تقویت گل و گیاه

راه های تقویت گل و گیاه

گیاهان به طور تصادفی سالم و سرحال نمیشن! اون ها نیاز به نور، آب و خاک مناسب دارن. از این گذشته، برای تقویت گل و گیاه جهت رشد، گلدهی و طراوت بیشتر نیاز به مواد تقویتی هست. این مواد اغلب به راحتی در دسترس هستن و میتونن به شکلی ساده به گیاه اضافه بشن. برای پاسخ به پرسش «چطور گل و گیاه را تقویت کنیم؟» بهتره با مقاله دیگه ای سبز آفرین همراه باشین.

تقویت گل و گیاه

۱۵ ماده طبیعی برای تقویت گیاهان

مواد زیر میتونن برای تقویت گل و گیاه بهترین انتخاب باشن:

خاکستر چوب

خاکستر چوب دارای محتوای قلیایی زیادی هستش، که اون رو برای خنثی سازی خاک اسیدی عالی میکنه. برای تعیین اینکه آیا خاک شما میتونه از استفاده خاکستر چوب بهره مند بشه یا نه، ابتدا یک کیت تست PH رو از مرکز فروش وسایل باغی خریداری کنین و یک نمونه کوچک از خاک رو از سطح باغ خود آزمایش کنین. قبل از افزودن خاکستر به خاک خود، اطمینان حاصل کنین که هنگام لمس کاملاً خنک باشه.

پوست موز

از مواد مناسب برای تقویت گل و گیاه میشه به پوست موز اشاره کرد. پوسته ای موز رو خرد کنین، سپس هنگام کاشت گوجه فرنگی، گل سرخ یا گیاهان فلفل سبز اون ها رو تو خاک دفن کنین. محتوای پتاس و فسفر موجود تو پوست موز، باعث غنی سازی خاک و تقویت گیاهان آپارتمانی میشه.

مواد مورد نیاز تقویت گل و گیاه
برای تقویت گل و گیاه از چه موادی می‌توان استفاده کرد

ورمی کمپوست

ورمی کمپوست کود ارگانیک است که بر پایه فضولات گاوی توسط کرم های آرمنیا فتیدا، آیزینیا فتیدا و غیره آنزیمه شده و به کود تبدیل می شود. حاوی مواد مغذی برای گیاهان شماست. کارشناسان معتقدند نیاز گیاهان را به کود شیمیایی برای تقویت را بین ۳ الی ۵ سال رفع می‌کند.

آب گازدار

چه چیزی آب گازدار رو نسبت به آب لوله کشی برای گیاهان مغذی تر میکنه؟ آب گازدار حاوی عناصر مغذی زیادی از جمله کربن، اکسیژن، هیدروژن، فسفر، پتاسیم، گوگرد و سدیم هستش، که همگی برای سرسبزی گیاهان مفید هستن. برای اثبات، به دانشگاه کلورادو بولدر نگاهی میندازیم، جایی که محققان گروهی از گیاهان رو به مدت ۱۰ روز با آب گازدار آبیاری کردن. در پایان، گیاهانی که از طریق آبیاری شده بودن، از گروه کنترلی پیشی گرفتن. این ترفند برای کسایی که میخوان این کار رو تو خونه امتحان کنن اینجوری هستش که باید بزارن آب گازدار قبل از ریخته شدن بر روی خاک گیاهان، کاملا صاف و یکدست بشه.

آب گاز دار در تقویت گیاه
تاثیر آب گاز دار در تقویت گیاه

آب آکواریوم

هنگامی که زمان تغییر آب مخزن ماهی شما فرا میرسه، بجای دور ریختن این آب، اون رو درون خاک گیاهان خود بریزین. مواد زائد و باکتری های موجود تو آب آکواریوم، اگرچه ممکنه برای ماهی ها مضر باشن، اما برای گیاهان بسیار مفید هستن. فقط مطمئن بشین که از آب شیرین و نه آب شور استفاده میکنین و اون رو فقط تو گیاهان زینتی استفاده کنین نه گیاهان خوراکی.

چای کمپوست

از مواد دیگر برای تقویت گل و گیاه میشه به چای کمپوست اشاره کرد. دوز زیاد چای کمپوست میتونه شگفتی هایی برای بهبود نشاط گیاهان شما ایجاد کنه. اگه در حال حاضر توده ای از کمپوست داشته باشین، درون آب ریخته و دم کنین. حالا یک محلول مایع ترکیبی از میکروارگانیسم ها دارین .

زمین های قهوه

خاک قدیمی قهوه تو اطراف خونه کاربردهای زیادی دارن، اما به ویژه به دلیل داشتن کلسیم، پتاسیم، ازت و فسفر، به عنوان تقویت کننده گیاه بسیار موثر هستن. از اونجا که خاک قهوه خاصیت اسیدی داره، گیاهان اسید دوستی مثل گل رُز، گیاهان همیشه سبز و آزالیا بیشترین بهره رو از این خاک خواهن برد. خاک تازه رو به آرومی در پایه گیاه خود پراکنده کنین و سپس توده کمپوست رو به اون ها اضافه کنین، جایی که اون ها با سایر ضایعات مواد غذایی و برگ ها مخلوط میشن و خاک غنی ایجاد میکنن.

پوسته تخم مرغ

پوسته های تخم مرغ به دلیل داشتن کلسیم غنی، باید برای تقویت گیاهان آپارتمانی مورد استفاده قرار بگیرن، نه اینکه تو سطل زباله ریخته بشن. اون ها رو بشورین، خرد کنین و به مدت ۲ روز در معرض نور خورشید قرار داده و بعد از اون داخل آسیا بریزین و به شکل پودری در بیارین. حالا میتونین با کندن چاله هایی توی خاکتون اونا رو دفع کنین و روی اون رو با خاک بپوشونین. مثلا می تونین به گیاهانی مانند گوجه فرنگی اضافه کنین، که غالباً دچار کمبود کلسیم هستن یا  نهال ها را در پوسته های تخم مرغ که با دقت نصف شده و شسته شدن، شروع به کاشتن کنین. وقتی نهال ها به اندازه کافی بزرگ باشن که بتونن پیوند داده بشن، اون ها رو تو زمین و پوسته تخم مرغ بکارین و پوسته به مرور تخریب میشه.

برگ های چای

برای تقویت گل و گیاه میشه از برگ های چای استفاده کرد. برگ های چای استفاده شده حاوی سه ماده مغذی مورد نیاز برای کود مناسب گیاهان هستن، ازت، پتاس و کلسیم. اون ها رو برای تهیه مواد مغذی لازم برای رشد مناسب ریشه گیاهتون استفاده کنین. حالا برای این کار تفاله چای رو به مدت دو روز توی فضای آزاد بذارین تا حسابی خشک بشه و بعد از اون چای ها رو به صورت خاک درآورده و زیر خاکتون پنهان کنین.

چمن های بریده شده

اضافه کردن یک لایه نازک از چمن زار به باغ سبزیجات میتونه از رشد علف های هرز جلوگیری کنه و به گیاهان کمک کنه تا رطوبت خودشون رو حفظ کنن. مالچ چمن رو بیش از یک چهارم اینچ استفاده نکنین. افزودن زیاد مالچ میتونه مانع عبور آب بشه. چمن های بریده شده ای که حاوی بذر علف های هرز هستن، به جای اینکه تو باغ بی استفاده بمونن، باید تبدیل به کمپوست بشن، گرمای حاصل از انبوه کمپوست که به درستی نگهداری شده، بذرهای علف های هرز رو از بین میبره.

غذای خانگی گیاهی

با جمع شدن چند ماده ساده خونگی، که باعش میشه از هزینه کودهای تجاری کاسته بشه، مزایای زیادی به گیاهان میرسونه. نمک اپسوم، جوش شیرین و آمونیاک خونگی میتونن با هم ترکیب بشن و کودی مفید رو ایجاد کنن، که به گیاهان کمک میکنه تا شاخ و برگ سالمی داشته باشن و علاوه بر این، رشد اون ها رو هم تحریک میکنه.

تقویت گل و گیاه با پسماند غذایی
نحوه تقویت گل و گیاه با پسماند غذایی

کود نمک اپسوم

اگر ماده کمی ساده تر رو ترجیح میدین، میتونین نمک اپسوم رو با آب برای تهیه کود ترکیب کنین. نمک اپسوم برای تقویت گل و گیاه کاربرد دار و روشی ارزونه. همچنین منبع بسیار خوبی از منیزیم و گوگرد هستش که مخصوصاً برای گوجه فرنگی بسیار مفیده. این کود بدون شکست هستش. فقط یک قاشق غذاخوری نمک رو به یک گالن آب اضافه کنین و از این ماده برای تغذیه گیاهان داخل و خارج خانه استفاده کنین.

کود جلبک دریایی

خب این یکی روش بهتری هستش اگه شما در کنار دریا زندگی میکنین. جلبک دریایی حاوی مانیتول هستش که به افزایش توانایی گیاهان در جذب مواد مغذی که به طور طبیعی تو خاک یافت میشن، کمک میکنه. میتونین از جلبک دریایی تازه یا خشک استفاده کنین، برای اون دسته از ما که اونقدر خوش شانس نیستیم که در کنار ساحل زندگی کنیم، میتونین جلبک دریایی خشک رو در اکثر فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنین.

شما به هشت فنجان جلبک دریایی خرد شده احتیاج دارین. در نیمه راه یک سطل پنج گالنی از آب رو پر کنین، اگه میتونین از آب باران استفاده کنین و سپس جلبک دریایی رو به اون اضافه کنین. بزارین به مدت سه هفته بمونه و سپس آب رو از صافی رد کنین. تا سه هفته به خوبی مواد مغذی اون جذب آب میشه. سپس نصف چای جلبک دریایی و نیمی از آب رو تو یک بطری دو لیتری مخلوط کنین و گیاهان خود را آبیاری کنین.

کود ژله ای

شما تقریباً میتونین از هر چیزی کود آلی تهیه کنین. کود ژله ای گواه این موضوع هستش. ژلاتین منبع عالی نیتروژن هستش که خاک شما برای تولید گیاهان بزرگ و سالم به اون نیاز داره. فقط یک بسته ژلاتین ساده رو تو یک فنجان آب داغ حل کنین و سپس سه فنجان آب سرد به اون اضافه کنین. این مخلوط رو ماهیانه یک بار روی اطراف خاک گیاهان خود بریزین. این همچنین یک دستور العمل عالی برای تقویت گیاهان آپارتمانی هستش.

پودر استخوان خانگی

استخوان یک کود آلی عالی برای تقویت گل و گیاه هستش و روشی برای استفاده مجدد از چیزهایی هستش که بیرون میریزین. با جوشوندن استخوان مرغ میتونین پودر استخوان خود را درست کنین. قبل از شروع اطمینان حاصل کنین که استخوان ها کاملا تمیز باشن. استخوان ها را به مدت دو روز بجوشونین. بعد از دو روز جوشیدن نرم میشن و سپس میتونین اون ها رو با آب در مخلوط کن خرد کنین. این محلول رو در زیر گیاهان به خاک خود اضافه کنین. این ترکیب برای گوجه فرنگی و بسیاری دیگر از گیاهان گلدارعالی هستن.

کود سرکه

سرکه دارای اسید استیک هستش. میتونین از این کود در خاک گل رز و سایر گیاهان خانگی و همچنین سبزیجات باغ خود استفاده کنین. برای تهیه کود سرکه، فقط کافیه که یک قاشق غذاخوری سرکه سفید (سرکه سفید با سرکه سیب از نظر مواد مغذی یکسان نیستن) رو با یک گالن آب ترکیب کنین. از این محلول برای آبیاری گیاهان خود تقریباً هر سه ماه یکبار استفاده کنین تا بهترین نتیجه رو بگیرین.شما میتونین طرز تهیه کود مایع خانگی رو در مقاله دیگر سبزآفرین بشناسید.

۱۰ روش مطمئن برای تقویت گل و گیاه

خب بیاین ۱۰ نکته در مورد افزایش گل دهی و تقویت گیاهان آپارتمانی رو لیست کنیم و به طور خلاصه بدونیم چه باید بکنیم. همیشه برای شکوفه ها یه اصل رو به خاطر بسپارین، گیاه وقتی عاری از فشار باشه عملکرد بهتری داره.

تعویض گلدان:

اولین کار شما به محض آوردن گیاه به خونه، تعویض گلدان هستش. بلافاصله اقدام به تخلیه مجدد گیاه نکنین، اجازه بدین اون حداقل یک هفته تو محیط جدید خود مستقر بشه. در حین تعویض گلدان، لازمه برخی از مواد مهم رو در مخلوط خاک گلدان ترکیب کنین. در صورت تمایل میتونین قارچ های میکوریزا، قارچ های مفید یا حتی سودوموناس و پودر ترشیودرما رو هم مخلوط کنین.

تاثیر اندازه گلدان
تاثیر اندازه گلدان در تقویت آن

اندازه مناسب گلدان:

اگه گلدان عمیق تری انتخاب کنین، بیشتر به توسعه ریشه و کمتر به تولید گل خواهین رسید. بهترین اون ها، گلدان هایی هستن که از ظرف های گلخونه بزرگ ترن، اما هنوز خیلی عمیق نیستن. به این ترتیب گیاه خود را قوی کرده و باعث تولید گل بیشتر خواهید شد.

مکان گیاهان:

گیاهان خود را از ترافیک و آلودگی دور نگه دارین. همچنین اون ها رو در مکانی که با حرکات مکرر مردم یا حیوانات و حتی حیوانات خانگی شما براشون مزاحمت ایجاد میشه، قرار ندین.

نور خورشید مناسب برای گیاهان:

گیاه خود را در محلی قرار بدین که از نور خورشید کافی برخوردار باشه. حداقل ۶ ساعت تا ۸ ساعت آفتاب مستقیم برای گیاهان گلدار اجباری هستش. اگه تو فصل تابستان هوا خیلی گرم میشه، میتونین با استفاده از یک سایه از اون ها در مقابل تابش مستقیم نور آفتاب محافظت کنین.

روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی:

اگه گیاه رو تو گلدان پرورش میدین مهمه که روش صحیح آبیاری گیاهان آپارتمانی رو بدونین، آبیاری باید روزانه باشه مخصوصاً تو فصل تابستان. اگه از خاک مناسب زهکشی شده استفاده میکنین، نگران آبیاری زیاد نباشین. آبیاری به تنهایی یک راه عالی برای تقویت گل و گیاه هستش.

کنترل آفات برای تقویت گل و گیاه:

کنترل آفات مرحله بسیار مهمی برای سالم نگه داشتن گیاه و شکوفائی اون هستش. گیاه رو از نظر آفت و حشرات از جمله زیر برگ ها بررسی کنین. با استفاده از روغن گیاه چریش و صابون مایع در آب میتونین آفات رایجی مانند مگس سفید، شته، شپشک رو از بین ببرین یا با افزودن روغن هایی مانند روغن گل میخک یا روغن اکالیپتوس باعث نابودی اون ها بشین.

هرس:

بله این مهمترین مرحله ای هستش که بسیاری از ما از آن غافل میشیم یا برخی از باغبانان های تازه وارد اون رو نوعی ظلم به گیاه میدونن. اما این واقعیت نیست. هرس کردن و همچنین از بین بردن گل های خراب، مهمترین مرحله برای حفظ شکوفه ها هستش.

به طور کلی هرس به دو نوع هرس سخت و نرم تقسیم میشه. هرس سخت در اواخر زمستان که پایان بهمن یا ابتدای اسفند میشه صورت میگیره. اگه اون رو از دست دادین، جای نگرانی نیستش، چون هنوز میتونین هرس نرم رو انجام بدین. این کار باعث ایجاد رشد تازه گیاهان به طور ویژه در بوته های گل رز میشه.

تاثیر کود دهی به گیاه
تاثیر کود دهی به گیاه در تقویت آن

نکات مهم درباره خاک جهت تقویت گل و گیاه:

توجه به خاک گیاهانتون اهمیت بسیاری داره، رعایت نکات ساده ولی کلیدی در مورد خاک میتونه نتیجه شگفت آوری در رابطه با تقویت گل و گیاهانانتون داشته باشه.

هموار و نرم کردن خاک:

این مرحله مهم قبل از استفاده کود یا دادن کود به گیاه هستش. خاک ریزی هر ۱۵ روز یک بار توصیه میشه. این روال رو ایجاد کنین که خاک رو جا به جا کرده و سپس کود خود را هر ۱۵ روز یک بار اعمال کنین.

توجه به PH خاک

اولین فاکتور مهم خاک جهت تقویت گل و گیاه، توجه به PH خاک هستش. گیاهانی مانند گل رز و هیبیسکوس خاک کمی اسیدی مانند حدود ۶ تا ۶٫۵ رو ترجیح میدن. اگه دستگاه سنجش PH دارین، میتونین با استفاده از این دستگاه PH دقیق خاک رو اندازه گیری کنین. حتی اگه این دستگاه رو نداشته باشین، تقریباً میتونین هر ۱۵ روز یکبار حدود ۵ تا ۱۰ گرم پودر زاج در یک لیتر آب اضافه کنین تا این سطح اسیدی رو حفظ کنین، که برای جذب مواد مغذی که به گیاه خود اضافه میکنین امری بسیار مهم هستش. همچنین میتونین از یک تا دو قاشق چایخوری سرکه سفید در هر لیتر آب استفاده کنین تا خاک شما اسیدی بشه.

زهکشی و کود دهی:

پس از جابه جایی و زهکشی خوب خاک، هر ۱۵ روز یک بار یک مشت پودر کود حیوانی پوسیده که تجزیه شده ( که بهتر است از کود ورمی کمپوست استفاده شود چون در کنار داشتن فواید کود حیوانی مضرات آن را ندارد ) به لایه بالایی خاک اضافه کنین. در صورت داشتن نتیجه بهتر میتونین از اسپری های چای کمپوست و سایر خوراک های محلول پاشی استفاده کنین.برای دستیابی به بهترین نتیجه شما میتونین از خاک های آماده کاشت برای تغذیه مناسب گیاهانتون استفاده کنین چون سبزآفرین توی تولید همه خاک هاش از مرغوب ترین ورمی کمپوست استفاده می کنه.

کلام آخر

راه های زیادی برای تقویت گل و گیاه وجود دارن که برخی از اونا روش هایی طبیعی هستن و برخی دیگر هم به صورت شیمیایی در بازار وجود دارن. به هر روی، برای رشد و گلدهی بهتر گیاهان و گل ها، استفاده از مواد تقویتی گامی بلند برای ایجاد به باغچه منحصر به فرده. اگه باز هم سوالی یا نقطه مبهمی توی ذهنتون هست می تونین خیلی آسون و بصورت رایگان از کارشناسان سبزآفرین بپرسین.

9 thoughts on “تقویت گل و گیاه

  1. راحله مشوق says:

    خیلی ممنونم که کودهای طبیعی معرفی کردین حتما از این روش ها برای گل های توی خونه استفاده میکنم

    • سبز آفرین says:

      خواهش میکنیم.شما میتونید برای خرید یا دریافت مشاوره در مورد کود های طبیعی با کارشناسان سبزآفرین تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بازگشت
WhatsApp
Telegram
instagram
ایمیل
فرم تماس

    ]