روش تکثیر ۱۲ گل و گیاه آپارتمانی

تکثیر گل و گیاه آپارتمانی سروپژیا - سبزآفرین

حتی پولی اندک، میتونین آپارتمان خود را به باغ پر از گل و گیاه تبدیل کنین. اما بسیاری از افراد به جای خرید مداوم گیاهان جدید، شانس خودشون رو با تکثیر گل آپارتمانی خود امتحان میکنن. آنها در واقع از انجام این کار لذت میبرن و دوست دارن روند رشد جوانه های تازه گیاهان خود را ببینن. 

گفته شده که گل های آپارتمانی رو میشه به روش های مختلفی تکثیر کرد. در حالی که برخی از این تکنیک های تکثیر به مقدار مشخصی از تجربه و دانش نیاز داره و برخی دیگر حتی برای مبتدیان هم بسیار راحته. به هر روی، در مقاله دیگری از سبزآفرین ما دربارۀ تکثیر گل و گیاه صحبت می‌کنیم.

تکثیر گل و گیاه آپارتمانی

در این مقاله، ما به گیاهان آپارتمانی که خیلی راحت تکثیر میشن، تمرکز خواهیم کرد:

۱- تکثیر گیاه پتوس  (Epipremnum Aureum)

پوتوس گیاهانی بسیار مقاومی هستن. ریشه پوتوس در آب بسیار باورنکردنی عمل میکنه. بنابراین تنها کاری که برای ایجاد تکثیر پتوس باید انجام بدین، این هستش که اونا رو درست در نقطه ای از پایین که برگ جدیدی از آن گیاه خارج شده، برش بدین. 

سپس، مراقب گره های برش خورده جدید باشین. گره ها اساساً جایی هستن که برگ به درخت متصل میشه. اکنون، تنها کاری که برای شما باقی مونده، این هستش که با استفاده از چند قیچی تیز، دو طرف گره (با فاصله حدود ۱ سانتی متر از گره) برشی ایجاد کنین.

بنابراین اگه تو برش اولیه موفق نبودین، یک پوتوس دارای ۶ برگ هستش و شما میتونین دوباره اون رو با برش های تمیز از سمت چپ و راست هر گره برگ ببرین و در نهایت ۶ قلمه به بیارین.

اکنون، به راحتی این قلمه ها رو تو آب قرار بدین (برای این منظور میتونین از یک شیشه یا حتی یک لیوان بلند استفاده کنین) و سپس صبر کنین. پس از حدود ۲ تا ۴ هفته باید ریشه های جدیدی ایجاد بشن. وقتی ریشه ها تقریباً ۲ اینچ (۵ سانتی متر طول) داشتن، میتونین قلمه ها را تو یک گلدان جدید با مخلوط خاک تازه قرار بدین.

۲-تکثیر گیاه سانسوریا (Sansevieria)

سانسوریا رو میشه از طریق ریشه جدا کرد. تکثیر سانسوریا از طریق ریشه احتمالاً ساده ترین و سریع ترین راه هستش، اما مطمئناً تنها راه ممکنی نیست. همچنین میتونین از طریق قلمه برگ به تکثیر گل آپارتمانی سانسوریا خود بپردازین و این نیز کاری آسان هستش. تمام کاری که شما باید انجام بدین، اینه که یک برگ از گیاه سانسوریا را بردارین و اون رو تو آب قرار بدین و سپس صبر کنین، به همین سادگی!

فقط مطمئن بشین که هر چند وقت یکبار آب اون رو عوض کرده و در محیط گرم نگهش دارین. هنگامی که برگ ریشه داد، میتونین اون رو به گلدان جدید منتقل کنین. خاک با تخلیه خوب بهترین عملکرد رو داره.

۳- گیاه گندمی  (Chlorophytum Cosomum)

بیشتر اوقات، گیاهانی که به توجه و نگهداری کمتری نیاز دارن مانند گیاه گندمی، تکثیرشون هم بسیار راحت هستش. این قطعاً در مورد این گیاه صدق میکنه.

سه روش برای تکثیر گل آپارتمانی گندمی وجود داره که شامل برش ریشه، از بذر یا قلمه زدن هستش. این ۳ روش راحت ترین و سریع ترین راه ریشه یابی هستش. 

۴-تکثیر گیاه زامیوکالکاس (Zamioculcas Zamiifolia)

گیاه دیگه ای که تکثیر اون نیز بسیار آسونه، گیاه زامیوکالکاس یا همان گیاه ZZ هستش. گیاهان ZZ غده های عظیمی دارن و تمام کاری که شما برای تکثیر اون باید انجام بدین، این هستش که گیاهان رو به نصف تقسیم کرده و سپس دوباره اون ها رو از نو تولید کنین.

اگر قبلاً گیاه بزرگی داشتین، بدیهی هستش که میتونین گیاه رو به بیش از دو قطعه تقسیم کنین. روش دیگه ازدیاد گیاه ZZ قلمه زدن ساقه هستش. میتونین قلمه های ساقه گیاه رو تو آب قرار بدین و در نهایت ریشه ایجاد خواهد شد. با این حال، مطمئناً این بهترین روش برای تکثیر این گیاه نیست زیرا این کار مدت زمان زیادی طول میکشه.

۵- گیاه پول چینی (Pilea Peperiomioides)

گیاه پول چینی در واقع کار تکثیر رو برای شما به راحتی انجام میده. تنها کاری که برای شما باقی میمونه این هستش که صبر کنین تا گیاه به تنهایی جوونه هایی بزنه. 

هنگامی که قد اون جوونه ها حدود ۲ تا ۳ اینچ شدن (۷ سانتی متر)، کافیه اون ها رو برداشته و تو یک گلدان جدید با خاک جدید قرار بدین. مثل همیشه، اطمینان حاصل کنین که اون جوونه ها دارای ریشه کافی برای حمایت باشن. اگر اینگونه نباشه، انتشار و تکثیر ممکنه موفقیت آمیز واقع نشه!

۶-تکثیر گل رشته مروارید آپارتمانی (Senecia Rowleyanus)

رشته مرواریدها، یک درخت انگور چند ساله متعلق به گروه ساکولنت ‌ها هستن که تکثیرش خیلی آسونه زیرا این گیاه در واقع خود تکثیره. بزارین بگیم که گل آپارتمانی رشته مروارید در سبدهای آویزی قرار میگیرن، در این صورت تمام کاری که شما باید انجام بدین این هستش که یک گلدان جدید رو با خاک گلدان مورد علاقتون پر کنین و اون خاک رو زیر رشته مرواریدهای خود قرار بدین.

با قرار دادن ساده قسمت های آویز رشته خود روی مرواریدها روی آن بستر خاک، باور کنین یا نه، ریشه های جدیدی ایجاد میشن. تا زمانی که این اتفاق نیفته، فراموش نکنین که کود کمپوست رو آبیاری کنین، همانطور که هنگام استفاده از سایر روش های تکثیر چنین کاری رو انجام خواهین داد.

بعد از حدود ۴ هفته، باید ریشه های جدیدی ایجاد شده باشن و زمان اون فرا رسیده که گیاه مادر رو از گیاه جدید خود جدا کنیم.

۷- رشته تسبیحی  (Senecio Radicans)

گیاه رشته تسبیحی، یک گیاه انگوری دیگر دقیقاً به عنوان رشته مروارید، یکی دیگه از گیاهان خانگی هستش که میتونه به شرح اونچه که در بند ۶ ذکر شده، تکثیر بشه.

بنابراین، در اینجا دوباره، برای تکثیر گل آپارتمانی رشته تسبیحی، تمام کاری که شما باید انجام بدین این هستش که انتهای رشته گیاه خود را روی یک گلدان جدید با خاک گلدان تازه قرار بدین و سپس حدود ۴ هفته صبر کنین تا ریشه ها رشد کنن. این روش بسیار مشابه گیاه رشته مروارید هستش.

۸- تکثیر گل سروپژیا آپارتمانی (Ceropegia Woodii)

سروپژیا که به نام Chain Of Heart نیز نامیده میشه، میتونه توسط آب تکثیر پیدا کنه و یا مستقیماً در خاک گسترش پیدا کنه. هر دوی این تکنیک های تکثیر نتایج بسیار خوبی دارن، اما ما دریافتیم که گسترش این گیاه تو آب در کل کمی راحت تر هستش. 

همچنین، اگر میخواین کمی روش های غیرمتعارف تر رو امتحان کنین، میتونین سروپژیا خود را با روش بدون برش که برای گیاهان خانگی رشته تسبیحی و رشته مروارید معرفی کردیم، گسترش بدین. این روش سرگرم کننده برای ساخت گیاهان جدید برای سروپژیا هم مفید خواهد بود.

۹- موسی در گهواره  (Tradescantia Spathacea)

دو روش ثابت شده ای وجود دارن که میشه گیاه موسی در گهواره را به راحتی تکثیر کرد، این روش ‌ها از طریق تقسیم بوته یا قلمه زدن سافه امکان پذیره. اگه به دنبال ساده ترین راه برای تکثیر این گیاه زیبا هستین، باید به دنبال تقسیم اون باشین.

تنها چیزی که برای تولید جوانه های گیاه جدید لازمه، این هستش که شاخه هایی که در اطراف گیاه رشد میکنن رو حذف کرده و اون ها رو جداگانه گلدان کنین. هنگام گذاشتنشون توی گلدان مطمئن بشین که به اندازه کافی ریشه درون خاکه.

۱۰- گیاه سینگینیوم پودوفیلوم (Syngonium Podophyllum)

گیاه موسوم به سینگینیوم پودوفیلوم بسیار راحت در آب ریشه میزنه. بنابراین، ساده ترین راه برای تکثیر این گل آپارتمانی این هستش که قلمه های ساقه را به سادگی گرفته و در آب قرار بدین.

حتی لازم نیست قبل از قرار دادن آب این قلمه ها رو در هورمون ریشه قرار بدین، زیرا این گیاه تمایل بسیار زیادی به تولید ریشه به خودی خود حتی بدون کمک اضافی داره. گیاه سینگونیوم را میتوان با تقسیم نیز تکثیر کرد که این کار نیز آسان هستش.

۱۱- گیاه بگونیا  (Saxifraga Stolonifera)

همانند گیاه گندمی، گیاه بگونیا رو میشه به راحتی از طریق جداسازی تکثیر کرد. برای تکثیر گل آپارتمانی بگونیا، میتونین شاخه های اون رو را از گیاه مادر جدا کرده و خانه جدیدی به اون ها بدین (اون ها رو تو گلدان جدیدی بکارین).

با این حال، این گیاهان برای تکثیر لزوماً نیازی به جدا شدن از گیاه اصلی ندارن. اون ها همچنین میتونن با گیاه اصلی باقی بمونن. اگر این همان کاری هستش که دوست دارین انجام بدین، میتونین اون ها رو به راحتی با یک گیره کاغذ به خاک بچسبونین. بگونیا سپس ریشه میده و گیاهان جدیدی هم از اون زنده میشن.

۱۲-تکثیر گیاه آپارتمانی برگ بیدی  (Tradescantia Pallida)

گیاه برگ بیدی، یکی دیگه از گیاهان خانگی بسیار محبوب و نامزد دیگه ای برای عنوان ساده ترین گیاه آپارتمانی برای تکثیر هستش. ساده ترین راه تکثیر این گیاه، قلمه های ساقه هستش. 

چند قلمه از برگ بیدی رو بردارین، اون ها رو در آب قرار بدین، صبر کنین تا ریشه ها شروع به رشد کنن و سپس جوونه های گیاه جدید خود رو در خاک بکارین.  گیاهان برگ بیدی از این طریق خیلی سریع ریشه میدن. ریشه زدن اون ها فقط دو روز طول میکشه و تقریباً یک هفته طول میکشه تا ریشه ها به اندازه کافی بزرگ بشن تا در خاک قرار بگیرن.

کلام آخر

همانطور که در این مقاله مشاهده کردیم، در واقع تعداد زیادی گل های آپارتمانی وجود دارن که به راحتی تکثیر میشن. در بعضی موارد، فرآیند تکثیر به آسونی صورت میگیره، اما صبر و شکیبایی شما مورد آزمایش قرار خواهد گرفت، زیرا ممکنه زمان زیادی طول بکشه تا گیاهان جدید ریشه بزنن. با این حال، در برخی از گیاهان خانگی، تکثیر ممکنه کمی دشوارتر باشه ولی سعی کنین تلاش و مهارت خود را برای تکثیر گل آپارتمانی به خرج دهید.

سؤالات متداول دربارۀ تکثیر گل آپارتمانی

ساده ترین روش تکثیر برای گل آپارتمانی چیست؟

جداسازی و قلمه زنی ممکنه ساده ترین روش انتشار باشه. به خاطر داشته باشین که این روش برای همه گیاهان خانگی قابل استفاده نیست. این فقط برای گیاهانی که در اطراف گیاه مادر رشد میکنن، قابل استفاده هستش. 
در این حالت میتوان این جوونه ها را به راحتی از گیاه اصلی جدا کرد و به تنهایی توی گلدان کاشت. در حالی که گیاهان زیادی وجود دارن که میتوان از این طریق اون ها رو جدا کرد، اما دو گیاه خانگی محبوب که میتونن مانند این ها چند برابر بشن شامل گیاهان گندمی (Chlorophytum Comosum) و بگونیاس (Saxifraga Stolonifera) هستن.

چند بار هنگام تکثیر گل آپارتمانی در آب، نیاز به تغییر آب دارین؟

در بیشتر موارد، تعویض آب یک بار در هفته کافی هستش. اگه اغلب آب رو عوض کنین، مطمئناً مشکلی پیش نخواهد اومد.

آیا انتشار فیکوس الاستیکا آسان هستش؟

تولید فیکوس الاستیکا دقیقاً آسان نیست. با این حال، مشکل اصلی این نیست که فرایند به خودی خود بسیار دشوار هستش، بلکه به این معنیه که روش رشد به خودی خود شناخته شده نیست. همانطور که گفته شد، تکثیر این گیاه هنوز هم چندان دشوار نیست. 

چه مدت طول میکشه تا گل های آپارتمانی تکثیر بشن؟

این امر به میزان زیادی به گیاه آپارتمانی واقعی که در حال تکثیر هستش و همچنین به روش تکثیر انتخابی شما بستگی داره. هنگام تکثیر از بذر، به طور معمول حدود ۲ تا ۴ هفته طول میکشه تا جوانه ها رشد کنن. 
اگه قلمه ها در آب ریشه بزنن، ممکنه ۲ تا ۴ هفته طول بکشه تا ریشه دهی رخ بده. هنگام استفاده از روش تکثیر لایه لایه هوا که میتونه برای گیاهان چوبی مانند فیکوس الاستیکا استفاده بشه، تشکیل ریشه ۳ تا ۷ هفته طول میکشه.

آیا هنگام تکثیر از طریق قلمه های ساقه، هورمون ریشه زایی لازم هستش؟

برخی از گل های آپارتمانی از طریق قلمه های ساقه به راحتی تکثیر میشن. اگرچه هورمون ریشه زایی در بسیاری از موارد الزامی نیست، اما قطعاً میتونه روند ریشه زایی را تسریع کنه و احتمال تکثیر موفقیت آمیز رو افزایش بده.

کدام گل آپارتمانی را میتوان با قلمه برگ تکثیر کرد؟

گیاهان بنفشه آفریقایی، اپیشیا، شمعی یا مو ، بگونیا و سایر گل ‌ها میتونن از طریق قلمه برگ تکثیر بشن.

1 thoughts on “روش تکثیر ۱۲ گل و گیاه آپارتمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]