاط آور باشه.

پرسش و پاسخ در مورد باغچه آپارتمانی در بالکن

آیا بالکن یا پشت بام میتونه وزن اضافی گلدان های پُر از خاک رو تحمل کنه ؟

گلدان های سرامیکی سنگین هستن، بنابراین ممکنه لازم باشه از گلدان های برنجی، ظروف پلاستیکی یا فایبرگلاس یا کیسه های پارچه ای همراه با مخلوط های سبک خاک استفاده کنین.

چگونه آب رو به گیاهان خود میرسونین؟

ممکنه بخوایین از آبیاری قطره ای استفاده کنین، ولی پیشنهاد میشه از راه های ساده تری به آبیاری گلدان های خودتون مشغول شین.

بهترین گیاهان برای رشد در بالکن یا تراس کدام هستن؟

انتخاب گیاهان مناسب برای باغچه بالکن شما از اهمیت زیادی برخورداره. فضا رو برای چیزی که قرار نیست رشد کنه هدر ندین. میزان نور خورشید مهمترین ویژگیه! آیا بالکن شما رو به جنوب هستش و در تمام طول روز آفتاب مستقیم دریافت میکنه؟ کاکتوس ها، بسیاری از گل ها و بسیاری از سبزیجات، اگر به خوبی آب داده بشن، این فضا رو دوست خواهند داشت.اگه بالکن شما رو به شمال هستش یا در بیشتر ساعات روز سایه ایجاد میکنه، به گیاهان کم نوری مانند حسن یوسف، سرخس و دیگران نیاز هستش. بعضی از سبزیجاتی مانند اسفناج یا کاهو میتونن با کمتر از نیم روز آفتاب رشد کنن. بسیاری از مردم میزان آفتاب مورد نیاز برای گیاهان رو بیش از حد ارزیابی میکنن. به خاطر داشته باشین که بیشتر گیاهان خوراکی شش تا هشت ساعت آفتاب در روز نیاز دارن تا باغچه آپارتمانی در بالکن زنده بمانن

آیا تو بالکن یا تراس شما هوا در حال جریان هستش؟

از هرگونه شرایط شدید آگاه باشین. هرچه فضای شما تو ارتفاع بالاتری قرار داشته باشه، احتمالاً باد بیشتری نیز خواهید داشت و وزش باد گرم و خشک میتونه به سرعت گیاهان شما رو بپوسونه. از توری های مشبکی که میتونن بادهای غالب رو مسدود کنن در حالی که از گیاهان بالارونده هم پشتیبانی میکنن، استفاده کنین. همچنین این توری ها باعث ایجاد حریم خصوصی هم میشن. گلدان های خود را بررسی کنین. بعضی از گیاهان خونگی ممکنه از در تابستان تو فضای باز احساس خوبی داشته باشن. اون ها رو به تدریج تو مکان جدید خود قرار بدین تا از سوختگی ناشی از نور خورشید و وزش باد گرم روی برگ ها جلوگیری بشه.

بالکن یا پشت بام شما چقدر گرم هستش؟

بدون انعکاس نور خورشید از پنجره ها، گرما مسئله مهمی هستش. اگر گرما مسئله ساز هستش، شاید گیاهان گرمسیری عجیب و غریب این مشکل رو برطرف کنن. فقط یک گلدان آلوکازیا یا کاننا میتونه حس جنگل رو به فضا القا کنه. ساکولنت ها هم تو این فضا به خوبی رشد میکنن. بالکن خود را مانند یک اتاق کوچک در فضای باز تصور کنین. اگه فضای خالی دارین، یک میز و صندلی به اون اضافه کنین و از نشستن در میان فضای سبز لذت ببرین. اگه مکان شما بیش از حد پر سر و صدا هستش، ممکنه یک آب نما یا برخی از زنگ ها کمک کنن تا کمی صدای آرامش بخشی به صدای پس زمینه اضافه بشه.

فضای شما چقدر بزرگ هستش؟

اگه فضا کوچک باشه، شما در نهایت میتونین به باغچه عمودی فکر کنین، اما میتونین با کاشت چند گلدان شروع کنه. باید درک کنین که چقدر وقت برای باغبانی دارین و در این کار زیاده روی نکنین. گلدان های بزرگ تر رو تو اطراف لبه های بیرونی قرار بدین تا فضا بازتر بشه. برای آویختن گلدان های دیواری و سبد های آویزی، از فضای دیوار استفاده کنین.

آیا میخوایین مواد خوراکی پرورش بدین؟

شما احتمالاً قادر به تولید مواد غذایی کافی برای تأمین تمام نیازهای خود نخواهید بود، اما برخی از گیاهان مانند گلدان کاهو، گوجه گیلاسی و گیاه فلفل رو میتونین بکارین. مطمئن بشین که اون ها تو روشن ترین نقاط ممکن قرار بگیرن.

آیا وقت کافی برای مراقبت از گیاهانتون رو دارین؟

نگهداری و مراقبت از یک باغچه کوچک امر مهمیه. وقتی گیاه به جای زمین در گلدان رشد کنه، باید بیشتر آبیاری بشه. این دلیل دیگه ای برای در نظر گرفتن استفاده از گلدان های خود آبیاری یا آبیاری قطره ای هستش. اطمینان حاصل کنین که سبزیجات برای رشد شرایط و محیط مورد نیازشون رو دارن.

آیا بودجه کافی برای ایجاد باغچه آپارتمانی در بالکن رو دارین؟

مواظب باشین که فقط گیاهان آماده رو خریداری نکنین، مگه اینکه بخوایین هزینه زیادی رو صرف باغچه خودتون کنین. ظرف های قهوه رو به گلدان هایی زیبا تبدیل کنین. تنها چیزی که واقعاً باید برای اون هزینه زیادی کنین، خاک گلدان و کود با کیفیت هستش. خاک همیشه استریل نیستش و بیماری ها و مشکلاتی رو به همراه داره. بیاموزین که چگونه خاک گلدان رو باید عوض کنین. از کم شروع کنین و ببینین که چگونه گیاهان رشد و نمو پیدا میکنن.

3 thoughts on “باغچه آپارتمانی در بالکن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]