آموزش کاشت درختچه

آموزش نحوه کاشت درختچه

هنگام طراحی فضای بیرونی خود، نگهداری و کاشت درختچه رو در نظر بگیرین. درختچه ها گیاهان چوبی کوچک تا متوسطی ​​هستن، بزرگ تر از گل ها اما کوچک تر از درختان! اونا فقط یک ساقه اصلی یا تنه مانند درخت رو ندارن بلکه معمولاً از چندین ساقه تشکیل شدن. ارتفاع یک درختچه میتونه بین ۳۰ سانتی متر تا ۱٫۵ متر باشه. 

درختچه ها به باغچه میتونن رنگ، بافت، شاخ و برگ و ساختار زیبا ببخشن. محبوب ترین درختچه ها به دلیل شکوفه های طولانی مدتشون، هورنژیا نام دارن. یاس بنفش، آزالیا، گل رُز و درختچه پروانه از دیگر درختچه های گلدار و گیاهان سرخدار، شمشاد  از جمله درختچه های همیشه سبز هستن. به هر روی، برای نگهداری و کاشت درختچه با مقاله دیگری از مقالات سبزآفرین همراه باشین.

چطور درختچه ها را هرس کنیم

نکات مهم برای کاشت درختچه

درختچه ای را انتخاب کنین که در آب و هوا و محل زندگی شما بتونه رشد کنه. مراجعه به یک مرکز گل و گیاه عالی خواهد بود. هنگام مرور برای انتخاب درختچه مناسب، برچسب ها رو بخونین تا بفهمین درختچه به آفتاب یا سایه احتیاج داره یا خیر؟ خشکی رو تحمل میکنه؟  یا به رطوبت زیادی احتیاج داره؟ و اندازه آن در بلوغ چقدره؟ پس از انتخاب درختچه مناسب، زمان کاشت فرا میرسه.

بعد، یک سوراخ ایجاد کنین. این سوراخ باید با عمق گیاه هماهنگ و تقریباً دو برابر عرض اون باشه تا فضای ریشه درختچه رو گسترش بده. سوراخ اطراف درختچه رو با خاک پُر کنین و با دست محکم کرده و اطمینان حاصل کنین که تماس خوبی با خاک ایجاد کردین. درختچه  رو بیش از حد نزدیک به خانه، پیاده روی جلویی نکارین. 

حالا گیاه جدید رو خوب آبیاری کنین. آبیاری قبل از کاشت به کاهش تنش در پیوند و به سالم نگه داشتن خاک کمک میکنه. نازل آبیاری ابزاری ایده آل برای استفاده هستش زیرا میتونن آب رو به آرامی در حالت اسپری تنظیم کنن.

برای کاهش جریان آب، یک مقدار کمپوست یا مالچ رو در اطراف لبه سوراخ ایجاد بریزین. هنگام آبیاری، آب تا ریشه خیس میشه. اطراف گیاه رو کمی مالچ بریزین تا به مرطوب نگه داشتن خاک کمک کنه. از نازل آبیاری خود استفاده کرده تا بتونین شرایط آبیاری را کنترل کنین. گزینه دیگر تنظیم نازل روی آبیاری درختچه و قرار دادن جهت اون روی درختچه برای چند دقیقه هستش.

آموزش کاشت درختچه

روش های خوب باغبانی کلید رشد و کاشت درختچه های زیبا هستن. درختچه هایی رو انتخاب کنین که در منطقه شما رشد میکنن، اون ها رو به درستی بکارین و به اون ها فضایی جهت رشد بدین. اطمینان حاصل کنین که در هنگام کاشت کاملاً آبیاری بشن و در صورت لزوم روند آبیاری رو ادامه بدین. هرس رو برای شکل دادن، تشویق شکوفه ها و از بین بردن ساقه های مرده یا متقاطع انجام بدین.

کاشت درختچه پ از حفر چاله و قرار دادن اون در زمین شروع میشه. بعضی از گیاهان به توجه زیادی نیاز ندارن، اما بیشتر درختچه ها به مراقبت بیشتری نیاز دارن. اگر درختچه های خود را به درستی بکارین، مطمئن میشین که اونا خوب رشد خواهند کرد. مراحل کاشت درختچه به شرح زیر است:

مرحله ۱: زمان و مکان را بررسی کنین

زمان ایده آل برای کاشت درختچه ها در پاییز یا اوایل بهار هستش. گیاهان گلدان از اینکه ریشه ها مشتاق پخش هستن، کمتر دچار مشکل میشن. با این حال، گیاهان ریشه دار برهنه، خاک بسیار کمی رو احاطه میکنن و گیاه میتونه به سرعت کم آب بشه، به خصوص اگر تو تابستان کاشته بشه. زیرا رطوبت به سرعت از طریق برگ ها از بین میره و جایگزین نمیشه، به این دلیل که ریشه ها پس از کاشت درختچه تماس خوبی با خاک ندارن!

حفر هرچه بیشتر ریشه ضروری هستش. باز هم، بهترین زمان برای انجام این کار در پاییزه که گیاه وارد خواب زمستانی میشه یا در بهاره که از خواب خارج میشه. در مورد مکان کاشت درختچه ها تصمیم بگیرین. 

آیا درختچه وظیفه حصار رو بر عهده داره یا به عنوان یک عنصر تزئینی و زیبایی قلمداد میشه؟ درختچه باید دور از ساختمان با حداقل فاصله ۲ متر کاشته بشه زیرا با رشد سریع، ریشه های اون ممکنه به ساختمان صدمه وارد کنه. بعد از مرطوب بودن خاک، گیاه رو نکارین زیرا خاک احتمالاً گل آلود هستش. همچنین کار در این شرایط با چسبیدن گل به کفش یا چکمه ناراحت کننده و نامرتب خواهد بود.

مرحله ۲: سطح زمین را آماده کنین

محل كاشت درختچه رو از علف های هرز پاک کنین. این گیاهان با درخت جدید شما رقابت کرده و رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز درختچه رو جذب می کنن.

آموزش نگهداری از درختچه ها
نحوه آبیاری درختچه ها

مرحله ۳: یک سوراخ حفر کنین

این سوراخ در حالت ایده آل باید حداقل دو برابر عرض و عمق گلدان ریشه درختچه شما باشه. فقط اون رو به اندازه قطر گیاه حفر نکنین. دلیل این امر این هستش که فضای اطراف گیاه با کمپوست و خاک دوباره پُر میشه. مخلوط شل خاک دارای شرایط هوادهی هستش، بنابراین ریشه ها میتونن به راحتی در اون نفوذ کنن. اگر ریشه ها فقط با دیواره های جامد سوراخ تماس داشته باشن، گسترش و استقرار اون ها دشوارتر خواهد بود.

مرحله ۴: پایین سوراخ رو با کمپوست پُر کنین

هدف این هستش که ریشه را با یک مخلوط خاک و کمپوست محاصره کنین. پایین سوراخ رو حداقل با چند سانتی متر لایه کمپوست پر کنین. اگر کمپوست خانگی حاوی مقداری خاک، مخلوط ۵۰/۵۰ کود کمپوست و خاک باشه یا اینکه پیت ماس ​​و خاک رو به نسبت مساوی با هم مخلوط کنین، میتونین به تنهایی از اون استفاده کنین.

مرحله ۵: گیاه رو از گلدان خارج کنین

گیاه رو وارونه کنین و لبه گلدان رو روی لبه یک سطح سفت بزارین. این کار خارج کردن گیاه رو از تاج یا ساقه گلدان آسون تر میکنه.

مرحله ۶: گیاه رو در مرکز حفره قرار بدین

گیاه رو در حفره قرار بدین. قسمت بالای ریشه باید تا حدی پایین تر از زمین اطراف باشه تا هنگام پُرشدن سوراخ، فرورفتگی در جایی که آب میتونه جمع بشه باقی بمونه.

مرحله ۷: سوراخ رو با کمپوست دوباره پر کنین

کار رو با پر کردن دور گیاه با مخلوط کمپوست و خاک تمام کنین. میتونین یک کود دانه ای به مخلوط اضافه کنین، اما در مصرف اون زیاده روی نکنین زیرا اون میتونه ریشه ها را بسوزونه. سطح ریشه رو با سطح زمین تراز کنین. درختچه باید با حدود ۳ سانتی متر از خاک پوشانده بشه تا جوانه ها زیر سطح زمین قرار بگیرن. 

آموزش نحوه کاشت درختچه
ابتدا زمان و مکان را بررسی کنین

مرحله ۸: آبیاری را شروع کنین

آبیاری به مقدار زیاد رو وارد مراحل کاشت درختچه کنین. یک گالن آب باید کافی باشه! اگه تابستان هستش و شرایط آب و هوایی بسیار خشکه، هر چند روز یکبار به اون آب بدین. درختچه ها همچنین میتونن تو شرایط طولانی مدت سرما یا خشکی وقتی رطوبت کم و باد در حال وزیدنه، خشک بشن. برف از نفوذ آب به ریشه جلوگیری میکنه، بنابراین آبیاری ممکنه لازم باشه.

بهترین زمان برای کاشت درختچه

وقتی نوبت به نگهداری و کاشت درختچه می رسه، نکته اصلی انجام مراقبت در زمان مناسب هستش. بنابراین، ممکنه از خود بپرسین که چه زمانی بهترین زمان برای کاشت درختچه هاس؟ چه درختچه های جدیدی میتونین بکارین؟ و چه درختچه های قدیمی رو میتونین به منطقه دیگه ای پیوند بزنین؟ 

باید مطمئن بشین که این کار رو در زمان مناسب سال انجام میدین. در بیشتر موارد، بهترین زمان برای کاشت درختچه ها پاییز هستش تا زمان زیادی برای رشد درختچه ها قبل از تخمگذاری برای فصل زمستان فراهم بشه. با این حال، همیشه از درختچه خاصی که می خوایین بکارین استفاده کنین زیرا بسته به نوع اون ممکنه شرایط کمی متفاوت باشه.

کاشت درختچه های جدید پروژه ای هستش که میتونین خودتون انجامش بدین. اگه درختچه جدیدی می خوایین بکارین، مطمئن بشین که اون درختچه میتونه در آب و هوا و منطقه زندگی شما رشد کنه. باید توجه کنین که بعضی از درختچه ها بیشتر از بقیه به نور خورشید احتیاج دارن.

هرس درختچه 

هرس هر چند وقت یکبار به حفظ اندازه و شکل درختچه کمک میکنه. چند ابزار مختلف وجود دارن که میتونین بسته به اندازه درختچه و منطقه ای که هرس میکنین، از اونا استفاده کنین. از بین قیچی دستی یا قیچی پرچین یکی رو انتخاب کنین.

قبل از بیرون اومدن درختچه ها از خاک، بهار زمان مناسبی برای هرس هستش. برای از بین بردن ساقه های مرده، شاخه های متمایل به عبور از قلمه های دستی و ساقه های مرده رو از جایی برش بدین که بتونین شاهد رشد تازه ای باشین.

صبر کنین تا درختچه های گلداری مانند یاس بنفش رو هرس کنین. یاس بنفش جوانه های گل بهاری رو از ساقه های تابستان قبلی تولید میکنه. اگر یاس بنفش رو در بهار هرس میکنین، قبل از شکوفه زدن، ممکنه جوانه های گل رو قطع کنین. 

هرس بعد از گلدهی، درختچه های شکوفا شده رو هم ترغیب میکنه تا دور دیگری از شکوفه ها ایجاد بشن. هورنسی های بزرگ آبی یا صورتی باید در اوایل فصل بهار تمیز و شکل گرفته بشن.

کاشت و هرس درختچه
چطور درختچه بکاریم

آبیاری درختچه 

آبیاری یکی از مهمترین کارهایی هستش که میتونین برای نگهداری و کاشت درختچه ها به ویژه اونایی که تازه کاشته شدن انجام بدین. در اولین فصل حضور در باغ، اگر باران نمیباره، هفته ای یکبار کاملاً اون ها رو آبیاری کنین. خاک رو در اطراف درختچه خیس کنین و با استفاده از نازل جریان رو کنترل کنین. 

به راحتی جریان آب رو با نازل آبیاری تنظیم کنین. سپس یک تایمر رو به مدت پنج یا ۱۰ دقیقه تنظیم کنین تا آب منطقه درختچه رو اشباع کنه. آبیاری عمیق باعث رشد ریشه های درختچه در عمق خاک میشه. پس از حضور، اونا دسترسی بیشتری به رطوبت خواهن داشت.

ابزار دیگه ای که میتونین برای آبیاری درختچه های تازه کاشته شده استفاده کنین، شلنگ هستش. شلنگ رو در اطراف درختچه درون حلقه آبیاری قرار داده و آب رو باز کنین تا به آرامی از شلنگ سرریز بشه. بزارین آب حدود ۱۰ دقیقه روی خاک بمونه تا آب عمیق بشه. 

سپس با انگشت رطوبت موجود تو خاک رو بررسی کنین. اگر تا لایه نزدیک به ریشه احساس مرطوب بودن کردین، آب رو ببندین. اگر تعدادی از درختچه ها رو در حاشیه یا پرچین آبیاری میکنین، برای آبیاری منطقه ای که درختچه ها در آن رشد میکنن، از آب پاش استفاده کنین.

تغذیه درختچه

درختچه های تازه کاشته شده نباید بارور بشن. استفاده از کود تو کاشت درختچه های جدید میتونه به رشد ضعیف منجر بشه. مالچ كردن خاک با كمپوست به حفظ رطوبت و افزودن عناصر غذايي و ريز مغذی های كافی به خاک كمک میکنه. 

قبل از کوددهی درختچه های موجود که عملکرد ضعیفی دارن، خاک اطراف اون ها رو به آرامی کشت کرده و یک لایه مالچ یا کمپوست به اون اضافه کنین. اطمینان حاصل کنین که اون ها رطوبت مورد نیاز خود را دریافت میکنن و برای از بین بردن ساقه های آسیب دیده هرس میشن. اگر درختچه ها به این مراقبت پاسخ نمیدن، پس از رعایت دستورالعمل های موجود روی بسته، کوددهی رو به میزان کمی انجام دهین.البته باید بدونین که بهترین خاک برای رشد درختچه ها، خاک های آماده کاشت مخصوص درختچه هستن که نیروبرگ ابرگروت نام دارن، بنابراین پیشنهاد ما به شما اینه که حتما هنگام کاشت از این خاک ها استفاده کنین.

نحوه هرس کردن درختچه
چطور درختچه ها را هرس کنیم

ابزار باغبانی برای درختچه

اگه قصد دارین درختچه های خود را بدون کمک یک فرد متخصص نگهداری کنین، برای این کار به تجهیزات مناسب تری نیاز خواهین داشت. 

سرمایه گذاری در یک جفت قیچی هرس با کیفیت برای دستیابی به برش، امری اساسی و مهم هستش. این ابزار به راحتی باید بتونه شاخه اضافی رو بدون نیروی زیاد از بین ببره. اون همچنین میتونه به درختچه ها و پرچین های بزرگ تر که شاخه های ضخیم تری دارن هم کمک کنه. همچنین برای محافظت از دستان خود در برابر بریدگی و خراش، میتونین یک دستکش باغبانی تهیه کنین. همیشه هنگام استفاده از این ابزارهای تیز، مراقبت درختچه خود باشین.

کلام آخر

انجام باغبانی اصولی در راستای نگهداری و کاشت درختچه ها همیشه کلید سرسبز و سالم نگه داشتن درختچه ها در فضای باغ شماس. بنابراین، درختچه های مورد علاقه خودتون رو متناسب با محله زندگیتان انتخاب کنین و مطمئن بشین که هرس، آبیاری، کوددهی و سایر کارهایی که برای رشد سالم این گیاهان خاص ضروری هستش رو به درستی انجام میدین.

1 thoughts on “آموزش کاشت درختچه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]